سلامت نیوز : یك متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: متاسفانه این روزها در فروشگاه‌ها و حتی داروخانه‌ها کفش‌هایی كه به عنوان کفش یا صندل طبی فروخته می‌شود به ‌هیچ وجه طبی نیستند و تنها کفش‌های راحتی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا امیدظهور افزود: کفش طبی برای هر فرد مانند عینک است. همانطور که عینک افراد مختلف با هم متفاوت است و کسی نمی‌تواند عینک دیگری را به چشم بزند، یک نمونه کفش را نمی‌توان برای همه به عنوان کفش طبی به کار برد.

مدیر گروه بیومکانیکال مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران در تعریف طب فیزیكی گفت: طب فیزیکی، رشته‌ای است که از مدالیته‌های مختلف مانند سرما و گرما برای درمان بیماری‌ها کمک می‌گیرد. این طب ترکیبی از روش‌های رایج درمانی با مدالیته‌های مختلف فیزیکی است و سعی در افزایش کیفیت زندگی و بهبود عملکرد فرد دارد.

وی افزود: در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم با افزایش آمار معلولان، توانبخشی به طب فیزیکی اضافه شد. در طب فیزیکی تلاش می شود سطح زندگی یک معلول با وجود نقص‌هایی که دارد،ارتقا داده شود. این کار با استفاده حداکثری از میزان عصب و عضله‌ باقیمانده از عضو قطع شده و یا با ساخت یک اندام مصنوعی انجام می‌شود.

امید ظهور در ادامه گفت: طب فیزیکی و توانبخشی یک رویکرد چند رشته‌ای دارد و بسته به نوع بیماری فرد، متخصصان دیگری مانند شنوایی‌سنج‌ها، کار درمانگرها، فیزیوتراپیست‌ها، گفتار درمانگرها و تکنیکال ارتوپدها به متخصص طب فیزیکی كمك می‌كند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا طب فیزیکی به پیشگیری هم توجه دارد، اظهار كرد: در طب فیزیکی، پیشگیری مبحث مهمی است و جایگاه ویژه‌ای دارد. ساختمان بدن آسیب پذیر است و اگر در راستای مناسب به آن فشار وارد نشود یا قوس‌های طبیعی کم یا زیاد شود، فشارها بیشتر می‌شود و عوارض زیادی را برای فرد دارد.

امید ظهورتاكید كرد: اگر ما به پیشگیری بیشتر از درمان توجه کنیم به طور قطع می‌توانیم تا حدود زیادی از هزینه‌های سربار درمان بکاهیم. آن هم درشرایطی كه درصد بیماری‌های اسکلتی- عضلانی یا از کار افتادگی در کشور ما بالاتر از سایر کشورهاست.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با ذكر مثالی گفت: زانوی پرانتزی، بیماری شایعی در میان کودکان است. پای برخی كودكان نیز به سمت داخل انحراف دارد و یا روی پنجه پا راه می روند. اگراین انحرافات در کودکی تشخیص داده شوند با درمان‌های ارتوتیک و یا حرکات اصلاحی قابل درمان است. در غیراین صورت در بزرگسالی به احتمال زیاد به عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به بیماری گودی کمر تصریح كرد: این بیماری اگر در کودکی تشخیص داده شود مانع از ابتلای فرد به عوارضی مانند دیسک کمر یا سرخوردگی مهره‌ها می‌شود. در واقع بیماری‌هایی مانند گودی کمر، قوز یا کمردرد عموما ریشه استخوانی ندارند و اگر زود تشخیص داده شوند می‌توان آن‌ها را با برخی حركات فیزیکی و ورزش‌های اصلاحی درمان کرد.

مدیر گروه بیومکانیکال مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به علت واضح بودن انحرافات بزرگ در ستون فقرات، افراد برای درمان آن اقدام می‌کنند اما برخی انحرافات در ستون فقرات در نگاه اول قابل تشخیص نیستند. رویکرد جدید طب فیزیکی در دنیا تشخیص و درمان این انحرافات است تا فرد به عوارض دیگری مبتلا نشود.

وی درباره چگونگی تشخیص این انحرافات گفت: سیستم های جدیدی برای ارزیابی انحرافات مختلف مفاصل از کف پا تا ستون فقرات وجود دارد که راستای درست قرارگیری مفصل را بررسی می‌کند و انحرافات احتمالی را نشان می‌دهد البته در برخی مواقع تنها ورزش‌های اصلاحی به بیمار توصیه می‌شود. گاهی هم مداخلات ارتوتیک صورت می‌گیرد البته فناوری ما را در این زمینه هم راهنمایی می‌کند.

وی تاكید كرد: اقدامات پیشگیرانه همیشه مانع از بروز آسیب‌ها و عوارض بعدی نمی‌شود چرا كه برخی افراد با وجود همه اقدامات پیشگیرانه دچار کمر درد یا دیسک کمر و مشکلات دیگر می‌شوند اما درصد بروز آسیب در این افراد کمتر است. همچنین باعث کاهش میزان جراحی‌ها می‌شود.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در ادامه با اشاره به فناوری جدید اندازه‌گیری كننده حجم بریس اظهار كرد: در گذشته برای ساخت بریس‌های مورد نیاز ستون فقرات باید با قالب‌های گچی، بدن بیماراندازه گیری می‌شد اما اکنون اسکنرهایی ساخته شده که با نور سفید یا لیزر کار می‌کنند. این اسکنر دور بیمار حرکت می‌کند و حجم بریس مورد نیاز را اندازه می‌گیرد. البته به دلیل اثرات جانبی که لیزر بر چشم دارد، استفاده از اسکنر نور سفید ترجیح داده می‌شود.

امید ظهور در پایان در پاسخ به این پرسش كه این فناوری‌های جدید چه کاربردی در زمینه ساخت اعضای مصنوعی برای افراد معلول و قطع عضو شده دارد، گفت: مشکل مهم در ساخت پروتزها محل وصل شدن آن به بدن است که اگر درست تنظیم نشود فشار زیادی به بدن وارد می‌کند. همان سیستم گچ گرفتن که در ساخت بریس به کار می‌رود در زمینه ساخت اندام مصنوعی نیز كاربرد دارد اما اسکنر این قابلیت را دارد که با اسکن کردن، نقاط پرفشار را شناسایی کند تا اندام بهتری ساخته شود. با استفاده از این روش محل اتصال عضو به بدن بهتر تنظیم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha