یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 42931
سلامت نیوز:  «همه این حرف‌ها فقط یك مشت تبلیغ است؛ هیچ‌كدامش راست نیست! چه كسی با ماساژ لاغر شده كه من بشوم؟!» شما هم اگر اسم «ماساژ لاغری» را بشنوید، همین حرف‌ها را می‌زنید؟ به‌نظر شما واقعا از دست ماساژ چه كاری ساخته است؟ مگر ماساژ چه كاری می‌تواند انجام دهد كه با رژیم‌لاغری و ورزش نمی‌توان انجام داد؟  حرف و حدیث در این مورد زیاد است؛ بعضی‌ها زیادی اغراق می‌كنند و ماساژ لاغری را در حد معجزه‌ای عنوان می‌كنند كه می‌تواند همه نوع چاقی را برای همیشه از بین ببرد. بعضی‌های دیگر هم از آن سوی بام افتاده‌اند و زیادی بدبین هستند و تاثیرات ماساژ لاغری را به كل منكر می‌شوند!

برای آن‌كه تكلیف‌مان در این حوزه روشن شود، راهی نیست جز كمك گرفتن از یك متخصص ماساژدرمانی. به‌همین دلیل هم به كلوپ ماساژ ایران رفتیم و پای صحبت‌های نعیمه سادات توانگری، مدرس و متخصص ماساژ لاغری این كلوپ نشستیم.

شما هم نتیجه این صحبت‌ها را بخوانید تا بتوانید به جمع‌بندی صحیحی در این مورد برسید؛ قضاوت در مورد موثر بودن یا بی‌فایده بودن ماساژ لاغری، با خودتان!


  معجزه نیست؛ كاتالیزور است!

به عقیده كارشناسان كلوپ ماساژ ایران، انقباض‌هایی كه در بدن رخ می‌دهد می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها در فرد شود و همان‌طور كه ماساژ می‌تواند به درمان بسیاری بیماری‌ها كمك كند، می‌تواند در درمان چاقی هم موثر باشد.

البته ماساژ در زمینه لاغری، نقش كاتالیزور را بازی می‌كند؛ كاتالیزوری كه در كنار رعایت برنامه غذایی صحیح و انجام ورزش، مسیر دست‌یابی به هدف لاغری را كوتاه‌تر می‌كند.خانم توانگری، كه فعالیت خود در زمینه ورزش و سلامت را از 11 سال پیش، با فعالیت در زمینه ایروبیك آغاز كرد و از 5 سال پیش تا‌كنون، وارد عرصه ماساژ و به‌طور خاص، ماساژ لاغری شده است؛ با بیان این جمله توضیح می‌دهد: «برای حفظ یا دستیابی به تناسب اندام، باید مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دهند تا فرد در این راه موفق شود؛ نباید تصور كنیم كه فقط یك راه (تغذیه مناسب، ورزش یا ماساژ لاغری) می‌تواند ما را به اندامی متناسب برساند بلكه مجموعه این عوامل برای تناسب اندام سالم و ماندگار لازم است.»


تكنیك‌های مخصوص لاغری

مجموعه‌ای از تكنیك‌های مادر(حركات سراندن، مالشی، ورزدادن و ضربه‌ای) در رشته اصلی ماساژ وجود دارد كه زیرشاخه‌های مختلف ماساژ از جمله ماساژ لاغری، از همین تكنیك‌های مادر برای رسیدن به هدف خود از آن‌ها الگوبرداری می‌كنند.


حركت سراندن (افلوراژ)؛ حركتی است كه به‌عنوان مقدمه ماساژ لاغری شناخته می‌شود. این حركت با سراندن كف دست‌ها در یك جهت انجام می‌شود كه هنگام بازگشت به نقطه شروع، فشاری سطحی وارد می‌كند. هدف از انجام این حركت بالا بردن گردش خون موضعی و آماده‌سازی بدن برای تكنیك‌های بعدی ماساژ است.


برای انجام حركت مالشی، باید  با كف دست‌ها مثل اتو، در طول عضلات مورد نظر، حركت رفت و برگشت انجام داد كه این حركت روی عضلات مایل شكمی، به‌صورت عكس انجام می‌شود. هدف از انجام این حركت، بالا بردن گرما و افزایش جریان خون موضعی است.

در ماساژ لاغری، هدف فرد دستیابی به تناسب اندام است. ماساژ لاغری در واقع زمانی به كمك فرد می‌آید كه چربی‌های انباشته بعضی نقاط بدن، نیاز به گزینه‌ای غیراز ورزش دارند.


حركت ورز دادن: روی نواحی شكم، نشیمنگاه، بالای پاها و امثال آن انجام می‌شود.در این حركت عضلات را فشرده و بلند كرده، سپس رها می‌كنیم. این حركت نیز باعث بالا‌رفتن جریان خون، گرم شدن بافت‌ها و بالا رفتن قابلیت ارتجاعی عضلات می‌شود.

حركت ضربه‌ای شامل 2 نوع تكنیك ساطوری و نیشگون گرفتن می‌شود.


  فرقش چیست؟

از خانم توانگری می‌خواهیم كه در مورد ماساژ لاغری و تفاوتش با سایر ماساژها توضیح دهد: «در ماساژ لاغری، هدف فرد دستیابی به تناسب اندام است. ماساژ لاغری در واقع زمانی به كمك فرد می‌آید كه چربی‌های انباشته بعضی نقاط بدن، نیاز به گزینه‌ای غیراز ورزش دارند. مثلا وقتی فرد گرفتار بیماری‌هایی مانند زانو‌درد، كمر‌درد یا آرتروز مفاصل مختلف است و به‌همین‌دلیل دچار محدودیت‌های حركتی می‌شود، قادر به انجام برخی حركات خاص ورزشی از جمله استفاده از تردمیل، الپتیكال و... نخواهد بود و همین‌جاست كه سیستم‌های كمكی مانند ماساژ لاغری، به‌عنوان روش مكمل برای درمان چاقی به كمك فرد می‌آید.»

البته متخصصان ماساژ‌درمانی این مركز، برای افرادی كه به‌دلیل مشكلات جسمی قادر به انجام حركات ورزشی نیستند، برخی حركات ورزشی اصلاحی درنظر می‌گیرند كه می‌تواند به ارتقای سلامت‌شان كمك كند. این افراد با استفاده از ماساژهای مختلف- كه ماساژ با دست در اولویت آن‌ها قرار دارد- نه تنها لاغر می‌شوند بلكه تحرك‌شان بیشتر شده و بانشاط‌تر از پیش نیز می‌شوند البته ماساژ تاثیرات دیگری هم دارد. به گفته این مدرس كلوپ ماساژ ایران، از آنجا كه ساختارهای بدنی افراد با هم متفاوت است، بافت‌های چربی نیز مختلف هستند؛ عموما افراد چاق، كمتر آب می‌نوشند و همین امر باعث فشرده‌تر شدن بافت چربی‌شان می‌شود و مدام چاق‌تر از پیش می‌شوند كه به سادگی هم نمی‌توانند وزن كم كنند. اینجاست كه استفاده از تكنیك‌های مختلف ماساژ می‌تواند به فرد برای از بین بردن چربی‌ها و لاغر شدن كمك كند.

چاقی‌های مختلف؛ ماساژهای مختلف

متخصصان ماساژدرمانی كلوپ ماساژ ایران با توجه به انواع دفرمگی‌ها و انواع چاقی‌ها، در مورد نوع ماساژهای فرد و مدت‌زمانی كه به ماساژ احتیاج دارد، تصمیم می‌گیرند. مثلا اگر شكم 2 مراجعه‌كننده به یك اندازه بزرگ باشد اما شكم یكی فوق‌العاده شل و ژله‌ای بوده و دیگری شكمش سفت باشد، ماساژهای‌شان متفاوت خواهد بود زیرا به گفته توانگری، یك شكم شل، علاوه بر لاغری، باید ماهیچه‌هایش هم شكل بگیرند اما یك شكم سفت برای لاغر شدن، باید چربی‌هایش كمی نرم شود تا بتوان به لاغری‌اش كمك كرد. البته این نرم‌شدن چربی‌ها، نباید منجر به شل شدن بدن فرد شود؛ اتفاقی كه رژیم لاغری به تنهایی، باعث آن می‌شود. در واقع بسیاری افراد بعد از كاهش وزن‌های زیاد، دچار شل‌شدن و افتادگی عضلات می‌شوند كه همین امر آن‌ها را بیش از پیش افسرده می‌كند. درحالی‌كه چنین اتفاقی در ماساژ رخ نمی‌دهد چون با این‌كه ما برای نرم‌شدن چربی‌ها تلاش می‌كنیم اما همزمان تكنیك‌های ورزشی هم به كار می‌گیریم كه حین لاغر شدن، عضله‌سازی بدن نیز انجام شود. به این ترتیب، ماساژ لاغری برای لاغری‌های موضعی هم كارساز است. به عبارت دیگر، ماساژ هم می‌تواند به‌صورت موضعی انجام شود و هم به‌صورت عمومی.


هم تقویت عضلات، هم كاهش وزن

كارشناسان كلوپ ماساژ ایران، در بخش ماساژ لاغری علاوه‌بر لاغر شدن فرد، برای تقویت و سفت شدن عضلات نواحی مختلف بدن هم تلاش می‌كنند. در این تكنیك‌ها، مشكلات زمینه‌ای پوست از جمله سلولیت هم درمان می‌شود؛ كارشناسان این مركز برای درمان این بیماری و دفع سموم از بدن و نیز حركت‌دادن سموم به سمت غدد لنفاوی و در نهایت تخلیه‌شان از بدن، از تكنیك‌هایی مانند «تخلیه لنف»، «سراندن» یا «مالشی» بیش از سایر تكنیك‌های متداول استفاده می‌كنند.كلوپ ماساژ ایران، برای لاغر‌شدن افراد از ماساژهای مختلف، حتی ماساژهای ورزشی نیز در نواحی مختلف بدن فرد كمك می‌گیرند؛ به گفته توانگری، تكنیك خاصی در ناحیه شكم استفاده نمی‌شود و صرفا برخی تكنیك‌های ضربه‌ای استفاده می‌شود و این ضربه‌ها به شیوه‌ای است كه هیچ آسیبی برای بافت‌ها و اندام‌های داخلی بدن ایجاد نمی‌كند و صرفا باعث سفت‌شدن عضلات همان ناحیه از بدن می‌شود.  البته نباید تصور كنیم كه ماساژ لاغری باعث حركت بافت‌های چربی می‌شود بلكه این ماساژها باعث افزایش متابولیسم بدن، افزایش گردش خون و اكسیژن‌رسانی در همان عضو می‌شود و در نهایت بدن برای تبدیل انرژی، بیشتر از بافت‌های چربی استفاده می‌كند.


چرا چاقی موضعی؟


بعضی از افراد هستند كه تنها در برخی از نقاط بدن چاق هستند؛ مثلا بعضی از خانم‌ها كه اندام متناسبی داشته و سال‌هاست ورزش می‌كنند، در ناحیه پهلو یا بازو و... چربی‌هایی دارند كه سال‌هاست جاخوش كرده‌اند و با هیچ ورزش و رژیمی از بین نمی‌روند!  این‌جاست كه آشنایی با انواع چربی‌ها به كار می‌آید: چربی‌های سفید و چربی‌های قهوه‌ای.

چربی‌های سفید همان چربی‌هایی هستند كه به محض تغییر در سبك زندگی، كاهش میزان مصرف كالری و افزایش تحرك بدنی، از بین می‌روند.

 آن دسته از چربی‌ها كه سمج هستند و به سادگی دست از سر فرد برنمی‌دارند، چربی‌های قهوه‌ای هستند؛ چربی‌های كهنه‌ای كه برای از بین رفتن‌شان نیاز به انجام فعالیت‌های مختلفی از جمله نوشیدن آب و انجام حركات خاص ورزشی یا ماساژهای خاص  دارند تا نرم‌تر از پیش شده و با افزایش تحرك بدنی، سوخت و ساز در آن عضو بالا برود تا بسوزند و به مرور زمان از حجم‌شان كاسته شود.  چربی‌های موضعی هم از همان چربی‌های قهوه‌ای و كهنه‌ای هستند كه در وهله اول به آب‌رسانی و نرم شدن نیاز دارند تا در مرحله بعد بتوان آن‌ها را از بین برد.


چند جلسه ماساژ كارساز است؟

بدن‌ها با هم متفاوت هستند؛ چربی‌ها، میزان هورمون‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای، آمادگی جسمانی و... همه و همه باعث تفاوت در شرایط مراجعه‌كنندگان می‌شود. بنابراین حتی اگر 2 خانم یا 2 آقا، وزن و قد یكسانی داشته و نواحی تجمع چربی در بدن‌شان یكسان هم باشد، باز نباید توقع داشته باشند كه در یك مدت زمان یكسان به نتیجه مشابه هم دست پیدا كنند.

به گفته نعیمه سادات توانگری، هر فرد معمولا باید حداقل 2 بار و نهایتا 3 بار در هفته برای ماساژ مراجعه كند. از آنجا كه بدن باید به چربی‌سوزی عادت كند، بهتر است فرد دفعات مراجعه به مركز را در حد 2 تا 3 بار در هفته حفظ كند؛ زیرا مراجعه بیش از این مقدار در هفته، به‌صورت فشرده، قطعا بعد از مدتی برای فرد خسته‌كننده خواهد شد كه حتی ممكن است فرد را از ورزش، زده كند. بنابراین بهتر است تعادل در این میان رعایت شود تا نه‌تنها فرد از ماساژ و ورزش و رژیم غذایی خسته نشود بلكه بدنش به مقدار مشخصی غذا و فعالیت عادت كند. به این ترتیب نتیجه ماساژدرمانی بدون بازگشت خواهد بود؛ مگر این‌كه فرد دوباره به عادات بد گذشته‌اش، مثل پرخوری و كم‌تحركی و مصرف بیش از حد چربی و شیرینی و سایر مواد مضر، برگردد.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha