سلامت نیوز: تماشای فیلم، کارتون و بازی‌های خشن نقش موثری در بروز پرخاشگری کودکان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، فاطمه محرری عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که در برخی از فیلم و کارتون‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای صحنه‌های خشن و پرخاشگرانه زیادی دیده می‌شود، اظهار داشت: این امر موجب الگوگیری کودک از این برنامه‌ها و در نتیجه بروز رفتارهای پرخاشگرانه در وی می‌شود و والدین برای پیشگیری از این مشکل باید تماشای تلویزیون را برای فرزند خود محدود کنند.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نشانه‌های پرخاشگری اظهار داشت: کتک کاری، گاز گرفتن، پرت کردن اشیاء و خراب کردن آنها از نشانه های پرخاشگری در سنین دو تا سه سالگی است و پس از این سنین پرخاشگری کلامی در کودکان افزایش می‌یابد.

مدیر گروه روان پزشکی بیمارستان ابن سینا محدود کردن رفت آمد با کودکان و بزرگسالان پرخاشگر، حفظ آرامش والدین در زمان پرخاشگری فرزند، ارائه راهکارهای مناسب از جمله نفس عمیق کشیدن و صحبت کردن با وی، تنظیم زمان خوابیدن و غذا خوردن کودک، سرگرم کردن کودک، محروم سازی موقتی بلافاصله پس از پرخاشگری کودک را از جمله راه‌های کاهش پرخاشگری در کودکان برشمرد.

محرری خاطر نشان کرد: احساسات کودک خود را بشناسید و به او بفهمانید که پرخاشگری قابل قبول نیست و او را در راه رسیدن به مقصودش کمک نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که تا حد امکان چیزهای خاصی را که نمی‌خواهید کودکتان به آن‌ها دست بزند از دسترس او دور کنید و از گفتن کلمه (نه) همچنین گفتن زیاد جمله دست نزن خودداری کنید، اظهار داشت: زمانی که کودک در برخورد با موقعیت‌های مشکل رفتاری غیر از پرخاشگری نشان می‌دهد، به او توجه و او را تشویق کنید.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به کودک کمک کنید با گفتن کلمات احساسات خود را ابراز کند و به تدریج که کودکان از مهارت‌های زبانی بهتر استفاده می‌کنند حملات کج خلقی کمتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha