یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 42481

زنگ هشدار بیماری سرطان تقریباً سالی چند بار در کشور نواخته می‌شود. با این که سرطان سومین عامل مرگ و میر ایرانی‌هاست؛ اما تکراری شدن این زنگ و این هشدار یکی از دلایلی است که سبب می‌شود خطر افزایش 3 برابری این بیماری در سال‌های آینده چندان که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد.

سلامت نیوز: زنگ هشدار بیماری سرطان تقریباً سالی چند بار در کشور نواخته می‌شود. با این که سرطان سومین عامل مرگ و میر ایرانی‌هاست؛ اما تکراری شدن این زنگ و این هشدار یکی از دلایلی است که سبب می‌شود خطر افزایش 3 برابری این بیماری در سال‌های آینده چندان که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. بر اساس نظر متخصصان مبارزه با شیوع سرطان نیاز به افزایش بودجه و اعتبار دارد، در حالی که همه می‌دانند وزارت بهداشت از جمله وزارت‌خانه‌هایی است که همواره در دریافت بودجه مصوب خود کسری فراوان داشته است؛ چه رسد به بودجه بیشتر و امکانات افزون‌تر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ وزیر بهداشت هشدار داد که طی 10 سال آینده میزان بروز این بیماری 2 تا 3 برابر می‌شود و حرکت جمعیت کشور به سمت سالخوردگی قطعاً میزان بروز این بیماری نیز افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که هم‌اکنون نیز بیماری سرطان سالانه بیش از 75 هزار ایرانی را مبتلا می‌کند که از این میان 30 هزار نفر نمی‌توانند به مبارزه با این بیماری ادامه دهند و در نهایت به مرگ رضایت می‌دهند.

به گفته دکتر ایرج خسرو نیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، این بیماری سومین عامل مرگ و میر در کشورمان است. افزایش سن، سالمندی، پیشرفت تکنولوژی، آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های سرطان زا در محیط از مهم‌ترین عواملی است که از آنها به عنوان عوامل شیوع سرطان در کشور نام برده می‌شود.

این چندمین بار در سال جاری است که نسبت به گسترش و افزایش این بیماری اعلام خطر می‌شود. آغاز دومین ماه از فصل پاییز، با خبری ناخوشایند دیگری همراه بود؛ اینکه ایران روی کمربند سرطان مری قرار دارد. این نوار فرضی استان‌های آذربایجان، کردستان، گیلان، مازندران و بخشی از نواحی ترکمن صحرا و زنجان را در بر می‌گیرد.

سرطان ریه نیز بسیار شایع شده و مردان و زنان ایرانی را تهدید می‌کند؛ به طوری که امروز سردمدار سرطان‌ها لقب گرفته و مرگ‌بار‌ترین سرطان در کشور شناخته می‌شود.

فرهاد سمیعی، دبیر انجمن رادیوتراپی و انكولوژی ایران نیز گفته است: «از هر سه نفر ایرانی یک نفر سرطان می‌گیرد و از هر چهار نفر هم یك نفر بر اثر سرطان جان خود را ازدست می‌دهد.»

کمی پیشتر هم عنوان شد که بی‌توجهی بسیار به آلودگی زیست محیطی، آبیاری سبزیجات با فاضلاب تصفیه نشده انسانی و شهری و میزان آلودگی هوا باعث شده، مردم پایتخت در ابتلا به بیماری سرطان از دیگر شهرها پیشی گیرند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تهرانی‌ها، رکورددار ابتلا به سرطان هستند و کودکان این شهر نیز، از نظر ابتلا به سرطان جزو رتبه‌های بالا در دنیا به حساب می‌آیند.

نمایندگان مجلس نیز بارها تأکید کرده‌اند گویا سلامتی شهروندان را جدی گرفته نشده است و به نتایج پایین آمدن سن ابتلا به سرطان در کشور به دلیل آلودگی هوا بی‌توجهی نشان داده می‌شود.

حال مرضیه وحید دستجردی از داروهای ضد سرطان با فناوری بالا سخن گفته است که از برخی از آن‌ها در كشور به عنوان طرح‌های كلان مورد حمایت قرار گرفته‌اند‌. اما در این زمینه حركت گسترده‌تری نیاز است و این حرکت گسترده نیازمند اختصاص بودجه‌ها و امكانات مناسب‌تری است.

هشدار افزایش یک بیماری سخت در کشور توسط وزیر بهداشت و اعلام نیاز بیشتر به بودجه و امکانات، بار دیگر یادآوری می‌کند که بودجه مصوب وزارت بهداشت هیچ گاه به طور کامل پرداخت نشد و همواره با کسری‌های بسیار همراه بود.

تا جایی که چندی پیش خانم وزیر بهداشت با صراحت اعلام کرد که با ادامه روند موجود کیفیت خدمات از این هم پایین‌تر می‌رود و اوضاع بهداشت و درمان رو به وخامت می‌گذارد.

در شرایط موجود که گرانی دارو و افزایش هزینه‌های خدمات درمانی بر دوش جامعه سنگینی می‌کند، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که اگر مشکل بودجه و تخصیص بیشتر اعتبار به وزارت بهداشت حل نشود، سال‌های آتی در کشور ما سونامی سرطان به راه خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha