سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام این که هم‌اکنون کشور در تأمین مواد اولیه دارو با مشکل روبه‌رو است، گفت: به‌علت تحریم هیچ داروی مواد اولیه وارد کشور نمی‌شود، اگر هم دارویی در بازار است به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

علی‌اصغر حسنی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش نگران‌کننده قیمت داروها در داخل کشور، افزود: به‌علت افزایش تحریم‌های کشورهای استکباری علیه ایران و افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی قیمت دارو چند برابر شده است.

نماینده مردم لارستان و بخش خنج در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این که هم‌اکنون کشور در تأمین مواد اولیه دارو با مشکل روبه‌رو است، گفت: به‌علت تحریم هیچ داروی مواد اولیه وارد کشور نمی‌شود، اگر هم دارویی در بازار است به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

وی با تأکید بر این که کمبود و اختصاص ندادن اعتبار از سوی دولت مهم‌ترین مشکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است، یاد‌آور شد: متأسفانه کل بودجه بخش بهداشت و درمان در سال ۹۰  حدود ۴۵ درصد تحقق پیدا کرده است و به تبع آن بودجه خرید داروهای وارداتی هم نصف شده است.

حسنی، ادامه داد: با توجه به تحریم‌های شدید از سوی کشورهای غربی اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی بتواند زمانی هم از کشورهای واسطه‌ای دارو و مواد اولیه این محصول را خریداری کند، به‌علت نبود اعتبار با مشکل خرید روبه‌رو می‌شود.

این نماینده مجلس هشتم، با اشاره به رشد چشمگیر قیمت ارز و اثرگذاری این موضوع بر قیمت داروها، تصریح کرد: بسته بودن ال‌سی در کشور موجب شده که شرکت‌های واردکننده دارو قادر به انتقال ارز از بانک داخلی به بانک خارجی نباشند، و ارز خود را به صورت قاچاق و بازار آزاد استفاده کنند، این در حالی است که قیمت رسمی ارز بانک مرکزی حدود ۱۲۵۰ تومان است اما در بازار آزاد خیلی بالاتر عرضه می‌شود.

حسنی عملکرد بیمه‌ها را در رابطه با تحت پوشش قرار دادن داروهای خارجی بد ارزیابی کرد و گفت: بیمه‌ها در چند سال اخیر به تعهدات خود مبنی‌بر پوشش قرار دادن داروهای گران قیمت خارجی و خاص عمل نکرده‌اند، از این رو هم‌اکنون بیماران برای تأمین داروهای خود مجبور هستند چهار برابر هزینه‌ها قبلی خود را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تأکید کرد: با توجه به اختصاص ندادن کامل اعتبار سال۹۰، سه‌هزار میلیارد تومان درآمد مازاد نفتی و یارانه بخش دارو، دولت باید اولویت اول خود در لایحه بودجه ۹۱ کل کشور را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha