افراد عادی هم برای تزریق بوتاکس حتماً به متخصص پوست مراجعه کنند و بگویند که می‌خواهیم دیسپورت تزریق شود چون متخصصان معمولاً چند نوع قیمت ارائه می‌کنند تا فرد خود تصمیم بگیرد. ولی بیمار هم می‌تواند درخواست کند که آمپول را قبل از تزریق با مشخصات ببیند.

سلامت نیوز : رئیس انجمن متخصصان پوست گفت: ماده مورد تایید برای تزریق بوتاکس «دیسپورت» است اما پزشکان برای صرفه جویی و ارزان تمام شدن ممکن است از مواد ارزان تری هم استفاده کنند که ممکن است تقلبی باشد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، پرویز طوسی  در مورد استفاده بوتاکس غیراستاندارد و استاندارد توسط برخی پزشکان گفت: سم بوتولونیوم ماده‌ای است که برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌شود که نوع معروف آن با نام تجاری بوتاکس در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران با نام دیسپورت مجوز واردات دارد.

پزشکان مختلف بوتاکس را تزریق می‌کنند
وی تصریح کرد: اکنون علاوه بر متخصصان پوست، متخصصان مختلف از پزشکی عمومی گرفته تا جراح فک و صورت، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک بوتاکس را تزریق می‌کنند و چون قیمت این ماده کمی گران است برای اینکه از ماده ارزانتری استفاده کنند از انواع دیگری که ممکن است چینی، کره‌ای یا کانادایی باشد استفاده کنند که معلوم نیست در چه حدی است.

نوع چینی بوتاکس استاندارد نیست
طوسی گفت: ولی مطمئنم نوع چینی FDA (اجازه سازمان غذا و داروی آمریکا) را ندارد و ممکن است ماده موجود آن خیلی کم یا خیلی زیاد باشد و به هر حال خطراتی داشته باشد ولی نوع دیسپورت(Dysport) مورد تایید وزارت بهداشت است.

مردم برای تزریق بوتاکس به متخصصان پوست مراجعه کنند
وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از تقلبی یا فاسد نبودن این مواد هنگام استفاده مطمئن شد گفت: پزشک هنگام خرید باید از نمایندگی گواهی FDA  یا استاندارد اروپا را درخواست کند تا از استاندارد بودن محصول مطمئن شود و مرجع معتبری آن را تایید کرده باشد.

 وی افزود: افراد عادی هم برای تزریق بوتاکس حتماً به متخصص پوست مراجعه کنند و بگویند که می‌خواهیم دیسپورت تزریق شود چون متخصصان معمولاً چند نوع قیمت ارائه می‌کنند تا فرد خود تصمیم بگیرد. ولی بیمار هم می‌تواند درخواست کند که آمپول را قبل از تزریق با مشخصات ببیند.

ضایعات پوستی، بدفرم شدن صورت و تب عوارض بوتاکس غیر استاندارد
رئیس انجمن متخصصان پوست افزود: در مواردی شاهد بودیم که فردی که بوتاکس تزریق کرده با عوارضی مانند ایجاد ضایعات پوستی، قرمز شدن جای تزریقات و بد شکل شدن فرم صورت مواجه شده یا حتی در مواردی تب کرده است.

طوسی در پاسخ به اینکه آیا پزشک عمومی اجازه تزریق بوتاکس را دارد و چه کسی باید به این امر نظارت کند گفت: از قدیم طبق قانون، پزشک عمومی مجاز است هر اقدامی را در زمینه پزشکی انجام دهد مشروط بر اینکه عارضه‌ای پیدا نشود و اطلاع کافی در آن مورد داشته باشد، چون 50 سال پیش که این قانون نوشته شد متخصص کم بوده است.

پزشک عمومی با دوره یک ماهه کار متخصص پوست را می‌کند
وی افزود: پزشکان عمومی در دوره 7 ساله‌شان یک ماه  دوره پوست می‌بینند و هیچ کدام از این کارها نظیر تزریق بوتاکس در آن دوره آموزش داده نمی‌شود و فقط یکسری بیماری‌های شایع پوستی برای پزشک عمومی تدریس می‌شود و در کارگاه‌های ابتدایی این موارد را یاد می‌گیرند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ممکن است تکنیک برخی کارها مانند تزریق بوتاکس یا کاشت مو ساده باشد اما اندیکاسیون نیز بسیار مهم است افزود: قدرت تشخیص پزشک که برای چه افرادی باید یکسری کارها انجام شود و برای برخی انجام نشود نیز بسیار مهم است و در عین حال در صورت بروز عوارض بتوانند آن را درمان کنند.

سازمان نظام پزشکی باید نظارت کند
وی مرجع نظارت و رسیدگی به اینگونه موارد را سازمان نظام پزشکی دانست و گفت: نظام پزشکی می‌گوید اگر بیمار شکایت کند، رسیدگی می‌کنیم.

طوسی به مشکل دیگری اشاره کرد و گفت: پزشکان عمومی طبق آنچه که در دانشنامه‌شان نوشته شده می‌توانند طبق قانون 3 رشته را زیر نام پزشک عمومی درج کنند ولی پزشکان عمومی این کار را نمی‌کنند و مثلاً می نویسند پوست، مو و زیبایی مردم هم نمی‌توانند تشخیص دهند که فرد پزشک عمومی است یا یک متخصص پوست و مو.

وی خاطرنشان کرد: باید بین متخصصی که ۴ سال دوره‌های تخصصی را می گذراند با یک پزشک عمومی که یک دوره یک ماهه پوست را گذرانده باشد تا جلوی عوارض یکسری کارها گرفته شود.

بوتاکس اولین برند سم بوتولونیوم است که در آمریکا تولید شده و اکنون جامعه این ماده را به نام بوتاکس می‌شناسند. با تزریق این ماده در صورتی که اصل باشد می توان خطوط ایجاد شده در اطراف چشم، ابرو و نواحی دیگر صورت را به طور موقت از بین برد.

اخیراً برخی پزشکان عنوان می کنند که ماده فاسد یا تقلبی بوتاکس در بازار به صورت قاچاق وارد شده و برخی پزشکان یا سالن های زیبایی برای کاهش هزینه ها بدون اطلاع از عوارض خطرناک از این ماده سمی تقلبی استفاده می‌کنند. در صورتی که این امر می تواند عوارضی مانند عفونت در ناحیه تزریق شده، سردرد، افتادگی پلک و خطرات دیگری را به دنبال داشته باشد.

اکنون این مسئله که چه کسی اجازه تزریق ژل‌های زیبایی، بوتاکس و انجام کارهای زیبایی را دارد جای تامل دارد و پاسخ به این پرسش شبیه توپی شده که بین مسئولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت پاسکاری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha