رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد با اشاره به عوارض افتادن پلک و ابرو بر اثر استفاده از بوتاکس‌های غیرمجاز گفت: افراد پس از تزریق بوتاکس غیرمجاز دچار عارضه دو بینی می‌شوند.

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد با اشاره به عوارض افتادن پلک و ابرو بر اثر استفاده از بوتاکس‌های غیرمجاز گفت: افراد پس از تزریق بوتاکس غیرمجاز دچار عارضه دو بینی می‌شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، عبدالجلیل کلانتر هرمزی ، با اشاره به عوارض تزریق بوتاکس‌های غیرمجاز در بازار که باعث افتادن پلک و ابرو و همچنین دو بینی دیدن افراد می‌شود، اظهار داشت:‌ بوتاکس یک اسم تجاری بوده که برای نخسیتن‌بار یک شرکت خارجی این محصول را که از سم تولید می‌شود به کار برده است.

وی با بیان اینکه موجودیت بوتاکس به سم معروف میکروبی داخل کنسروها که مانده و باد کرده‌اند برمی‌گردند، افزود: در قوطی‌های کنسرو پس از مدت طولانی میکروبی رشد می‌کند که منجر به یک سم خطرناک می‌شود که مخفف این سم به اسم تجاری بوتاکس شناخته می‌شود که سم بسیار مهلکی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مقادیر کم این سم مهلک می‌تواند در مدت چند دقیقه جان فردی را بگیرد و باعث فلج شدن دستگاه عصبی و در نهایت باعث اختلال قلب و تنفس افراد شود.

کلانتر هرمزی بیان داشت: شناخت و معرفی این ماده سمی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته برای بیماری‌های خاصی بود و نخستین مصرف آن نیز برای مصارف درمانی بود ولی در نهایت به مصارف زیبایی نیز کشیده شد.

عضو انجمن جراحان پلاستیک اروپا با بیان اینکه در حوزه درمانی از بوتاکس برای اصلاح چپی چشم و پرش عضلانی اطراف چشم استفاده می‌شود، تصریح کرد: از بوتاکس در حوزه زیبایی نیز برای اسپاسم و اصلاح چین و چروک اطراف چشم استفاده می‌شود و اگر به صورت مجاز و اندازه مناسب بر اساس تشخیص فوق تخصص جراح پلاستیک صورت بگیرد با شرایط خاصی استفاده از آن خطرناک نخواهد بود.

وی با بیان اینکه استفاده از بوتاکس امروزه در حوزه زیبایی بسیار مشاهده می‌شود، افزود: عمده کشورهای تولیدکننده این ماده کشورهای غربی از جمله انگلستان، کانادا و آمریکا است که در چند سال اخیر به دلیل گسترش علم؛ چین نیز وارد تولید این ماده شده که از این کشورها ماده بوتاکس که نام تجاری آمریکایی آن است و کشورهای دیگر نام‌های دیگری بر روی آن قرار داده‌اند، وارد ایران می‌شود که مقدار و اندازه‌های تولیدکننده هر کشور متفاوت است.

کلانتری هرمزی با بیان اینکه تزریق این ماده باید با سوزن‌های بسیار ظریف و فقط با تشخیص فوق تخصص جراح پلاستیک یا متخصص پوست باید صورت بگیرد، تصریح کرد: در این زمینه از بوتاکس برای مصارف زیبایی، اصلاح چین و چروک‌های اطراف چشم و جلوگیری از تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست و اصلاح تیک‌های عصبی و عضلانی استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: طول اثر این ماده فقط ۴ ماه است و بعد از آن اثر این ماده از بین می‌رود و چین و چروک‌ها که با استفاده از این ماده برای زیبایی از بین رفته بودند برمی‌گردند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد تصریح کرد: نکته مهم در استفاده از بوتاکس این است که این ماده فقط برای اصلاح چین و چروک‌های سطحی به کار می‌رود و تأثیری بر روی چین‌ و چروک‌های عمقی ندارد و در این زمینه استفاده نادرست از بوتاکس می‌تواند عوارضی همچون افتادن پلک و ابرو را به همراه داشته باشد.

عضو انجمن جراحان پلاستیک اروپا با بیان اینکه یک تا ۳ درصد افراد بر اثر عوارض استفاده از بوتاکس دچار عارضه‌های به مدت ۳ تا ۵ هفته می‌شوند، افزود: این عوارض پس از این مدت برطرف می‌شود ولی می‌تواند در این مدت فرد را بسیار آزار دهد.

وی با اشاره به اینکه تزریق بوتاکس به علم و آگاهی بالایی نیاز دارد و باید و متخصصان این امر از ترکیب و تشریح بدن بیمار آگاهی لازم را داشته باشند، افزود: تزریق این ماده توسط غیر پزشک متخصص که از تبحر لازم در این زمینه برخوردار نباشد باعث عارضه‌های بسیاری می‌شود.

کلانتر هرمزی تصریح‌ کرد: در این زمینه فقط دو رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک و متخصص پوست می‌توانند با آگاهی از عوارض این ماده برای افراد؛ استفاده درمانی یا زیبایی را از این ماده داشته باشند.

وی ادامه داد: در این زمینه مواردی مشاهده شده است که افراد بر اثر از استفاده از بوتاکس‌های غیرمجاز یا تزریق توسط غیر متخصص دچار سرگیجه و دو بینی شده‌اند.

عضو انجمن جراحان پلاستیک اروپا با توصیه به افرادی که مایل هستند از بوتاکس استفاده کنند، گفت: این افراد باید در مراکز معتبر زیر نظر فوق‌ تخصص جراحی پلاستیک یا متخصص پوست این عمل را انجام دهند ولی باید آگاه باشند که بوتاکس فقط برای چین‌وچروک‌های سطحی و فقط ۳ تا ۵ بار می‌تواند استفاده شود که فواید بوتاکس در هر بار نیز ۴ ماه بیشتر دوام ندارد و افراد در نهایت فقط ۲ سال می‌توانند از تزریق بوتاکس استفاده کنند.

کلانتر هرمزی در پاسخ به این پرسش که آیا بوتاکس غیر استاندارد و تقلبی نیز در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: فوق تخصصان جراحی پلاستیک و متخصصان پوست به دلیل آگاهی از مواد مختلف بوتاکس‌های وارداتی همیشه از نوع استاندارد آن استفاده می‌کنند ولی مسلماً نمی‌توان وجود بوتاکس‌های غیر مجاز در بازار را نادیده گرفت که عوارض بسیاری نیز در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha