به گفته رئیس انجمن علمی گوارش و كبد اطفال میزان و مدت زمان مناسب تماشای تلویزیون در كودكان باید به یك ساعت در روز محدود شود.

دكتر "غلامرضا خاتمی" فوق تخصص گوارش كودكان در حاشیه برپایی همایش بیماری‌های شایع گوارش كودكان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت نشستن ساعات طولانی پای تلویزیون و كامپیوتر مشكل چاقی در كودكان را تشدید می‌كند.

وی افزود: توصیه ما به والدین این است كه مدت تماشای تلویزیون و نشستن پای كامپیوتر در كودكان را به یك ساعت در روز محدود كنند و در مقابل آنها را به پیاده روی، ورزش و تحرك تشویق كنند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت علاوه بر تحرك، تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای ایرانی كه تامین‌كننده پروتئین و كالری مورد نیاز بدن است نقش موثری در سلامت كودكان دارد.

دكتر خاتمی افزود گروهی از كودكان بر اثر نخوردن و نرسیدن پروتئین مورد نیاز بدنشان دچار سوء تغذیه می‌شوند و در مقابل كودكانی هستند كه بر اثر خوردن غذاهای پرچرب و پركالری هر چند دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند ولی آنها هم دچار سوء تغذیه هستند.

به گفته رئیس انجمن گوارش و كبد اطفال، میان وعده مناسب نقش موثری در سلامت تغذیه‌ای كودك دارد كه بعد از سن دو سالگی باید در لیست برنامه غذایی كودك قرار گیرد.

وی گفت برای بهبود وضعیت تغذیه در كودكان باید برنامه غذایی كودكان را تنظیم كرد به اینصورت كه در برنامه غذایی كودكان كه بعد از سن دو سالگی تغذیه آنها عمدتا همان غذای معمولی خانواده است باید از میان وعده مناسب هم برای آنها استفاده كرد.

این فوق تخصص گوارش كودكان با اشاره به اینكه برخی از میان وعده‌ها مثل چیپس و پفك به میزان زیاد در كودكان استفاده می‌شود افزود این مواد هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند .

وی افزود این گونه مواد غذایی نه كالری مناسب دارد و نه پروتئین مورد نیاز را تامین می‌كنند به همین خاطر توصیه می‌شود والدین كودكان را با غذاهای بهتری آشنا كنند و اگر كودك به ساندویچ علاقه دارد مادر مثلا كتلت بپزد و به شكل ساندویچ به كودك بدهد.

وی گفت بستنی به عنوان یك میان وعده مناسب برای كودك توصیه می‌شود كه هم كالری دارد و هم پروتئین مود نیاز را تامین می‌كند.

دكتر خاتمی با اشاره به اینكه كودكان را باید از خوردن غذاهای آماده و به عبارتی فست فودها منع كرد افزود این گونه غذاها بدون اینكه پروتئین بدن را تامین كنند حجم بالایی از كالری را به بدن وارد می‌كنند كه منجر به بروز چاقی و اضافه وزن می‌شوند.

اولین همایش بیماری‌های شایع گوارش كودكان دهم و یازدهم خرداد ماه برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha