سلامت نیوز: با تمام توصیه‌هایی که درباره ازدواج کردن به جوانان می‌شود، مشاهده می‌شود که منحنی ازدواج روند صعودی ندارد و به نظر می‌رسد که جوانان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که دست و پای آنها را برای تشکیل زندگی مشترک بسته است. از سوی دیگر ازدواج‌هایی صورت می‌گیرد که پس از مدت کوتاهی به طلاق منجر شده و جای تعجب است که چرا میزان ازدواج و طلاق‌ها به این سرعت با هم فاصله پیدا کرده و طلاق از ازدواج پیشی گرفته است.

یکی از مواردی که این روزها زیاد به چشم می‌خورد و می‌توان به عنوان ازدواجی که از پیش معلوم است به طلاق منجر می‌شود از آن نام برد این است که در بین ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد مواردی به چشم می‌خورد که ورود به زندگی مشترک به دلیل مسائل مادی است. مصادیق این موضوع را هم در میزان زندانیانی که به دلیل نپرداختن مهریه در زندان بسر می‌برند می‌توان یافت و هم در ازدواج‌هایی که با اختلاف سنی زیاد طرفین و فقط به دلیل کسب منافع مادی صورت می‌گیرد.

این در حالی است که این ازدواج‌ها با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود و امیدی به پایداری این ازدواج‌ها نیست. در بین این ازدواج‌های افراد با شرایط سنی و فرهنگی و طبقاتی متفاوت، یکی از مواردی که امروزه زیاد به چشم می‌خورد این است که پسران جوان، با دخترانی که سن بسیار بیشتری از آنها داشته ولی از لحاظ مالی در شرایط خوبی بسر می‌برند ازدواج می‌کنند و این آمار رو به افزایش است. همچنین دختران کم‌سن و سالی که با مردان متمول بسیار بزرگتر از خود ازدواج می‌کنند.

مساله‌ای که وجود دارد این است که خانواده‌ها و افراد باید به عواقبی که چنین ازدواج‌هایی در پی دارند توجه کنند که چیزی جز طلاق - چه به صورت رسمی و چه عاطفی – نیست. در این موارد اصلا نمی‌توان این ازدواج‌ها را ازدواج واقعی دانست و به آغاز زندگی مشترک دو نفر دل خوش کرد چرا که چنین افرادی فقط به منافع شخصی خود فکر می‌کنند و به محض این که به رفاه مادی مورد نظرشان رسیدند، دیگر لزومی به ادامه زندگی با همسرشان نمی‌بینند و نتیجه چیزی نمی‌شود جز افزایش آمار طلاق و عواقب پس از آن.

در چنین حالتی، درواقع شاهد نوعی معامله هستیم که یک نفر در ازای پول و شرایط مادی طرف دیگر و بدون این که هیچگونه احساس تعلق خاطری داشته باشد، با یک شخص دیگر وارد زندگی مشترک می‌شود و پس از مدتی با دلسردی و بی‌توجهی که به وجود می‌آید انواع آسیب روحی و روانی است که در انتظار هر دو خواهد بود.

متاسفانه در جامعه ما هنوز موارد متعددی به چشم می‌خورد که بعضی خانواده‌ها بر ازدواج دختر یا پسرشان با فرد موردنظر آنها که از نظر مالی در شرایط خوبی قرار دارد اصرار می‌کنند و به نوعی فرزندشان را در شرایط ازدواج اجباری قرار می‌دهند که اگر می‌خواهیم شاهد سلامت افراد جامعه باشیم باید با آگاه‌سازی خانواده‌ها جلوی اینگونه ازدواج‌ها را که ثمره‌ خوشایندی نخواهد داشت بگیریم. با ساخت برنامه‌های مستند و فیلم‌های سینمایی نیز باید به جوانانی که رویای پولدار شدن از طریق این روش‌ها را در سر می‌پرورانند تاکید کرد و مواردی را نشان داد که آنچه از اینگونه ازدواج‌ها به دست خواهند آورد ممکن است مقداری پول باشد اما درنهایت چیزی جز تشنج و ناآرامی در بر نخواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha