دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 43006
سلامت نیوز : وقتی شما چیزی می‌خورید بدنتان غذاها را تجزیه می‌كند تا بتواند از آنها برای ساخت و تغذیه سلول‌ها و تولید انرژی استفاده كند و این فرایند گوارش یا هضم نامیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دستگاه گوارش متشكل از مجموعه‌ای از اعضا است كه در یك مسیر طولانی به هم مرتبط شده‌اند. این مسیر كه از دهان آغاز و به مقعد ختم می‌شود شامل مری، معده، روده كوچك و روده بزرگ است. بعلاوه اعضای دیگر چون كبد و لوزالمعده نیز به این مسیر ملحق می‌شوند و ترشحات خود را برای كمك به هضم غذا به این لوله گوارشی نسبتا طولانی می‌ریزند.

به گزارش سایت اینترنتی مركز تخصصی مایو كلینیك، انواع بسیاری از اختلالات گوارشی وجود دارند كه می‌توانند این فرایند را با مشكل مواجه كنند. علائم اختلالات گوارشی نیز بسته به نوع آن متفاوت هستند و به طور كلی توصیه می‌شود كه در صورت مشاهده علائم مشكوك به پزشك مراجعه شود. در مجموع متداول‌ترین علائم یك اختلال گوارشی عبارت از مدفوعی خونی، تغییر در عادات روده‌ای‌، دردهای شدید شكمی، كاهش وزن غیرارادی و سوزش سردل مقاوم به آنتی اسیدها هستند.

در این گزارش آمده است، عوامل مختلفی در بروز این اختلالات نقش دارند اما شایع‌ترین آنها عبارتند از:

- استرس كه در اشكال مختلف جسمی، روحی و عاطفی و فکری می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر و سوء هاضمه باشد. هنگامی که دچار استرس می‌شوید، فرآیند هضم مواد غذایی دچار اشکال شده و سرعت آن کاهش می‌یابد، زیرا تمام قوای بدن شامل خون‌رسانی، تأمین انرژی و اکسیژن رسانی صرف از بین بردن استرس وارده به بدن می‌شود و در نتیجه این امر موجب می‌شود که مواد غذایی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی مانده و در نهایت به ایجاد عوارض گوارشی منجر ‌شود.

- مصرف قهوه به مقدار زیاد اگر معده خالی باشد، سبب بروز ناراحتی و گرفتگی دستگاه گوارش می‌شود. مصرف زیاد قهوه سبب افزایش حالت اسیدیته ترشحات معده شده و در نتیجه به جدار روده‌ها آسیب می‌رساند. از طرفی قهوه سبب ایجاد سوزش سر دل و برگشت اسید یا فرایند ریفلکس می‌شود.

- بسیاری از داروهایی که مصرف می‌کنیم، بر روی عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند. یکی از آسیب‌های شایع دستگاه گوارش بر اثر مصرف داروها، آسیب دیدن جدار و مخاط معده است. برخی از داروها سبب کاهش فعالیت و عملکرد عصب‌ها و ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شوند. برخی از داروها نیز سبب بروز یبوست در افراد می‌شوند.

- اگر در زندگی معمولا فرد کم تحرکی بوده و فعالیت فیزیکی چندانی نداشته و ندارید، این امر سبب تضعیف دستگاه گوارش می‌شود. کم تحرکی سبب کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود و تشدید كننده یبوست است. در عوض ورزش کردن، سبب رفع تنبلی معده شده و با تحریک ماهیچه‌های روده سبب حرکت مواد غذایی موجود در روده می‌شود و به دفع آن کمک می‌کند. بنابراین برای داشتن سیستم گوارش سالم باید سبک زندگی افراد سالم باشد و با رژیم غذایی مناسب، ورزش مداوم، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات و کم کردن استرس در زندگی به سلامت دستگاه گوارش خود کمک كنند.

- فاكتور بعدی موثر در بروز اختلالات گوارشی سیگار است. ترکیبات شیمیایی زیادی در سیگار وجود دارند که صدها نوع از این ترکیبات سمی هستند و این ترکیبات سمی با آسیب رساندن به دستگاه گوارش سبب بروز بیماری‌های شایع دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل و زخم معده می‌شوند. سیگار کشیدن همچنین سبب افزایش خطر ابتلا به التهاب روده و سنگ کیسه صفرا می‌شود.

- كاهش فیبر موجود در رژیم غذایی نیز در بروز این اختلالات نقش دارد. فیبر یکی از ترکیبات مفید موجود در مواد غذایی است که سبب خوب کار کردن دستگاه گوارش شده و به دستگاه گوارش در حذف مواد زائد و سمی کمک می‌نماید. فقدان فیبر در رژیم غذایی روزانه افراد می‌تواند سبب بروز یبوست و سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ شود.

- و بالاخره خوب نجویدن غذا و بلعیدن غذای نجویده سبب می‌شود که کار دستگاه گوارش مضاعف شود و مدت زمان طولانی‌تری را صرف تجزیه و شکستن مواد غذایی به اجزای کوچک‌تر نماید و همین امر سبب می‌شود که عمل جذب ریزمغذی‌ها از قبیل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مورد نیاز بدن به خوبی صورت نگرفته و این مواد مفید از بدن دفع شوند. از طرفی خوب نجویدن غذا می‌تواند سبب ایجاد باد گلو و تولید گاز و عدم هضم مواد غذایی شود.

آمارها نشان می‌دهد كه هر سال در آمریكا میلیون‌ها مورد ابتلا به اختلالات گوارشی تشخیص داده می‌شود. به طور كلی حدود 90 میلیون نفر در این كشور به انواع مختلفی از مشكلات گوارشی مبتلا هستند و این اختلالات موجب سالانه بیش از 104 مورد مراجعه به مطب پزشكان در امریكا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha