سلامت نیوز : «روغنی که معجزه می‌کند.» روغن شتر مرغ را نه تنها در عطاری‌ها بلکه حتی در فرشگاه‌های عرضه گوشت و مرغ نیز می‌توان آن را یافت و با توجه به آنچه روی برچسب توضیحان آن بر روی جعبه نوشته شده به نظر می‌رسد «برای هر دردی درمان» است.

دردهای مفاصل، درمان بواصیر تا از بین برندگی جوش‌های صورت و افتادگی پوست همه در معجزه این روغن حیوانی شترمرغ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ، بیشترین خاصیت این روغن را در خواص چربی آن می‌دانند و گفته می‌شود از زیرپوست یک شترمرغ حدود ۴ الی ۶ لیتر روغن به دست می‌آید که تبدیل به روغن شتر مرغ شده و این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب، برای پوست بدن و صورت مناسب هستند. روغن به دست آمده دارای اسیدهای چرب امگا ۳ امگا ۶ و امگا ۹ است که بدن انسان قادر به ساخت این اسیدهای چرب ضروری و حیاتی نیست. عموما این چربی در صنایع داروئی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن شتر مرغ را یکی از موثر‌ترین روغنهای درمانی می‌دانند و معتقدند چون اندازه مولکول‌های روغن شترمرغ شبیه و هم سایز مولکول‌های چربی پوست بدن انسان است برای پوست مناسب‌تر بوده و با سرعت بیشتری پخش شده و از طریق منافذ پوست کاملا جذب بدن می‌شود. برخی از کار‌شناسان طب سنتی روغن شتر مرغ را برای آرامش و راحتی نیز درمان خوبی می‌دانند و معتقدند این روغن همچنین در درمان خارش‌های پوستی، آفتاب سوختگی، تاول، خشکی پوست و لب‌ها، بریدگی پوست، قانقاریا، ‏ کوفتگی ماهیچه‌ای و سائیدگی پوست موثر است. به گفته کار‌شناسان طب سنتی، به لحاظ علمی روغن شترمرغ به دلیل مسدود نکردن منافذ پوست به سلامت غشا‌ءهای پوستی کمک زیادی می‌کند.

روغن شتر مرغ تنها به مثابه یک کرم چرب کننده
این درحالی است که یک متخصص پوست و زیبایی نظر این کار‌شناسان در مورد خواص درمانی روغن شتر مرغ برای پوست را رد کرد و مهم‌ترین خاصیت این روغن برای پوست را مربوط به چربی آن دانست و گفت: «ترکیب‌های این ماده لینولک اسید، اسید‌ها چرب و اسیدهای چرب اشباء شده است و برای چرب کردن پوست روغن مناسبی است.»

دکتر احسانی با اشاره به اینکه روغن شتر مرغ هیچ ارجحیتی نسبت به دیگر روغن‌ها ندارد تأکید کرد: «روغن شتر مرغ خاصیت خاصی برای پوست نداشته و با روغن زیتون یا روغن نارگیل به لحاظ چربی تفاوتی ندارد و ترکیبات آن مانند‌‌ همان ترکیبات روغن‌های دیگر است.»

به گفته این متخصص تغذیه عموما تبلیغاتی که برای این روغن‌ها می‌شود آن‌ را از بین برنده لک و چروک معرفی می‌کنند اما درحقیقت این مواد فقط نقش یک چرب کننده را برای پوست دارند. «این‌ها تنها تبلیغات محض است و متأسفانه چون روغن گرانی است موارد تقلبی آن نیز زیاد تولید می‌شود.»

وی در میان انواع ویژگی‌های روغن شتر مرغ برای پوست چرب کنندگی آن را از همه مهم‌تر دانست و گفت: «همانگونه که گفته شد این روغن تنها خاصیت چرب کنندگی داشته و استفاده از آن برای پوست‌های خشک موردی ندارد.»

دکتر احسانی در مورد اینکه آیا استفاده از روغن شتر مرغ برای افراد دارای پوست‌های چرب مناسب است، پاسخ داد: «این روغن برای پوست‌های چرب مناسب نیست و بهتر است از این روغن استفاده نکنند، چربی بیش از حد آن ممکن است موجب به وجود آمدن جوش و یا کیست‌های چربی روی صورت شود. این کیست‌ها به صورت دانه‌های سفید زیر پوستی نمایان می‌شود.»

دکتر احسانی به دلیل تبلیغات زیادی که در ارتباط با این روغن‌ها می‌شود تأکید کرد: باید آگاهی خود را در مورد استفاده از این روغن‌ها بالا ببریم.درحال حاضر هیچ مطالعه بالینی یا تحقیقاتی روی روغن‌های شتر مرغ صورت نگرفته و هیچ کتاب علمی در مورد فواید آن نوشته نشده است.»

وی با تأکید بر اینکه نباید به هر نوع تبلیغاتی که از زبان مردم و ماهواره‌ها توجه و از آن‌ها پیروی کرد گفت: «به عنوان یک متخصص پوست توصیه نمی‌کنم که از روغن‌های شتر مرغ برای چروک‌های پوستی استفاده کنید. بهتر است برای درمان چین و چروک‌های پوست به متخصصین خود مراجعه کنید.»

روغن شتر مرغ در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است و مصریان برای دردهای پا، زانو و مانند آن از روغن شترمرغ استفاده می‌کردند. به تدریج استفاده از این روغن بین افراد و در دیگر کشور‌ها رایج شده و برخی می‌گفتند برای شل شدن و افتادگی پوست مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha