سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی سینه گفت: برخی فکر می‌کنند در صورت استفاده از پروتز امکان تشخیص توده سرطان پستان از بین می‌رود در حالی که با دستگاه‌های جدید ماموگرافی می‌توان حتی با وجود پروتز، توده‌ سینه را تشخیص داد.

احمد کاویانی در گفت‌وگو با فارس در مورد صحت سرطان‌زا بودن ژل‌‌های سیلیکونی که در یک نمونه پروتز فرانسوی برای زیبایی سرطان سینه استفاده شده بود و اخیراً  جمع‌آوری شده تصریح کرد: این مشکل فقط مربوط به کشور ما نیست بلکه در سطح دنیا اتفاق افتاده و تعللی از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

وی گفت: 20 تا ۳۰ کارخانه این سیلیکون‌ها را تولید می‌کنند و محصول یک شرکت به نام PIP فرانسه غیراستاندارد از آب درآمده و مشخص شده که ژل سیلیکونی استاندارد پزشکی را نداشته بلکه استاندارد صنعتی داشته است.

کاویانی خاطرنشان کرد: کارخانه تولید کننده  در فرانسه تعطیل و مدیرعامل این شرکت دستگیر شده است و حتی پزشکانی که در فرانسه این ژل‌‌های سیکلیونی را در بدن افراد گذاشته‌اند فراخوان داده‌اند تا برای برداشتن این پروتزها مراجعه کنند. ولی بقیه برند‌ها مشکلی ندارند و همه مجوز FDA (انجمن غذا و داروی آمریکا) را دارند.

وی بیان داشت: البته راجع‌ به سرطان‌زا بودن این ژل‌های شرکت فرانسوی جای شک وجود دارد تا حدی که در انگستان که نسبت به سلامت مردم خیلی حساسند اعلام کرده‌اند که ما برای در آوردن ژل‌های PIP فراخوان نمی‌دهیم و ۴۰ هزار از این پروتزهای سینه استفاده شده که افراد این ژل‌ها را در بیاورند و هر وقت مشکلی داشتند بیایند و آن را تعویض کند.

این فوق تخصص جراحی سینه افزود: البته تعداد افرادی که در کشور از این نوع پروتز استفاده کردند خیلی زیاد نیست و می‌توانند به تدریج و در صورت بروز مشکل مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا پروتزهای سینه مانعی برای تشخیص غدد سرطانی در سینه هست گفت: با دستگاه‌های ماموگرافی پیشرفته‌ای که به بازار آمده امکان تشخیص توده حتی در زیر این پروتز‌ها وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha