دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 43002

بسیاری از مردم عسلویه و کارکنان شاغل در آنجا به سرفه‌های طولانی گرفتار هستند که دلیل آن وجود گازهای اسیدی است.

سلامت نیوز: بسیاری از مردم عسلویه و کارکنان شاغل در آنجا به سرفه‌های طولانی گرفتار هستند که دلیل آن وجود گازهای اسیدی است. باران اسیدی بصورت مستقیم با از بین بردن لایه‌های محافظتی پوست موجب افزایش حساسیت بدن در مقابل محرک‌های محیطی نظیر گرده‌های گیاهان و درختان خواهد شد.

حسین مرادی، گروه جامعه- یکی از نتایج آلودگی هوا به خصوص در نواحی صنعتی افزایش تولید و انتشار گازهای دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید ازت در هواست که ترکیب آن‌ها با اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی ایجاد کرده و بصورت اسید نیتریک و اسید سولفوریک درآمده و این اسیدها بوسیله باد در هوا پراکنده شده و در نهایت به شکل باران به زمین فرو خواهند آمد. بارانی که به دلیل همین میزان بالای این اسیدها در آن به باران اسیدی شهرت دارد. اصطلاحی که اولین‌بار در سال 1934 در لندن به کار برده شد و در سمیناری عوارض آن مورد بررسی قرار گرفت.

وجود گازهای اشاره‌شده در هوا علاوه بر تاثیرگذاری در قالب باران‌های اسیدی، می‌تواند با آلوده کردن رطوبت هوا بخصوص در تابستان‌های پُرشرجی نیز ایجاد عوارض کند.
با توجه به وجود قطب انرژی ایران در عسلویه و مراکز صنعتی که گازهای زیادی را در هوا منتشر می‌کنند؛ باران اسیدی یکی از محتمل‌ترین رویدادهای جوی در این منطقه است. بارانی که می‌تواند سلامت، زندگی مردم و محیط زیست و طبیعت را با خطرات جدی مواجه کند. دکتر شکراله فرخی دبیر کنفرانس علمی پدیده باران اسیدی و آثار زیان‌بار و راه‌های پیشگیری آن که از امروز (30 بهمن) در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار می‌شود، در گفت‌وگویی با قانون، جزئیات این پدیده را شرح می‌دهد:
 

آقای دکتر ضرورت برگزاری این همایش چیست؟
همانطور که می‌دانید دو مرکز عمده صنعتی در جنوب کشور وجود دارد؛ یکی عسلویه که به علت اقلیم بسته آن و امکان کمتر جابه‌جایی هوا و تصاعد گازهای دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن و وجود تاسیسات نفت و گاز تشکیل باران اسیدی امری اجتناب‌ناپذیر است. منطقه دوم صنعتی، جزیره خارک است که به دلیل وجود صنایع پتروشیمی تحت تاثیر این پدیده است.
عوارض مختلف این پدیده فقط معطوف به انسان نبوده و منابع زیستی دریا، خاک و زمین‌های کشاورزی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مردم با برخی از این عوارض مانند از بین رفتن رنگ خودروها آشنا هستند، اما سایر عوارض برای اکثر مردم شناخته‌شده نیست. به همین دلیل جهت آشنایی با این پدیده و عوارض و راهکارهای مقابله با آن این کنفرانس برگزار می‌شود.
 

مهم‌ترین عوارض پدیده باران اسیدی چیست؟

همانطور که اشاره شد تسریع در خوردگی وسایل نقلیه و از بین رفتن رنگ خودروها از عوارض قابل‌لمس برای همه است، اما مهم‌ترین و بیشترین آسیب این پدیده متوجه حوزه کشاورزی است. نفوذ اسیدهای تولیدی این باران در قشر خاک موجب آسیب جدی به حاصلخیزی آن و تاثیرپذیری اکوسیستم جنگل‌ها می‌شود.
آسیب به منابع زیستی دریا و مرگ آبزیان از دیگر عوارض این پدیده است، اما تاثیرات این پدیده در حوزه پزشکی بصورت حاد و مزمن است. عوارض حاد که بیشتر کودکان، نوزادان و کهنسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به شکل آسیب‌های ریوی، تنفسی و تشدید حملات آسم و تنگی نفس بروز خواهد کرد. بصورت مزمن نیز انواع برونشیت‌ها، آلرژی‌ها و التهاب ریوی نمایان می‌شود. مثلاً بسیاری از مردم عسلویه و کارکنان شاغل در آنجا به سرفه‌های طولانی گرفتار هستند که دلیل آن وجود آلودگی‌های اشاره شده است. این پدیده بصورت مستقیم با از بین بردن لایه‌های محافظتی پوست موجب افزایش حساسیت بدن در مقابل محرک‌های محیطی نظیر گرده‌های گیاهان و درختان خواهد شد به‌گونه‌ای که در اثر این پدیده حساسیت بدن به گرده‌های گیاهان 100 برابر می‌شود.
 

آقای دکتر برای عملیاتی شدن راهکارهای این همایش چه اقداماتی باید انجام شود؟
وظیفه اصلی ما آگاهی دادن و تاکید به وجود چنین عوارضی است و با دعوت از نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، رییس دانشگاه بعنوان قائم مقام وزیر بهداشت و مسئول محیط زیست راهکارها را بصورت پنل (پرسش و پاسخ) ارائه می‌دهیم و امیدواریم با توجه به مسئولیت افراد مذکور، زمینه عملیاتی شدن نتایج این همایش فراهم شود.
آقای دکتر آیا شروع به کار نیروگاه اتمی نیز می‌تواند نقشی در ایجاد و یا افزایش این پدیده داشته باشد؟
چنین موضوعی کمتر مطرح است و من اطلاع دقیقی در این رابطه ندارم، اما با توجه به آنکه اساس تشکیل باران اسیدی گازهای سمی اشاره شده است به نظر نمی‌رسد انرژی هسته‌ای چنین عوارضی داشته باشد.
 

آقای دکتر، مسئولین می‌گویند که صنایع پتروشیمی برای انرژی و اقتصاد کشور حیاتی است و نمی‌توان فعالیت آن‌ها را حتی به دلیل باران‌های اسیدی لحظه‌ای متوقف کرد...
اهمیت و لزومِ وجود این تاسیسات و انرژی‌های حاصل از آن بر کسی پوشیده نیست، اما سلامت مردم منطقه و کارکنان شاغل در آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین علی‌رغم هزینه‌بر بودن، استانداردسازی صنایع اصلی پتروشیمی منطقه، اجتناب‌ناپذیر است. در واقع هدف از برگزاری این همایش ایجاد حساسیت و تاکید به مسئولین پیرامون عوارض این پدیده است.

منبع: قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha