چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 42693
سلامت نیوز: سفیدشدن موها در سنین پایین از جمله مسایل بسیار شایع مربوط به سلامتی است كه در بین همه جنسیت‌ها چه مرد و چه زن اهمیت بالایی دارد و گاهی میان افراد زیر 20سال نیز ظاهر می‌شود. بیشتر پزشكان بهداشت و سلامت بر این باورند كه این روند نگران‌كننده در نتیجه آلودگی‌هایی است كه از محیط‌زیست به طبیعت نفوذ می‌كند و از جمله مسایلی مانند غذاها، خوراكی‌های مصرفی و زندگی پراسترس روی می‌دهند. با این حال، روش‌هایی نیز وجود دارند تا موهای خود را به طور طبیعی مشكی نگاه داریم یا دست‌كم سفیدشدن آنها را به تاخیر اندازیم. برخی از ساده‌ترین این شیوه‌های مطمئن و سالم و حفظ رنگ مشكی موها در فهرست زیر آمده‌اند.

استفاده از موثرترین محافظ طبیعی مو
انگور فرنگی هندی یا Amla، از مفیدترین تركیبات غذایی طبیعی است كه می‌توان از آن استفاده كرد. شما می‌توانید پودرخشك Amla را با كمی عسل مخلوط كرده و روزی دو مرتبه از آن استفاده كنید. همچنین می‌توانید آب‌نبات‌های شیرین شده آن را مصرف كنید. طرز استفاده دیگرAmla به كار بردن مستقیم آن روی موهاست. موهای خود را با پودرخشك Amla بشویید و سپس با روغن غنی شده آن كه به عنوان محافظ سیاهی مو شناخته می‌شود، موهای خود را چرب كنید. اگر می‌خواهید از شر شوره موی سر خلاص شوید، از مخلوط پودر Amla و آبلیمو استفاده كنید. این مخلوط را به مدت دو ساعت قبل از شامپو زدن، به سر خود بمالید.

استفاده از حنا
بسیاری از افراد رنگ قرمز تیره‌ای را كه حنا به موها می‌دهد دوست ندارند، در صورتی كه استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفیدشدن موها توصیه شده است. برای این كار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از اینكه آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن تركیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنك شود.

انتخاب هوشمندانه شامپو
وقتی می‌خواهید شامپو بخرید، به تركیبات آن از جمله ذرات عصاره زغال‌سنگ، آملا، شیكاكای، روی، سلینیوم و اسیدسالسیلیك توجه كنید. اینها تركیبات ثابت شده مراقبت از مو هستند كه از شوره سر كه دلیل شناخته شده سفیدی مو می‌باشد و از سوی دیگر بهداشت و سلامت بیشتر سر است، جلوگیری می‌كند.

استفاده از كاری و كره برای مشكی ماندن موها

برگ‌های كاری، در اصل ادویه معطری هستند كه برای مزه‌دار كردن غذاها استفاده می‌شوند. با این وجود، این ماده محتوی موادی بیوشیمیایی است كه ریشه موها را محكم كرده و شادابی پوست سر را افزایش می‌دهد. سعی كنید در غذاهای روزانه خود بیشتر از برگ‌های كاری استفاده كنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ كاری له شده را با روغن نارگیل مخلوط كنید و از آن به عنوان تونیك ضد سفیدشدن مو استفاده كنید. كره‌ای كه از شیر خالص گاو گرفته می‌شود نیز ماده‌ای برای جلوگیری از آغاز سفید شدن موها شناخته شده است. این یكی از دلایلی است كه دانشكده پزشكی گیاهان باستانی هندوستان، كه آیوریدا نام داشت، بر خوردن حداقل مقدار كمی كره خالص كه از شیر گاو گرفته شده باشد، به عنوان دارویی برای جلوگیری از سفیدشدن موها تاكید كرده است.

استفاده از مكمل‌های طبیعی مفید برای مو
اسپیرولینا (نوعی جلبك دریایی): این ماده به دلیل دارا بودن مواد معدنی نادر و كلروفیل موجود در آن، یك نوع تونیك موی مشهور است.
پروتئین و آمینواسیدها: پروتئین و آمینواسیدهای بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزیجات و حبوبات افزایش دهید. آمینواسیدهایی مانند سیستین و تیروسین در بسیاری از فرآورده‌های ضد سفیدی مو یافت می‌شوند كه بر اثربخشی آنها تاكید شده است.
ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه‌داشتن ریشه موها ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از جوانه‌ها، اسفناج، تخم‌مرغ، شیر، كره، آجیل‌ها و روغن‌های نباتی.

افزایش جریان خون در پوست سر

اغلب اوقات، پوست سر به دلایل وراثتی یا بالا بودن سطح استرس از كمبود جریان خون رنج می‌برد. این مساله به منبع مواد مغذی آسیب وارد می‌كند و سبب افزایش ناگهانی تعداد موهای سفید می‌شود.
برای ممانعت از این رویداد، جریان خون را در پوست سرتان با ماساژهای منظم سر خود افزایش دهید. این عمل به عنوان یك استراتژی مفید، تاثیر بسیار خوبی دارد، به این معنا كه تنش‌ها را كم كرده و به شما جهت بهتر‌شدن جریان خون یاری می‌كند. در صورتی كه پوست سر را با روغن كنجد، روغن نارگیل، روغن خردل و روغن‌هایی از این دست ماساژ دهید، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha