سلامت نیوز : متأسفانه در حال حاضر برای همین تعداد بیماران دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه در کشور امکانات کافی و استاندارد برای مراقبت و درمان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، کمال شاکری فوق تخصص نفرولوژی گفت: بیماری ها و نارسایی های کلیوی از جمله مشکلات و معضلات جوامع امروزی است که به دلایل متعدد، شیوع آن در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.

وی گفت: تعداد افراد مبتلا به یکی از انواع بیماری های کلیوی در کشورمان نیز قابل توجه است که متأسفانه قسمت قابل توجهی از این افراد دچار بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی هستند.

شاکری تأکید کرد: به طور قطع افراد مبتلا به بیماری ها و نارسایی های کلیوی نیازمند درمان های تخصصی و مراقبت های کافی هستند اما در مجموع باید گفت بسیاری از نیازهای این بیماران برآورده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 35 هزار بیمار دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه در کشور وجود دارند تصریح کرد: متأسفانه برای همین تعداد بیماران دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه در کشور امکانات کافی و استاندارد برای مراقبت و درمان وجود ندارد.

شاکری یادآور شد: افراد نیازمند پیوند کلیه و بیمار دیالیزی علاوه بر اینکه با درد و رنج زیادی دست و پنجه نرم می کنند بلکه باید مشکلات ناشی از نبود امکانات لازم برای دریافت مراقبت های مورد نیازش را نیز تحمل کند.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان تعداد بیشتری از بیماران کلیوی نیازمند دیالیز یا دریافت پیوند کلیه خواهند شد خاطرنشان کرد: در صورتیکه برای برطرف کردن مشکلات مراقبتی و درمانی این بیماران اقدام جدی صورت نگیرد و تدابیر لازم برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز اندیشیده نشود به طور قطع در آینده نزدیک شاهد مشکلات بیشتری در خصوص بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی خواهیم بود.

**بار ناشی از بیماری های مزمن کلیوی بسیار قابل توجه است
این فوق تخصص نفرولوژی در ادامه گفت: بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی عوارض جانی و مالی قابل توجهی دارند و می توانند خانواده و بسیاری دیگر از افراد جامعه را تحت تأثیر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بار ناشی از بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی بسیار قابل توجه است تأکید کرد: براساس مطالعات اخیر و برآوردها، بار ناشی از بیماری های مزمن کلیه حدود یک میلیون و 500 هزار سال عمر از دست رفته است که این میزان در مقایسه با بار ناشی از بسیاری دیگر از بیماری ها و نارسایی ها از جمله بیماری های مزمن بیشتر است.

شاکری افزود: در سال های اخیر به دلایل متعدد شمار افراد مبتلا به بیماری ها، نارسایی ها و اختلالات کلیوی به شدت افزایش یافته است که البته با افزایش این بیماری، قسمت زیادی از مخارج و توان سیستم بهداشتی و درمانی معطوف به مراقبت و درمان بیماری های کلیوی می شود.

وی در خصوص مهمترین عوامل بروز بیماری های کلیوی نیز گفت: دیابت و فشار خون بالا، دو علت عمده بیماری ها و نارسایی های کلیوی است که هرچه زمان می گذرد تأثیر این دو بیماری برروی اختلالات کلیوی بیشتر نمایان می شود.

شاکری اظهار داشت: مصرف زیاد داروهایی همچون تسکین دهنده های درد، الگوهای بد تغذیه ای همچون مصرف زیاد نمک، غذاهای پرچرب و بسیار شیرین و همچنین عفونت ها و سنگ های ادراری از دیگر دلایل بروز نارسایی در کلیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha