سلامت نیوز : سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر در مهدهای كودك‌ اقدامات پیشگیرانه‌ای نظیر «وارنیش فلورایدتراپی» برای كودكان زیرشش سال انجام و ترویج می‌شود. امیدواریم به شرایطی دست یابیم كه این اقدامات برای كودكانی كه در محلات فقیرنشین و مناطق آسیب‌پذیر زندگی می‌كنند، نیز انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حسن ابوالقاسمی در اولین همایش «اهمیت فلوراید تراپی دندان‌ها در سیستم بهداشتی كشور» افزود: در حال حاضر بیش از 4 میلیون و100هزار نفر در اطراف شهر تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هستند كه برخی از آنها مهاجران كشورهایی مانند افغانستان هستند. در این شرایط لازم است علاوه بر مكان‌های رسمی چون مهدهای كودك به كودكان محله‌های فقیر نشین نیز دسترسی پیدا كنیم و خدمات دندانپزشكی اولیه را در میان آنان ترویج كنیم.

وی پیشنهاد كرد: می‌شود در قالب یك اقدام داوطلبانه، گروهی از دندانپزشكان برای ارائه خدمات درمانب پیشگیرانه به كودكان، به مناطق محروم بروند. این كار باعث ترویج فرهنگ كار داوطلبانه در جامعه پزشكی می‌شود.

وی تاكید كرد: همه بیماران جامعه افرادی نیستند كه برای درمان به مطب‌ها مراجعه می‌كنند و گروه‌های دیگری نیز وجود دارند كه پول لازم را برای مراجعه به مطب پزشكان ندارند و در مناطق محروم به سر می برند.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌تواند امكانات اولیه اردوهای داوطلبانه برای ارائه خدمات پیشگیرانه در مناطق محروم را برای پزشكان مهیا كند تا با انجام این گونه اقدامات قشر آسیب پذیر جامعه در سنین جوانی دندان‌های پوسیده زیادی نداشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت پوشش خدمات دندانپزشكی از سوی سازمان‌های بیمه گر اظهار كرد: متاسفانه صندوق‌های بیمه هنوز بسیاری از هزینه‌های خدمات دندانپزشكی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و اقشار آسیب پذیر پول كافی برای پرداخت هزینه‌های دندان پزشكی ندارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: انسان‌ها بدون برخورداری از دندان‌های سالم، كیفیت زندگی خوبی نخواهند داشت. خوشبختانه تعداد زیادی متخصص در رشته‌های مختلف دندانپزشكی در سه دهه اخیر تربیت شده‌اند كه در بیشتر نقاط مختلف كشور به اقشار مختلف مردم خدمت ارائه می‌دهند، به همین علت در حال حاضر وضعیت دندان‌های افراد به مراتب بهتر از گذشته است.

ابوالقاسمی افزود: پیشرفت‌های خوبی در حوزه دندان پزشكی صورت گرفته است، البته حاكمیت نقش مهمی در حمایت از اقشار آسیب پذیر و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان دارد. امیدواریم روزی فرا برسد كه همه خدمات دندانپزشكی در ایران در خدمت پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان قرار گیرد و نیاز نباشد مردم برای درمان دندان‌های پوسیده خود هزینه كنند. در واقع اگر مداخلات پیشگیرانه در سنین پایین صورت پذیرد به اقدامات درمانی پیچیده در سنین بزرگسالی نیازی نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه اظهار كرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، 100 دندانپزشك در سیستم بهداشتی مشغول معاینات و رسیدگی به سلامت دهان و دندان كودكان در مهد كودك‌ها و وزارت آموزش و پرورش هستند. این اقدام یك كار حاكمیتی است و از جمله وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود. امیدواریم بتوانیم این كار را به نحو احسن انجام دهیم، چرا كه این اقدامات جزو حقوق كودكان محسوب می‌شود.

ابوالقاسمی تصریح كرد: دندان‌های عفونی باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند عوارض قلبی می‌شود و خسارات جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال دارد. در جهت پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مداخلاتی صورت گرفته است كه این مداخلات در دو دهه اخیر به صورت نسبی خوب پیش رفته است و امیدواریم به قدر كفایت این اقدامات انجام شود.

ابوالقاسمی در پایان اظهار كرد: مصرف فلوراید به شكل سیستمیك موجب مسمومیت می‌شود، اما اگر بتوانیم از آن به روش موضعی استفاده كنیم می‌توانیم از فوایدش برای دندان‌ها بهره ببریم. در حال حاضر اقداماتی مانند وارنیش فلوراید تراپی برای كودكان زیر شش سال در حال ترویج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha