سلامت نیوز : مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: بار بیماری‌های ناشی از اختلالات روانی در کشور 16 درصد است اما متأسفانه بودجه آن 3 درصد از بودجه وزارت بهداشت است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباسعلی ناصحی امروز در نشست خبری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت شیوع اختلالات روانی در سطح جهان رو به افزایش است.

افسرده ترین ناتوان کننده بیماری جهان در سال ۲۰۳۰
وی افزود: این موضوع شامل تمام کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است؛ همچنین طبق اعلام این سازمان در سال 2030 ناتوان کننده‌ترین بیماری در سطح جهان افسردگی است.

 ۸۵ درصد مردم کشورهای در حال توسعه از خدمات سلامت روان محرومند
ناصحی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند 40 تا 50 درصد افراد در کشورهای توسعه یافته از دریافت خدمات حوزه سلامت روان محروم هستند؛ اما در کشورهای در حال توسعه این رقم 85 درصد است.

وی گفت: ناآگاهی مردم از اختلالات روانی موجب عدم مراجعه به موقع به متخصص می‌شود؛ کمبود مراکز درمانی و افراد متخصص نیز از دیگر دلایل عدم مراجعه بیمار به پزشک است؛ البته ابتلا به اختلالات روانی با انگ‌زدن بیماری موجب عدم مراجعه به پزشک می‌شود.

رئیس دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان گفت: تلاش برای ارتقا آگاهی مردم، ارتباط بیشتر با رسانه‌ها از برنامه های وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان است.

ایجاد کمیته راهبردی سلامت و رسانه
وی از راه‌اندازی کمیته راهبردی سلامت روان و رسانه طی چند هفته آ‌ینده خبر داد و گفت: اعضایی این کمیته افرادی از  وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، نماینده خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و نماینده‌ای از انجمن علمی روانپزشکی هستند.

وی گفت: اهداف این کمیته شامل تلاش برای افزایش آگاهی مردم، افزایش آگاهی اصحاب رسانه در حوزه سلامت روان و افزایش آگاهی مدیران و مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در رابطه با نحوه تعامل بهتر با رسانه‌ها خواهد بود.

مراکز سلامت روان جامعه نگر تأسیس می‌شوند
ناصحی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت طراحی و اجرای مراکز سلامت روان جامعه‌نگر است؛ این مراکز به جای منتظر بودن برای مراجعه مردم، درمان‌های زودرس و پیشگیرانه را آغاز می‌کند و این موجب می‌شود از شیوع اختلالات روانی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین توسعه تخت‌های روانپزشکی و توسعه تخت‌های بیماری‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های غیر روانپزشکی برای مراجعه مردم بدون ترس و واهمه از انگ خوردن از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

مسائل اجتماعی مهمترین عوامل افسردگی
رئیس دفتر سلامت روانی- اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت همچنین گفت: بیشترین عوامل شیوع بیماری‌های روانی ناشی از عوامل اجتماعی است؛ افزایش استرس‌های اجتماعی مانند ترافیک که شاید کوچک به نظر برسد اما در مجموع انسان را در مدت زمان طولانی دچار اختلالات روانی می‌کند؛ همچنین گسترش شهرنشینی و گسستن پیوندهای خانوادگی از دیگر علل عمده شیوع بیماری‌های روانی است.

حذف روانشناس از تیم پزشک خانواده کار درستی نبود
وی با انتقاد از کمرنگ شدن نقش روانشناس و روانپزشک در نسخه 02 پزشک خانواده اظهار داشت: حذف شدن کارشناس روانشناس بالینی از تیم پزشک خانواده به جای اینکه یکی از اعضای تیم ثابت باشد کار صحیحی نیست.

وی تصریح کرد: دوستان در وزارت بهداشت دلیل حذف روانشناس بالینی از تیم پزشک خانواده را محدودیت‌های مالی اعلام کرده‌اند و می‌گویند بیمه‌ها زیر بار هزینه‌های آن نمی‌روند؛ در صورتی که اگر در امر پیشگیری هزینه نکنیم باید هزینه‌های گزافی در امر درمان آن بپردازیم.

وی بودجه سلامت روان را در وزارت بهداشت بودجه محدودی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه بار بیماری‌های ناشی از اختلالات روانی 16 درصد است اما متأسفانه بودجه آن 3 درصد از بودجه وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha