دانشیار دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران از بهره گیری متخصصان این دانشگاه از تکنیک جدید تشخیص آنتی ژنیک انگل «ژیاردیا» برای نخستین بار در کشور خبر داد.

دکتر محمد جواد غروی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و مجری این طرح درخصوص این تکنیک که به عنوان پایان نامه دانشجویی دکتر شیرزاد فلاحی در این دانشگاه انجام شد به ایسنا گفت: به طور متوسط انگل تک یاخته یی ژیاردیا در بین 20 درصد از کودکان کشور شایع است که کودکان مبتلا به این انگل معمولا دارای اختلالات گوارشی از جمله نفخ، تولید گاز و همچنین اسهال چرب و در برخی مواقع یبوست هستند.

این متخصص انگل شناسی ادامه داد: از آثار دیگر این تک یاخته ، سوء تغذیه، سوء جذب، لاغری و کاهش وزن است و که گاهی اوقات باعث مشکلات عصبی و رفتاری برای بیماری می شود همچنین به دلیل ترشح مواد آلرژیک از این انگل ، امکان ایجاد مسائل مختلف عصبی از جمله بی اشتهایی ، سردرد ، تب ، اگزما و کهیر در این افراد وجود دارد.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میان شیوع این بیماری با شرایط اقلیمی کشور، اضافه کرد: رطوبت و حرارت بالا به خصوص در مناطق گرمسیر مثل شهر بندر عباس باعث شیوع این انگل است که غالبا در گروه سنی و پیش دبستانی و دبستانی دیده می شود.

دکتر غروی دبیرجامعه علمی آزمایشگاهیان کشور احتمال انتقال آلودگی این انگل را به خصوص در اجتماعات متراکم بیشتر از سایر مناطق عنوان کرد و افزود: این انگل سریع الانتشار به صورت مستقیم و از طریق دست ها و اسباب بازی های آلوده همچنین به صورت غیر مستقیم و از طریق آب، مواد غذایی و سبزیجات به خصوص ناقلین مکانیکی مثل مگس ها به سایر افراد منتقل می شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که فرد مبتلا دارای نمونه اسهالی و آبکی باشد احتمال شناسایی انگل با روش های روتین بیشتر است، اضافه کرد: در اغلب موارد به دلیل شکل کیستی انگل، شناسایی آن با روش های معمول امکان پذیر نبوده و بیمار در حالی که به این انگل آلوده است، از بیماری آن تشخیص درستی داده نمی شود.

دکر غروی ادامه داد : همچنین از آنجا که دفع انگل ژیاردیا، پریودیک بوده و تنها گاهی اوقات با مدفوع دفع می شود و از سوی دیگر به علت اشتباه در مراحل تشخیص در آزمایشگاه، شانس شناسایی این انگل بسیار پایین است، بنابراین در بسیاری موارد با اینکه بیمارآلوده به این انگل است اما انگل شناسایی نمی شود.

وی با بیان اینکه این روش برای اولین بار و با استفاده از کیت آزمایش وارداتی انجام شده است، افزود: در این روش به جای آنکه به دنبال جست وجوی انگل در مدفوع یا جستجوی پادتن در خون باشیم از روش سومی استفاده شد که در این فراورده های انگل درخون فرد آلوده جست وجو می شود. درحقیقت در این روش به دنبال آنتی ژن یا آنچه انگل ترشح می کند هستیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان میزان اطمینان این روش تشخیص را 7/97درصد عنوان کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha