یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 42486

سردردهاهر یك علائم و نشانه‌های مختلف و منحصربه‌فردی دارند. گاهی سردردها به‌دلیل خستگی زیاد، فشار عصبی، گرسنگی و تشنگی در افراد به‌وجود می‌آیند.

سلامت نیوز:  سردردهاهر یك علائم و نشانه‌های مختلف و منحصربه‌فردی دارند. گاهی سردردها به‌دلیل خستگی زیاد، فشار عصبی، گرسنگی و تشنگی در افراد به‌وجود می‌آیند. گاهی بیماری‌های داخلی از قبیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی، كلیوی یا حتی یبوست مزمن موجب بروز آن‌ها در بیمار می‌شود و گاهی فشارهای عصبی ناشی از كار روزانه یا تنش‌های زندگی سردرد را به بیمار تحمیل می‌كند. خوشبختانه درمانگران طب سوزنی چین روش‌های درمانی موثری برای درمان انواع سردردها، كنترل آن‌ها و تسكین دردهای ناشی از آن سراغ دارند كه علاوه بر بهبود و تسكین درد به بهبود عملكرد بسیاری از درمان‌های درونی و تنظیم انرژی در بدن منجر می‌شود. دكتر فرهاد صبری، متخصص طب سوزنی و عضو انجمن درد ایالت متحده در این باره توضیحات بیشتری را با شما در میان می‌گذارد.


رابطه ضعف چشم و سردرد

بسیاری از افرادی كه به اختلال‌های چشمی از قبیل نزدیك‌بینی مبتلا هستند، ممكن است سردردهایی را در طول ماه تجربه كنند. به این معنا كه افرادی كه دچار اختلال در ناحیه چشم هستند و بینایی آن‌ها تحت‌تاثیر این اختلال قرار گرفته درصورتی كه برای درمان اقدام نكنند به‌دلیل كشش‌هایی كه در ماهیچه‌های اطراف چشم آن‌ها به‌منظور تطبیق دید ایجاد می‌شود، دچار سردرد می‌شوند. این نوع سردردها نیز از جمله سردردهایی است كه با كمك طب سوزنی و دریافت سوزن در نواحی خاص قابل درمان است، اما افراد مبتلا به این نوع سردرد باید دقت داشته باشند كه علاوه بر دریافت سوزن و درمان بیماری خود لازم است برای درمان اختلال و بیماری چشم خود نیز اقدام كنند.


آیا سردرد شما میگرن است؟

سردردها نشانه‌های مختلفی دارند. با شناسایی و بررسی حالت و ویژگی‌های سردرد می‌توان به‌راحتی نوع آن را شناسایی كرد. تنها باید مراقب بود كه هر سردردی را با میگرن اشتباه نگرفت. میگرن و دردهای ناشی از آن در نصف سر ایجاد می‌شود. این سردردها یا در سمت راست یا در سمت چپ سر دیده می‌شوند و معمولا با تهوع، استفراغ و اختلال بینایی در افراد همراه است. مبتلایان به سردردهای ناشی از میگرن گاهی از بروز لكه‌هایی روشن جلوی چشمان‌شان و افزایش میزان ضربان قلب خود شكایت می‌كنند. این افراد در مواردی كه میزان سردردهای آن‌ها شدید و پیشرفته است غالبا دچار خشكی دهان، عرق سرد، گیجی، اختلال در تكلم نیز می‌شوند. گاهی ممكن است دود سیگار یا نور یا عصبانیت موجب افزایش سردرد و تحریك آن‌ها شود. درمانگران طب سوزنی غالبا با یك دوره درمانی 3 مرحله‌ای می‌توانند این بیماری را در بدن بیمار درمان یا كنترل كنند. تنها كافی است بیمار یك روز درمیان به مطب مراجعه كرده و در نقاط خاصی سوزن دریافت كند.


سردرد افراد پرمشغله

سردردهای كششی یكی از انواع سردرد‌هاست. این نوع سردرد كه به همراه انقباض‌ها و اسپاسم‌های عضلانی است غالبا در پشت سر بیمار ایجاد  شده و  معمولا پس از یك روز كاری شلوغ و پراسترس در برخی از افراد شاغل دیده می‌شود. حتی در مواردی مشاهده شده كه این نوع سردردها به‌دلیل كشش عضلات گردن از پشت‌سر تا عضلات ناحیه پس گردن ادامه می‌یابد و درد تا این ناحیه نیز ادامه می‌یابد. درمانگران طب سوزنی برای درمان این نوع سردرد تكنیك‌های موثری دارند كه می‌توانند علاوه بر درمان این نوع سردردها به كنترل و پیشگیری از بروز آن‌ها در بیمار كمك كنند.


از سردردهای عروقی چه‌می‌دانید؟

یكی دیگر از سردردهای رایج میان مردم، سردردهای عروقی است. این نوع سردردها به‌دلیل گشاد شدن  شریان جمجمه در افراد دیده می‌شود. میگرن یكی از انواع سردردهای عروقی است كه به‌علت گشاد و تنگ شدن متناوب عروق سر در افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود. در این نوع از سردرد به‌دلیل بروز اختلال در میزان هیستامین و سروتونین خون، سردردهایی برای بیمار به‌وجود می‌آید كه خوشبختانه این نوع سردردها نیز در طب سوزنی قابل درمان و كنترل است.


كدام سردرد را شوخی نگیرید؟

برخی از سردردها وجود دارند كه از جمله سردردهای نادر و پرخطر محسوب می‌شوند كه ابتلا به آن‌ها با خطرهای جدی برای بیمار همراه است. مننژیت و ورم مغز از جمله عواملی است كه موجب بروز این نوع سردردها در بیمار می‌شود و اگر بیمار به راحتی و بدون توجه به علائم این نوع سردرد از كنار آن عبور كند، ممكن است در مدت زمان كوتاهی با اختلال‌های جدی در مسیر زندگی روبه‌رو شود. از این‌رو باید علت بروز سردردها همواره برای ما مشخص باشد. تهوع، استفراغ و تحرك نداشتن گردن به سمت جلو یا عقب از جمله علائم ابتلا به سردرد ناشی از مننژیت است. در این حالت بیمار به‌دلیل بروز عفونت در ناحیه سر قادر نیست گردنش را به سمت جلو یا عقب حركت دهد. علاوه بر این ابتلا به سینوزیت نیز یكی دیگر از علائم ابتلا به سردرد است. این نوع سردرد با التهاب در ناحیه چشم، گوش و بینی بیمار همراه است.


سردرد ناشی از اسپاسم عضلات

این نوع سردرد كه به‌طور كلی منشا عصبی و روانی دارد به‌دلیل بروز فشارهای عصبی و اختلال‌های جسمانی از قبیل شیوه نادرست نشستن در بدن به‌وجود می‌آید. یكی از مشهورترین عوارض ناشی از این سردرد اسپاسم‌های عضلانی گردن و درد این ناحیه است. علاوه بر تنش‌ها و استرس‌های روحی، شیوه نادرست نشستن پشت فرمان ماشین، شیوه نادرست نشستن پشت میز و استفاده غلط از كامپیوتر از دیگر مواردی است كه به بروز این نوع سردرد كمك می‌كند. درمانگران طب سوزنی با كمك سوزن‌ها و ایجاد تعادل در سیستم بدن و متعادل نگه داشتن انرژی در كبد و كلیه به درمان این گروه از بیماری‌ها كمك می‌كنند.

این سردرد را با میگرن اشتباه نگیرید

سردرد كلاستر از دیگر سردردهای شایع میان افراد بزرگسال است كه به سردردهای  خوشه‌ای مشهور است. بسیاری از بیماران مبتلا به این سردرد به دلیل تشابه ویژگی‌های این سردرد با میگرن به اشتباه آن را میگرن می‌نامند. درحالی‌كه این سردرد تفاوت‌های زیادی با میگرن دارد. این سردردها كه معمولا در ساعات پایانی روز و پیش از خواب سراغ افراد می‌آید گاهی در پی كشیدن یك نخ سیگار نیز در افراد دیده می‌شود. سردرد كلاستر نیز همانند سردردهای ناشی از میگرن به‌صورت یكطرفه در سر دیده می‌شود اما برعكس میگرن كه در هر ساعتی از روز نمایان می‌شود، این سردردها تنها در ساعات شبانه عود می‌كنند و با اشك‌ریزی، گرفتگی بینی و التهاب مجاری تنفسی در یك سوی سر همراه است. خوشبختانه درمانگران طب سوزنی برای درمان و تسكین این نوع سردرد نیز راه‌حل‌هایی دارند و قادرند با كمك سوزن‌های یك‌بار مصرف خود بیمار را برای همیشه یا برای مدت‌های طولانی از این بیماری رها كنند.

سردرد از دیدگاه طب سوزنی چین

درمانگران طب سنتی چین برای ابتلا به سردرد 2 علت را می‌شناسند. آن‌ها از یك‌سو فعالیت شدید انرژی یانگ در كبد را یكی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به سردرد ذكر می‌كنند. از میان سردردهای ناشی از فعالیت شدید انرژی در كبد می‌توان به بیماری میگرن و سردردهای ناشی از آن اشاره كرد. افرادی كه از سردردهای ناشی از فعالیت انرژی در كبد رنج می‌برند، معمولا افرادی هستند كه از هوای سرد لذت می‌برند زیرا در حالت عادی این افراد احساس گرما دارند. رنگ زبان این افراد قرمز است و اصولا این افراد تحت عنوان افراد عصبی و زودجوش معروف هستند. از دیگر علائم این بیماران به ابتلا به تهوع، استفراغ، سردردهای یكطرفه، اختلالات بینانی و بیزاری از نور می‌توان اشاره كرد. یكی دیگر از علت‌های ابتلا به این نوع سردرد از نگاه درمانگران طب سوزنی چین كاهش انرژی یین در اندام كلیه است. در این حالت بیمار عكس حالت قبلی را دارد، یعنی نسبت به سرما حساس است و در عوض گرما را دوست دارد. در این شرایط بیمار زبان رنگ پریده و نبض نخی دارد. در این حالت درمانگر طب سوزنی با كمك سوزن‌ها به تنظیم میزان جریان یین در كلیه‌ها كمك می‌كند.

این توصیه‌ها را  جدی بگیرید

اگر تصمیم دارید از طب سوزنی برای درمان استفاده كنید بهتر است نكات زیر را با دقت مطالعه كنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

  افراد مبتلا به فشار خون كه داروهای فشار خون مصرف می‌كنند لازم است پزشك طب سوزنی خود را در جریان این امر قرار دهند.

  افرادی كه داروهای ضد‌انعقاد خون مصرف می‌كنند و بیماران قلبی نیز متخصص طب سوزنی را حتما مطلع كنند. مصرف داروهای ضدانعقاد خون ممكن است موجب بروز خونریزی‌های گسترده زیرجلدی و بروز كبودی در بدن ‌شود كه برطرف كردن آن‌ها مستلزم مرور زمان است.

  به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در مدت بارداری به طب سوزنی مراجعه نكنند زیرا ممكن است استفاده از طب سوزنی موجب بروز سوءتغذیه در مادر یا جنین شود.

 مادرانی كه به كودكان‌شان شیر می‌دهند بهتر است در 5 ماهه اول شیردهی به متخصص طب سوزنی مراجعه نكنند و پس از این دوره درصورتی كه غذای كمكی كودك را شروع كردند، می‌توانند با تحت‌نظر گرفتن كودك از سوی پزشك به متخصص طب سوزنی مراجعه كنند.

  حتما به مراكزی مراجعه كنند كه از سوزن‌های یك‌بار مصرف استفاده می‌كنند. سوزن‌هایی كه یك‌بار مصرف نیستند به‌دلیل این‌كه دائم ضدعفونی می‌شوند روكش خود را از دست می‌دهند و از دست رفتن این روكش به بروز درد هنگام فرو كردن سوزن در بدن می‌انجامد، ضمن این‌كه استفاده از سوزن‌های یك‌بار مصرف خیال متخصص و بیمار را از انتقال هر نوع عفونتی آسوده می‌كند.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha