جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 42740

با وجود انکار افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت، گزارش‌های رسیده از سطح جامعه حکایت از افزایش کم سابقه نرخ داروها به‌ویژه داروهای کمیاب در مراکز فروش دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر، 13آبان و 29فروردین دارد.

سلامت نیوز: با وجود انکار افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت، گزارش‌های رسیده از سطح جامعه حکایت از افزایش کم سابقه نرخ داروها به‌ویژه داروهای کمیاب در مراکز فروش دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر، 13آبان و 29فروردین دارد.

درحالی که عده‌ای نوسان نرخ ارز را دلیل این امر می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز، بحث تحریم‌های بین‌المللی ایران بر قیمت دارو را مطرح کرده و می گویند این امر فقط مختص داروهای وارداتی است اما، مسئولان معتقدند با توجه به تولید ۹۶درصد داروها در داخل کشور باید درنظر داشت که ۹۹ درصد از مواداولیه دارو‌های تولید داخل از خارج کشور وارد می‌شود و منطقی است که قیمت دارو افزایش ‌یابد.

به‌طوری که متصدی یکی از داروخانه‌های تهران افزایش قیمت تمامی داروها حتی داروهایی که مشمول یارانه می‌شد و نباید قیمت آن افزایش می‌یافت را تایید می‌کند و از گران شدن مجدد داروها در6ماهه دوم سال نیز خبر می‌دهد. این درحالی است که، دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره تاثیر تغییرات نرخ ارز در تامین داروی مورد نیاز کشور گفت: تغییرات نرخ ارز چندان در تامین داروی مصرفی کشور تاثیری نداشته اما انتقال ارز به شرکت‌های خارجی دارو مشکلاتی را ایجاد کرده است. اکنون در این زمینه در تلاشیم تا با هماهنگی بانک مرکزی این مشکل را مرتفع ‌کنیم.

دکتر سعید واقفی، عضو هیات علمی انجمن داروسازان در گفت‌وگو با همشهری دراین باره افزود: دارو نه تنها گران نشده بلکه مهجور و ناتوان نگه‌داشته شده و طی سال‌های 87 تا نیمه اول 90 افزایش قیمت نداشته و تغییراتی که اخیرا شاهد هستیم گران شدن تلقی نمی‌شود بلکه اصلاح قیمت‌هاست که به اقلام تولیدی شرکت‌های داخلی اختصاص یافته که جبران یک‌پنجم افزایش قیمت کالاهای جنبی را نمی‌کند در واقع این افزایش قیمت یعنی هیچ!

وی درخصوص برخی داروهای بیماران خاص که عمدتا وارداتی بوده و تحت‌تأثیر نوسانات ارز قرار دارند گفت: قیمت دارو باید براساس ارز 900تومان که مصوبه دولتی دارد عرضه شود حال اگر گزارش‌هایی مبنی بر تخلفات داروخانه‌ها منعکس می‌شود باید وزارت بهداشت را مقصر دانست که در مواقع بحرانی نظارت‌های خود را بیشتر کند تا تخلفی صورت نگیرد. اینکه یک داروخانه دارویی را با نرخ همان ارز دولتی خریداری کرده ولی به‌دلیل شرایط اقتصادی فعلی به چندین برابر قیمت عرضه می‌کند قابل نظارت است.براساس اعلام بانک مرکزی قرار است دلار 1226 تومان در اختیار وارد‌کنندگان کالا از جمله واردکنندگان دارو به وفور قرار گیرد، در غیراین صورت ممکن است مشکلاتی در زمینه تهیه دارو به‌وجود آید.

حال که گریزی از تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم‌های اقتصادی بر قیمت دارو نیست آیا بهتر نیست وزارت بهداشت و درمان کشور و سازمان دارو و غذای کشور درصد افزایش قیمت دارو را اعلام کنند و با شفاف‌سازی در زمینه تعداد اقلام دارویی که گران شده و اینکه چه داروهایی مشمول افزایش قیمت شده است مانع از سوء‌استفاده‌های احتمالی در تعیین قیمت دارو شود؟

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت داروهای ضد‌سرطان موقتی است، به ایسنا گفت: تغییر قیمتی درخصوص واردات یا نرخ رسمی داروهای ضد‌سرطان به‌وجود نیامده است. وی افزود: قیمت داروهای تحت کنترل نیز در سال 88 براساس مصوبه قانونی افزایش پیدا کرده بود که براساس آن ‌باید نیمی از قیمت کل که معادل افزایش آن بود، برای کمک به بیماران صعب‌العلاج به حساب خزانه واریز می‌شد. جدای از مورد ذکر شده، دیگر افزایش قیمتی برای داروهای تحت کنترل نداشتیم.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha