چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4265

طبق تحقیقات انجام شده رابطه فامیلی، زمینه بیماری در خانواده و نداشتن مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج از عوامل مستعد كننده تولد نوزادان تالاسمی است.

دكتر ایزدیار عضو هیئت علمی بخش خون و سرطان مركز طبی كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: شیوع تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور با وجود اجباری شدن غربالگری زوج‌های تالاسمی فیور همچنان در كشور ما بالا است و انجام مشاوره ژنتیك قبل از بارداری، تشخیص نوزاد مبتلا و انجام سقط درمانی اقداماتی هستند كه از تولد نوزاد بیمار جلوگیری می‌كند.
وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده در زمینه میزان انجام مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج و میران ازدواج فامیلی در والدین بیماران تالاسمی به نتایجی چشمگیر دست یافتیم.
وی تصریح كرد: از 205 بیمار تالاسمی، 110 بیمارمونث و 95 بیمار مذكر، میانگین سنی بیماران 14 سال، سابقه خانوادگی تالاسمی در 77 بیمار 38 درصد، ازدواج فامیلی در والدین 94 بیمار 46 درصد بود كه دراین میان والدین تنها 22 بیمار 11درصد مشاوره ژنتیك انجام داده‌ بودند و در 10 درصد بیماران حداقل 2 خواهر یا برادر مبتلا در خانواده وجود داشت.
وی گفت: هزینه بالای مادی و بار روانی نگهداری از كودكان تالاسمی نشانگر اهمیت پیشگیری از تولد نوزاد بیمار است و با توجه به این كه احتمال تولد نوزاد تالاسمی در خانواده‌هایی با یك فرزند مبتلا و سابقه فامیلی مثبت بیشتر از جمعیت عادی بوده و پیشگیری خاص در این گروه را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha