سلامت نیوز:  سن كیفری در قانون قبلی ۹ و ۱۵ سال قمری بود كه میان دختر و پسر متفاوت و سن قمری و بلوغ شرط بود اما در قانون جدید سن مسوولیت كیفری را این‌گونه تعریف كردیم كه دختران و پسران زیر ۱۸ سال شمسی جزو اطفال و نوجوانان محسوب می‌شوند و مجازات بزرگسالان برای آنها اعمال نمی‌شود. سخنگوی كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاكید كرد كه با تصویب قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات قصاص برای افراد زیر 18 سال ممنوع شده است.

امین‌حسین رحیمی، نماینده ملایر در ارتباط با آخرین تغییرات قانون مجازات اسلامی گفت: «سن كیفری در قانون قبلی 9 و 15 سال قمری بود كه میان دختر و پسر متفاوت و سن قمری و بلوغ شرط بود اما در قانون جدید سن مسوولیت كیفری را این‌گونه تعریف كردیم كه دختران و پسران زیر 18 سال شمسی جزو اطفال و نوجوانان محسوب می‌شوند و مجازات بزرگسالان برای آنها اعمال نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «از 18 سال به بالا نیز دختران و پسران مشمول مجازات می‌شوند و برای زیر 18 سال نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده، از جمله آنكه برای كودكان 9 تا 15 سال یكسری اقدامات مراقبتی از جمله تحویل به والدین و نصیحت در نظر گرفته شده است. برای افراد بین 15 تا 18 سال با توجه به نوع جرم آنها معرفی به كانون‌های اصلاح و تربیت در نظر گرفته شده و به صورت كلی مجازات اطفال و نوجوانان زیر 18 سال كاملا تفكیك شده و قصاص برای كودكان و نوجوانان زیر 18 سال طبق قانون جدید منتفی شده است.»

این نماینده مجلس در ارتباط با اینكه آیا همچون گذشته این افراد پس از رسیدن به سن قانونی به مجازات می‌رسند یا خیر، گفت: نه، این موضوع برای زمانی بود كه سن مسوولیت كیفری 9 و 15 سال بود و در حال حاضر اگر در زمان ارتكاب جرم زیر 18 سال باشند به كانون اصلاح و تربیت معرفی می‌شوند. رحیمی همچنین از كاهش میزان مجازات شلاق در این قانون نسبت به قانون قبلی خبر داد.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha