جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 42773
سلامت نیوز: حتما تا به حال برایتان پیش آمده كه ناگهان متوجه وجود نقاط سفید رنگی روی ناخن‌هایتان شده باشید. شاید تلاش كرده باشید آنها را از روی سطح ناخن بخراشید، اما متوجه شده باشید كه این نقاط سفیدرنگ بخشی از بافت ناخن‌هایتان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم،بسیاری از افراد بر این باورند كه ایجاد این نقاط در سطح ناخن‌ها نشانه كمبود كلسیم یا روی است و تنها راه درمان آن، ایجاد تغییر در برنامه غذایی و خوردن غذاهایی است كه نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین می‌كند.

شایع‌ترین عامل ایجاد این نقاط كه می‌تواند هم روی انگشتان دست‌ها و هم روی انگشتان پاها ایجاد شود، وضعیتی است كه از آن تحت عنوان Leukonchia نام برده می‌شود.

گرچه به نظر می‌رسد با توجه به اسم آن، ابتلا به این وضعیت، نشان‌دهنده اختلالی جدی باشد، اما معمولا ایجاد چنین تغییری در سطح ناخن‌ها به منزله ابتلا به یك بیماری خطرناك نیست.

برخلاف آنچه تصور می‌شود كمبود كلسیم یا روی هیچ نقشی در ایجاد این نقاط سفیدرنگ در سطح ناخن‌ها ندارند. در حقیقت ایجاد این تغییرات در سطح ناخن، نشانه ضربه‌ای است كه روی ناخن وارد شده است.

شاید فكر كنید در روزهای گذشته اصلا هیچ اتفاقی برایتان نیفتاده است كه موجب آسیب دیدگی ناخن‌هایتان شده باشد، اما به این نكته توجه داشته باشید كه ناخن‌ها به كندی رشد می‌كنند، بنابراین ممكن است ضربه‌ یا ضربه‌هایی هفته‌ها پیش از این‌كه این نقاط سفید رنگ در سطح ناخن‌ها ظاهر شده باشند، به بافت ناخنتان آسیب رسانده باشند.

علاوه بر این، ایجاد این لكه‌های سفیدرنگ روی بافت ناخن می‌تواند نشانه وجود عفونت خفیف در بدن یا ابتلا به آلرژی باشد یا حتی از عوارض جانبی مصرف داروهای خاص باشد. اگرچه عوامل مختلفی در ایجاد این تغییرات نقش دارند، اما در هر صورت اگر شما هم بتازگی متوجه ایجاد نقاط سفیدرنگی روی ناخن‌هایتان شده‌اید، بهتر است بدانید به هیچ درمانی نیاز ندارید و بتدریج با رشد ناخن‌ها این لكه‌ها بالاتر آمده و با كوتاه كردن ناخن‌ها از بین می‌روند و تا زمانی كه دوباره ضربه‌ای به ناخن‌ها وارد نشود، اثری از آنها ایجاد نخواهد شد.

باید توجه داشت تنها در صورتی كه روی یك یا تعدادی از ناخن‌ها این نقاط دیده شوند، می‌توان گفت این تغییرات ناشی از وارد شدن ضربه به ناخن‌ها هستند، اما اگر چنین تغییراتی در سطح همه ناخن‌ها ایجاد شده باشد، به این معنی است كه عوامل دیگری مانند كم‌خونی، بیماری‌های قلبی، سیروز كبدی، دیابت یا بیماری‌های كلیوی در بروز این تغییرات تأثیرگذار بوده‌اند و باید به پزشك مراجعه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha