حوادث سالانه 50 هزار نفر را در ایران به كام مرگ می‌برد كه حدود 28 هزار نفر آن قربانیان حوادث ترافیكی است و سقوط، سوختگی و غرق شدگی عوامل بعدی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، علیرضا مغیثی‌ رئیس اداره پیش‌گیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت امروز در یك نشست خبری درباره شانزدهمین كنفرانس جهانی جامعه ایمن كه 21 تا 23 خرداد در مركز همایش‌های بین‌المللی تهران با حضور نمایندگانی از 52 كشور دنیا برگزار می‌شود، افزود: در كشور ما سالانه 28 هزار نفر فقط به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و حدود 600 هزار نفر نیز به همین علت مجروح می‌شوند كه این حوادث سالانه 6 میلیارد دلار هزینه به كشور تحمیل می‌كند كه معادل 5 درصد درآمد ناخالص ملی كشور است.
وی افزود: ‌25 درصد این حوادث مربوط به موتورسواران است كه حدود 70 درصد آن‌ها به علت نداشتن كلاه ایمنی و براثر ضربه مغزی جان خود را از دست می‌دهند و همین حوادث سالانه حدود 5/1 میلیارد دلار خسارت و 220 سال از عمر ایرانیان را می‌گیرد و البته كل حوادث ترافیكی سالانه به از دست رفتن یك میلیون و 200 هزار سال از عمر ایرانیان منجر می‌شود.
مغیثی گفت: برنامه‌های دراز مدت، كوتاه مدت و میان مدت زیادی برای پیشگیری و كنترل این حوادث در كشور وجود دارد كه كمیسیون ایمنی راه‌ها با عضویت همه نهادهای مرتبط در سطح ملی و ایجاد كمیته‌های استانی و شهرستانی مشابه آن پیگیری این موضوع را به عهده دارد.
وی افزود: برگزاری كنفرانس جهانی جامعه ایمن نیز یكی دیگر از اقداماتی است كه برای افزایش دانش و آگاهی‌های كارشناسان و مردم در این زمینه خرداد امسال در تهران برگزار می‌شود، این كنفرانس طی 3 روز، بحث درباره 9 موضوع مختلف را كه شامل ایمنی در تردد، ایمنی در منزل، پیشگیری از خودكشی و خشونت، ایمنی در حوادث غیر مترقبه و بحران‌ها، ایمنی كودكان، ایمنی محیط كار، ایمنی سالمندان، ایمنی ورزش و اوقات فراغت وچگونگی ایجاد یك جامعه ایمن را دنبال می‌كند.
به گفته مغیثی، 40 درصد قربانیان حوادث در ایران زیر 25 سال و 25 تا 30 درصد نیز افراد زیر 15 سال و در گروه كودكان هستند، فقط غرق شدگی سال گذشته 207 نفر قربانی در كشور داشت كه 12 هزار سال عمر و 80 میلیون دلار به كشور خسارت زد.
وی گفت: حوادث سالانه در كشور حدود 50 هزار كشته و 850 هزار مجروح برجا می‌گذارد كه این البته شامل حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی است.
مغیثی افزود: لایحه پیشگیری از حوادث توسط وزارت بهداشت در حال پیگیری است ولی نبود نیروی كافی برای اجرای آْن از دلایلی است كه تاكنون تصویب این لایحه را به تأخیر انداخته است.
وی همچنین با اشاره به حوادث ناشی از رانندگی با موتورسیكلت گفت: به طوری كلی اكنون حدود 5/5 میلیون موتورسیكلت در كشور در حال تردد است كه رفته رفته به آمار اتومبیل‌ها نزدیك می‌شود، مصوبه قانونی كشور این است كه ساخت موتورسیكلت در كشور باید مطابق با 35 استاندارد مختلف باشد اما در كشور ما فقط 20 استاندارد در ساخت موتورسیكلت رعایت می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha