چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4263

طبق آمار به طور تقریبی یك نفر از هر 10 نفر دست كم یك بار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است كه ممكن است این خونریزی جزئی و یا شدید باشد.

دكتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به باشگاه خبرنگاران گفت : خونریزی بینی شایع ترین خونریزی خود به خودی در انسان است كه به علت پارگی عروق مخاط بینی كه بدون محافظ است رخ می دهد و اغلب شایع ترین محل خونریزی در اطفال و بالغین جوان قسمت قدامی تیغه بینی است و خونریزی این ناحیه را می توان به آسانی كنترل كرد.
وی گفت: ضربه یا تروما از شایعترین علت خونریزی بینی است. ضربه های شدید باعث شكستگی بینی شده و ضربه های خفیفی نظیر دست كاری بینی با انگشت، آسیب به ناحیه لیتل وارد آورده و باعث از بین رفتن موكوس محافظ آن ناحیه می شود.
دكتر خسرونیا، حفظ خونسردی را از مهم ترین عامل مؤثر در بروز خونریزی بنی عنوان کرد و تصریح كرد: فرد دچار خونریزی در وهله نخست بیمار باید نشسته و بالاتنه خود را به جلو خم كرده و دهان خود را باز كند و آن را قورت ندهد و تنها اگر پنج دقیقه قسمت جلوی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه بینی با انگشت دست بفشاریم بسیاری از خونریزی بینی مهار می شود.
دكتر خسرونیا، استفاده از كمپرس آب سرد را تنها در صورتی كه فرد به علت گرما به خونریزی بینی مبتلا شده است مؤثر دانست و گفت: پایین آمدن فشار خون نیز یكی از علتهای خونریزی بینی است كه در این صورت كمپرس آب سرد مؤثر نیست.
وی استفاده از داروهای ضد انعقادی، استفاده از قطره مكروسدیم، اجتناب از دستکاری داخل بینی و استفاده از پماد مناسب بر روی تیغه بینی را برای قطع خونریزی مفید اعلام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha