وزیر بهداشت می‌گوید قرار است تا 15 سال دیگر مردم ما سلامت‌ترین مردم دنیا شوند. مردمی که این روزها با مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و سلامت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ از کمبود دارو گرفته تا هزینه‌های بالا

سلامت نیوز : نقشه تحول نظام سلامت قرار است تحولی مهم در حوزه سلامت و درمان جامعه ما ایجاد کند.مشکلات حوزه سلامت و درمان جامعه یکی و دوتا نیست که با رونمایی از یک نقشه سلامت دل‌مان را خوش کنیم. مدتی هست خبرهای زیادی درباره کمبود بودجه بهداشت و درمان، تشکیل کمیته بحران دارو، کمبود نیروی پرستار و مشکلات شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌های خصوصی شنیده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، وزیر بهداشت می‌گوید قرار است تا 15 سال دیگر مردم ما سلامت‌ترین مردم دنیا شوند. مردمی که این روزها با مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و سلامت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ از کمبود دارو گرفته تا هزینه‌های بالا.

 مشکلات حوزه سلامت و درمان جامعه یکی و دوتا نیست که با رونمایی از یک نقشه سلامت دل‌مان را خوش کنیم. مدتی هست خبرهای زیادی درباره کمبود بودجه بهداشت و درمان، تشکیل کمیته بحران دارو، کمبود نیروی پرستار و مشکلات شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌های خصوصی شنیده‌ایم.

همین چند روز قبل بود که با وجود حمایت مالی از پنج دانشگاه برتر وزارت بهداشت در لایحه بودجه90، وزیر بهداشت به دلیل اینکه بودجه به دست آنها نرسیده، از این دانشگاه‌ها شفاهی تشکر کرد. حتی با نزدیک شدن به انتهای سال 90 هم خبری از اختصاص بودجه به این دانشگاه‌ها نیست.

بلاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دیروز مراسم رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت با حضور دکتر وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این مراسم وزیر بهداشت تأکید کرده است که «تا سال 1404 مردم ما باید سلامت‌ترین مردم در جهان باشند.»


نقشه‌ انقلابی درحوزه بهداشت تا 15 سال آینده
نقشه تحول نظام سلامت با توجه به تدوین نقشه جامع علمی در حوزه آموزش و پژوهش کشور تهیه شده، تا در راستای تکمیل فرآیند آموزش، پژوهش و ارائه خدمات در علوم پزشکی مسیر کاری وزارت بهداشت را در 15 سال آینده ترسیم کند. این نقشه قرار است تحولی مهم در حوزه سلامت و درمان جامعه ما ایجاد کند.

جالب اینکه با تمام مشکلات رو به افزون حوزه سلامت و درمان مباحثی در نقشه تحول نظام سلامت مدنظر قرار گرفته که با وضعیت موجود هم‌خوانی ندارد؛ «عدالت، پاسخگویی، سواد سلامت، شیوه زندگی سالم، تفکر ارتقای سلامت و پیشگیری» در این نقشه مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر بهداشت هم اذعان کرده که این نقشه تحولی اساسی در حوزه آموزش، تحقیقات و خدمات بهداشت و سلامت جامعه به وجود می‌آورد و برای رسیدن به اهداف 15 سال دیگر باید تجلی این موضوع در خدمات هم دیده شود.


15 سال دیگر! امسال چه خبر بود؟
به روزهای پایانی امسال نزدیک می‌شویم، سالی که پر از مشکلات فراوان در حوزه بهداشت و سلامت مردم بود. الان هم مردم با مشکلات زیادی در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنند از کمبود دارو گرفته تا قیمت بالای تعرفه‌های پزشکی.

همین هفته قبل بود که وزیر بهداشت پرداخت بیش از 60 درصد هزینه سلامت و درمان توسط مردم را تأیید کرد و خبر بالا رفتن تعرفه‌ها و هزینه‌های درمان در سال 91 هم توسط مسئولان وزارت بهداشت هم تایید شد؛ 20 درصد برای خصوصی‌ها و 40 درصد هم برای دولتی‌ها.

در سال‌های اخیر بیش از 50 درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت شده است. به گفته رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران «هزینه‌های درمان برخی از مردم را پس از یک دوره بیماری به زیر خط فقر می‌کشاند.» گرچه قرار بود 30 درصد هزینه‌های درمان توسط مردم و 70 درصد توسط دولت پرداخت شود، اما پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور درمان از جیب مردم به وضوح گویای همه چیز است.

فراموش نکنیم ریشه بسیاری از مشکلات حوزه درمان و سلامت در سال‌های اخیر جبران نشدن کسری بودجه توسط دولت بوده است. امسال نیز کسری بودجه بیش از دو هزار میلیارد تومان است. با نگاهی به وضعیت بودجه وزارت بهداشت در چند سال گذشته متوجه می‌شویم که کسری بودجه این وزارت‌خانه سیری صعودی داشته است.

اوایل امسال بحث قانون ارتقای بهره‌وری یا کاهش ساعت کاری پرستاران که از مدت‌ها پیش به تصویب رسیده بود، حسابی داغ بود تا جایی که آخرین مهلت آن اول مهر اعلام شده بود، اما از قرار معلوم هنوز هم برخی بیمارستان‌ها توجهی به آن ندارند و نتوانسته‌اند آن را به مرحله اجرایی برسانند. طبق این قانون باید ساعت کاری پرستاران کاهش پیدا کند و 23 هزار پرستار جدید به سیستم بهداشت و درمان کشور اضافه شود که نشده و دولت و مجلس هم در این باره یکدیگر را به کم‌کاری متهم کردند.

جالب‌تر اینکه مدتی است که هشدارِ کمبود دارو منجر به نگرانی در جامعه شده است. اگرچه امسال قیمت دارو در کشور در سه مقطع مختلف افزایش پیدا کرد، اما با تشکیل کمیته بحران دارو هم مشکلات حل نشده باقی ماند. به تازگی هم نوسانات بازار ارز در تخصیص و انتقال ارز برای واردات دارو و ماده اولیه تولید دارو مشکلات را بیشتر کرده است.

این‌‌ها نمونه اندکی از مشکلات حوزه درمان و سلامت جامعه ما هستند. این روزها سلامت و جان مردم در گرو حل مشکلات کنونی این حوزه است. با این وضعیت وزیر بهداشت وعده سلامتی مردم را در 15 سال دیگر می‌دهد، حتی وعده داده که سلامت‌ترین مردم جهان هم خواهیم بود. خیلی‌ها هم می‌گویند این سنگ‌های بزرگ همه علامت نزدن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha