دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 42541

گروهی از دانشمندان آمریکایی دریافتند دارویی که سال‌ها برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شد اکنون می‌تواند به امید جدیدی در حذف علائم آلزایمر تبدیل شود.

سلامت نیوز: گروهی از دانشمندان آمریکایی دریافتند دارویی که سال‌ها برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شد اکنون می‌تواند به امید جدیدی در حذف علائم آلزایمر تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه Case Western Reserve در کلوند کشف کردند یک داروی ضد سرطان موجود در بازار قادر است به سرعت علائم بیماری آلزایمر را حداقل در موش‌ها حذف کند.

این دارو که "بکساروتن" نام دارد می‌تواند نقص شناختی، رفتاری و حافظه‌ای ناشی از این شکل خاص بیماری زوال عقل را وارونه کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بیش از 10 سال قبل "بکساروتن" را برای درمان سرطان تصویب کرد. اکنون این تیم تحقیقاتی کشف کرد که حامل اصلی کلسترول به مغز که "اپولی پروپروتئین- ای" (ApoE) نام دارد همانند یک مسواک در پاک کردن پروتئین‌های بتا آمیلوئید عمل می‌کند.

این محققان به منظور بررسی میزان اثربخشی "بکساروتن" در افزایش ApoE و پاک کردن دوباره مغز از پلاک‌های آمیلوئیدی عامل بروز آلزایمر این دارو را در موش‌ها آزمایش کردند و دریافتند که این دارو گیرنده‌های RXR را که میزان ApoE تولید شده را کنترل می‌کنند تحریک می‌کند.

نتیجه این آزمایشات به ویژه در مورد سرعت عملکرد بکساروتن در بهبود نقص حافظه و سایر مشکلات مرتبط با آلزایمر شگفت انگیز بود به طوری که در مدت 6 ساعت پس از تجویز دارو، سطوح بتا آمیلوئید قابل حل به میزان 25 درصد پایین آمد و این اثر به مدت سه روز باقی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha