یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 42919
سلامت نیوز: افرادی كه این ویتامین را مصرف كرده بودند در آزمایشات عملكردهای ذهنی، امتیازات بهتری بدست آورند.

یك مطالعه نشان می دهد، سالخوردگانی كه مدت دو سال ویتامین ب 12 و فولیك اسید مصرف كرده بودند نسبت به بزرگسالانی كه این ویتامین ها را مصرف نكرده بودند، حافظه كوتاه و بلند مدت بهتری داشتند.

این مطالعه كه در مجله آمریكایی Clinical Nutrition منتشر شده است نشان می دهد كه فواید مصرف این ویتامین ها كم، اما امیدوار كننده است.

به گزارش رویترز هلث، 'جانین واكر' محقق بیمارستان ملی استرالیا، می گوید: ویتامین ها نقش مهمی در تقویت سلامت و بالا بردن عملكرد ذهنی و شناختی افراد سالخورده دارند.

در این مطالعه محققان بیش از 700 نفر، افراد 60 تا 74 ساله را به دو گروه تقسیم كردند و از یك گروه خواستند كه هر روز یك دوز فولیك اسید و ویتامین ب 12 مصرف كنند و به گروه دیگر قرص های دارونما دادند.

دوز ویتامین، شامل 400 میكروگرم فولیك اسید و 100 میكروگرم ویتامین ب 12بود.

افرادی كه در این مطالعه شركت كرده بودند علائم افسردگی داشتند، اما در هیچ یك از آنها افسردگی بالینی تشخیص داده نشده بود.

والكر گفت: سالخوردگانی كه علائم شدید افسردگی دارند باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا افسردگی در سالخوردگی با افزایش خطر كاهش ادراكی ارتباط دارد.

پس از گذشت 12 ماه به نظر می رسید كه هیچ تفاوتی میان این دو گروه ها در حافظه، توجه و سرعت وجود ندارد.

اما بعد از دو سال، افرادی كه ویتامین مصرف كرده بودند در آزمایشات عملكردهای ذهنی، امتیازات بهتری بدست آورند.

برای مثال در آزمایش حافظه كوتاه مدت افرادی كه دارونما مصرف كرده بودند پس از دو سال امتیازاتی در حدود 2/5 تا 5/5 بدست آوردند، اما افرادی كه ویتامین مصرف كرده بودند امتیازات آنها از 16/5 به حدود 6/5 افزایش یافته بود.

با استفاده از حافظه كوتاه مدت می توان شماره تلفنی را كه تازه شخصی به شما داده شماره گیری كرد، اما با حافظه بلند مدت می توان این شماره را یك روز و یا یك هفته بعد بیاد آورد و آن شماره را گرفت.

یك نظر در مورد تقویت حافظه با مصرف ویتامین ها این است كه ویتامین ها موجب كاهش سطح مولكول homocysteine در بدن می شوند و این مولكول با ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و عملكرد ضعیف حافظه ارتباط دارد.
گفته می شود كه كاهش مولكول homocysteine احتمالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را كاهش می دهد كه این خود بر عملكرد ذهنی فرد تاثیر می گذارد.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha