شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 42800
سلامت نیوز: اغلب شما دوست دارید بدانید فرزندتان که قرار است به دنیا بیاید دختر است یا پسر؟ بعضی‌ها حتی نمی‌توانند تا ماه‌های 5 و 6 بارداری صبر کنند تا با سونوگرافی ساده به جواب این سوال برسند و در همان ماه سوم نزد پزشک می‌روند و از او می‌خواهند که با سونوگرافیهای پیشرفته چند بعدی به این سؤال آنها پاسخی بدهد. و اما خبر تازه این است که به تازگی آزمایش خون پیشرفته‌ای ارایه شده است كه می‌تواند جنسیت جنین را در سن پنج هفتگی به مادر باردار بگوید.

گروهی از محققان كره جنوبی دریافتند، نسبت‌های مختلف از دو آنزیم كه می‌توان آنها را از خون مادر باردار گرفت نشان‌دهنده جنسیت جنین در سن پنج تا شش هفتگی است. این پژوهشگران پلاسمای خون مادر را از 203 زن در طول سه ماهه نخست بارداری جمع آوری و بررسی كردند. آنها توانستند به طور دقیق جنسیت جنین را در هفته پنجم با اندازه گیری نسبت میزان آنزیم‌های DYS14 و GAPDH در پلاسمای خون تعیین كنند. دانشمندان می‌گویند اگر مادر حامل بیماری‌های مرتبط با كروموزوم X باشد، اطلاع زودهنگام از جنسیت جنین مهم است. بیماری‌های مرتبط با كروموزوم X می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی مانند دیستروفی عضلانی یا هموفیلی شود.

آنها می‌گویند جنین‌های مونث یا عاری از بیماری‌اند یا حامل، اما جنین مذكر 50 درصد شانس به ارث بردن بیماری را دارد و از این رو والدین می‌توانند جنین را سقط كنند. این شیوه قابلیت تعیین جنسیت را دارد. ازاین رو باید توجه دقیقی در مورد استفاده از این ابزار تحلیلی در موقعیت‌های بالینی داشت. روش سونوگرافی كنونی می‌تواند جنسیت جنین را در حدود پنج ماهگی مشخص كند. آزمایش تهاجمی نیز وجود دارد كه می‌تواند در هفته یازدهم انجام شود. اما این آزمایش، خطر یك تا دو درصدی سقط را در پی دارد چرا كه مستلزم نمونه برداری از مایع آمنیونی محافظ جنین است. پژوهشگران می‌گویند آزمایش جدید آنها می‌تواند نیاز به انجام فرایندهای تهاجمی را در زنان باردار حامل ناهنجاری‌های كروموزومی مرتبط با X کم کند.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha