نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دولت به‌علت کنترل نکردن رشد ایجاد فست‌فودها در کشور، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مکلف شده که کالا و غذاهای آسیب‌رسان به جامعه را کنترل و عوارض آن را اعلام کند، اما متأسفانه این وزارتخانه در انجام وظایف خود خوب عمل نکرده است.

سلامت نیوز: چرا فست فود؟ این سوالی است که در ذهن تمام کارشناسان نقش بسته‌است. غذایی که به‌علت مواد نامرغوب که استفاده از آن تمام بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، تب مالت، بیماری گوارشی، سوء تغذیه، پوکی استخوان، سقط جنین را برای مردم به‌ارمغان دارد.

 به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، اگر هم‌اکنون بخواهیم یکی از شاخص‌های دنیای امروز را برای دیگران عنوان کنیم به طور حتم تغییر ذائقه و عادت‌های غذایی مردم یکی از تغییرات محسوس جامعه امروز است، تغییر ذائقه‌ای که به نظر بیشتر مردم به‌ویژه جوانان بسیار خوشایند و مطلوب است.

افزایش نگران‌کننده  و مصرف بی‌رویه غذای‌های آماده یا همان فست‌فود در میان ایرانی‌ها موجب شده که اکنون دیگر رنگ و بوی زندگی پیشینیان در خانه‌ خانواده‌های ایرانی جایی نداشته باشد. یادمان نمی‌رود تا چند سال قبل، زمانی که می‌خواستیم زندگی اصیل ایرانی را به‌خاطر بیاوریم، سفره ایرانی با غذای‌های لذیذ و سالم در نظر می‌آمد اما هم‌اکنون فست فود جای سفره ایرانی را گرفته است.

میزان نفوذ این محصولات در زندگی مردم آنچنان افزایش پیدا کرده است که مسئولان را به‌واکنش وا داشته است، بشیرخالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در این رابطه  گفت: هم‌اکنون فست‌فودها رژیم غذایی مردم را تغییر داده و گرایش مردم بیشتر به سمت غذاهای این‌چنینی رفته است.

پرستیژ و تبعیت از فرهنگ غربی علت گرایش جامعه ایران به فست فود

از علت‌های استفاده بی‌رویه مردم از فست فود می‌توان به تغییر فرهنگ غذایی، تبعیت از فرهنگ غربی، مشغله کاری، اشتغال زنان در خارج از خانه و تکراری شدن غذای‌های سنتی اشاره کرد، این در حالی است که استفاده از این محصولات به‌طور حتم بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، پوکی استخوان، سرطان لوزالمعده، جهش ژنتیکی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، سرطان و زوال عقل، بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌دنبال دارد.

این بیماری‌های تنها گوشه‌ای از مضرات استفاده از محصولات فست‌فودهاست، با آن‌که مضرات و خطرات استفاده ازاین‌گونه محصولات کمتر فرهنگسازی شده و بیشتر مردم اطلاعات چندانی از این خطرات ندارد.

از این‌رو اکبر رنجبرزاده نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر بی‌فایده و مضر بودن فست‌فودها برای بدن انسان، گفت: مردم با خرید این گونه محصولات در اصل بیماری را برای خود به ارمغان می‌آورند.

وی با تأکید بر این که فست‌فودها دشمن سلامتی و فرهنگ غذایی مردم است، یاد‌آور شد: به علت رشد بی‌رویه این مراکز، فرهنگ اصیل و سنتی ایرانیان در صرف غذا به‌تدریج کم رنگ شده است.

سیامک مره‌صدق، نیز با بیان این که هم‌اکنون مهم‌ترین عامل جنایت و خیانت در حق سلامت مردم را فست فود‌ها بازی می‌کنند، افزود: بیشتر این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی، کالری و مقادیر کمی پروتئین و مواد اساسی بیش از نیاز بدن است و مصرف زیاد فست‌فود موجب بروز بیماری‌های خطرناک می‌شود، که افزایش فشار خون، جهش وزنی و افزایش بیماری‌های گوارشی و قلبی از مهم‌ترین بیماری‌های پیرامون مصرف فست‌فود است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که چندی پیش مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی اعلام کرد که مصرف سوسیس و کالباس بیش از یک بار در ماه سرطان‌زا است، به اعتقاد وی اگر خوردن این غذاها عادت شود و به علت آسانی تهیه و ارزان بودن، بیش از حد مجاز مصرف شود عوارض زیادی را به دنبال دارد که سرطان‌زا بودن یکی از آنها است.

رنگ صورتی سوسیس و کالباس پیام‌رسان خطری به نام سرطان

علت اصلی رشد بیماری‌های سرطانی به‌وسیله خوردن فست فودها، وجود ماده نیترات و نیتریت سدیم به عنوان نگه دارنده در سوسیس و کالباس است؛ این مواد به‌علت خاصیت ضد باکتریایی مانع رشد باکتری‌های خطرناکی مانند­ کلستریدیوم بوتولونیم می‌شوند، ترکیب این مواد با میوگلو­­بولین و هموگلوبین گوشت، موجب ایجاد رنگ صورتی و حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن شده و به آن ظاهری تازه می‌بخشد، اما متأسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام نیتروز آمین تبدیل می‌شوند.

بسیاری از نیتروزآمین‌ها در ایجاد تومورهای بدخیم موثرند، سرطان‌های معده و روده در سال‌های اخیر عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آ­ماده و کنسرو شده به‌ویژه مواد غذایی که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند در دنیا­ به شدت افزایش یافته است.

براساس آخرین آمار بررسی تغذیه کشور که با هدف ریشه کنی سوء تغذیه ایرانیان انجام شده است، ۶۳ درصد جمعیت مورد مطالعه در تهران چاق‌ند و اضافه وزن دارند، ۲۴ درصد فشار خون، ۵۴ درصد اختلالات چربی خون و ۱۱ درصد نیز دیابت دارند که مهم ترین علل بروز آنها گرایش به مصرف زیاد غذاهای فست فود، عدم تحرک و جایگزین شدن سوسیس و کالباس به جای نان و پنیر است.


از رگ ‌و ‌پی تا گوشت گاوهای پیر و معدومی در سوسیس و کالباس

براساس قانون مصرف مشروط، توزیع گوشت دام‌های بیمار، لاغر و نیز مبتلا به تب مالت برای فروش در بازار از سوی قصاب‌ها ممنوع ولی برای تولید ‌سوسیس و کالباس مجاز است

حال باید دید محصولات فست فود که بیماری را برای انسان به ارمغان دارد، از چه موادی تشکیل شده است، سکینه شب بیدار کارشناس تغدیه درباره مواد تشکیل‌دهنده سوسیس و کالباس به‌عنوان ماده تشکیل دهنده فست فودها، توضیح داد: متاسفانه هم‌اکنون در تولید سوسیس و کالباس از پوست، غضروف، رگ، پی، سیستم تنفسی، امعا واحشای گاو و گوسفند استفاده می‌شود، خرده گوشت‌های حاصل از تقسیم عضلات نیز در تهیه این فرآورده‌های گوشتی کاربرددارند، از گوشت گاوهای پیر ماده‌‌ که دیگر قدرت زایمان ندارند نیز به عنوان گوشت‌های تزئینی (گوشت‌های تکه تکه) استفاده می‌شود، براساس قانون مصرف مشروط، توزیع گوشت دام‌های بیمار، لاغر و نیز مبتلا به تب مالت برای فروش در بازار از سوی قصاب‌ها ممنوع ولی برای تولید ‌سوسیس و کالباس مجاز است، پس عمده گوشت موجود درسوسیس و کالباس عبارت است از گوشت ماده گاوهای ‌پیر، گوشت سر گاوها، احشاء شامل کبد، کلیه، شش و گوشت‌های خرد شده و نیز گوشت گاوهای معدومی، حال خودتان قضاوت کنید که آیا می‌ارزد زمان‌های خوشگذاری و تفریح خودمان را در رستوران‌های غذای آماده که بیشتر به رستوران مرگ شبیه است، بگذرانیم.

کم‌کاری دستگاه‌اجرایی، طمع رسانه‌ملی و نبود فرهنگسازی برابر است با ترویج فست‌فود

هم‌اکنون این نکته و سؤال به نظر می‌رسد که با وجود شناخته شدن بیماری‌های پیرامون استفاده از فست فود چرا مسئولان از فروش این‌گونه محصولات  و استفاده آن در رستوران‌ها جلوگیری نمی‌کنند و بیشتر اوقات هم، این مواد را در شبکه‌های رسانه‌ای به‌ویژه رسانه ملی تبلیغ و استفاده از آن را ترویج می‌کنند، اکبر رنجبرزاده همچنین از افزایش رستوران‌های فست‌فود در سطح کشور به‌ویژه تهران انتقاد کرد و گفت: افزایش این‌گونه مراکز در سطح کشور موجب گرایش چشمگیر مردم به غذاهای آماده و کم‌رنگ شدن غذاهای سنتی و اصیل ایرانی شده است.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دولت به‌علت کنترل نکردن رشد ایجاد فست‌فودها در کشور، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مکلف شده که کالا و غذاهای آسیب‌رسان به جامعه را کنترل و عوارض آن را اعلام کند، اما متأسفانه این وزارتخانه در انجام وظایف خود خوب عمل نکرده است.

همچنین مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت ودرمان هم رشد بی‌رویه فست‌فودها را ریشه در تهاجم فرهنگی دشمنان خواند و افزود: افزایش این‌گونه مراکز به طور حتم پایه‌های زندگی اصیل و مستحکم ایرانی را متزلزل می‌کند، که این امر یکی از برنامه‌های کشور استکباری است.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز پیشنهاد کرد که برای کنترل رستوران‌های فست‌فود دولت باید با افزایش مالیات و جریمه از توسعه این‌گونه مراکز جلوگیری کند.

 
تب مالت نتیجه گاز گرفتن سگ، چنگ زدن گربه و خوردن فست‌فود است

مسعود مردانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره مشکلات استفاده از محصولات سوسیس و کالباس، توضیح داد: برخی از افراد به علت تماس با گربه و چنگ زدن این حیوان و گاز گرفتگی به‌وسیله سگ هار به بیماری توکسوپلاسموزیس (تب مالت ) مبتلا می‌شوند، متأسفانه سوسیس و کالباس هم از گوشت‌های نامرغوب تهیه می‌شوند و هنگام تهیه پیتزا به اندازه کافی حرارت داده نمی‌شود،  بنابراین عامل کیست توکسوپلاسموزیس در آن‌ها ازبین نمی‌رود و امکان شیوع بیماری تب مالت وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، هشدار داد: زنان باردار به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری «توکسوپلاسموزیس» از مصرف سوسیس وکالباس خوب پخته نشده و نیز تماس با گربه خودداری کنند چرا که ابتلا به این بیماری منجر به سقط جنین می‌شود.


افزایش فقر در جامعه، علت رشد گرایش مردم به فست‌فود

با توجه به این که هم‌اکنون بیشتر اقلام تشکیل دهنده غذاهای ایرانی مانند گوشت، برنج، روغن و... با گرانی بی‌سابقه در قیاس با سال‌های قبل روبه‌رو شده‌اند، این امر موجب شده که افراد برای فرار از مشکلات مالی و تأمین زندگی خود به غذای آماده مانند ساندویچ‌ها روی بیاورند و قید غذاهای سالم ایرانی را بزنند، این در حالی است که مسئولان به‌ویژه کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، نسبت به خوردن غذاهای آماده هشدار می‌دهند و مردم را از استفاده این‌گونه اقلام منع می‌کنند.

حال مردم نمی‌دادند که میان سلامتی و فقر کدام گزینه را انتخاب کنند، شاید بشود حدس زد که بیشتر مردم جامعه که سطوح میانی و پایینی کشور را تشکیل می‌دهند، کدام گزینه را انتخاب می‌کنند، بله به‌طور حتم این افراد غذاهای به‌نسبت ارزان‌تر را انتخاب می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این رابطه یکی از علت‌های افزایش گرایش مردم به فست‌فود را مشکلات اقتصادی خواند و گفت: هم‌اکنون قیمت تمام شده فست‌فود در قیاس با قیمت غذاهای سنتی ارزان‌تر است، از این‌رو مردم به این‌گونه محصولات روی می‌آورند.

با توجه به همه این موارد باید دید که مسئولان در شورای‌عالی سلامت که بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده در این حوزه هستند چرا تصمیمی برای حل این موضوع نمی‌گیرند، این در حالی است که برنامه‌ریزی برای بهداشت و سلامت جامعه در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور در نظر گرفته شده است، از این‌رو در این حوزه همه باید تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha