۸سال، حداکثر زمان مجاز برای فعالیت در بخش‌سرطانی است!!!

سلامت نیوز : پرستاران و کادر درمانی شاغل در بخشهای سرطانی همواره در معرض خطرات جدی قرار دارند. تهدید به سقط جنین و ابتلا به سرطان پستان، ریزش مو، مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های معده و سوء هاضمه همچنین تحریکات ژنی از مهم‌ترین پیامد‌های تجمع مواد شیمیایی در خون پرستاران شاغل در بخش‌های سرطانی است و این در حالی است که سختی کار تنها برچسب و عنوانی است که به فعالیت‌های آنان داده می‌شود و در عمل مبلغ پرداختی بسیار ناچیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، از سوی دیگر می‌توان فعالیت پرستاران بخش سرطانی را که بیش از حد مجاز یعنی بیشتر از هشت سال و همچنین تعداد سهمیه روزانه ای که هر پرستار باید بیمار را شیمی درمانی کند به باقی مشکلات افزود.

۸سال، حداکثر زمان مجاز برای فعالیت پرستاران در بخش‌های سرطانی است
دکتر هادی سیف در خصوص آلوده شدن کادر درمانی شاغل در بخشهای سرطانی گفت: در گذشته گزارشاتی مبنی بر آلودگی کادر درمانی شاغل در بخشهای سرطانی ارائه می‌شد اما با انجام مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی دلایل تا حدودی شناسایی و از میزان این آلودگی‌ها به تدریج کاسته شد.

مدیر انستیتو کانسر با اشاره به عوارض ناشی از فعالیت در بخشهای سرطانی اظهار داشت: با توجه به اینکه پرسنل درمانی شاغل در این بخش‌ها در معرض مواد شیمیایی و ایزو توپ قرار دارند، ممکن است مقداری از این مواد در خون این افراد نفوذ پیدا کند و این در حالی است که تجمع بیش از حد این مواد، تحریکات ژنی منجر به انواع سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های پوستی را به همراه خواهد شد که باید از میزان روزانه این دارو‌ها در بخش‌های سرطانی کاست.

وی در ادامه افزود: ریزش مو، مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های معده و سوء هاضمه نیز از مشکلات ناشی از عوارض اشتغال در بخش‌های سرطانی است. با وجود مخاطراتی از این قبیل، آموزشهای حین و ضمن خدمت به کادر درمانی بخشهای سرطانی ارائه می‌شود.

مدیر انستیتو کانسر با اشاره به استانداردهای جهانی ویژه شاغلین بخش‌های های سرطانی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی که به تمام کشور‌ها ارائه شده است، حداکثر میزان مجاز فعالیت‌های پرسنل در بخش شیمی درمانی ۸سال اعلام شده است و ما موظفیم بعد از گذشت شش سال از فعالیت به پرسنل یادآوری و تذکر دهیم. علاوه بر این کارکنان بخش رادیوتراپی مجاز به فعالیت دوازده ساله در این مکان هستند و سعی بر اجرایی شدن این مقررات وجود دارد.

مشکلات معیشتی، تمایل اصلی ماندن پرسنل در بخشهای سرطانی
دکتر سیف مشکلات اقتصادی را تمایل اصلی ماندن پرسنل در بخشهای سرطانی دانست و گفت: فعالیت در بخشهای سرطانی مزایای خاص خود را دارد و به نوعی مشمول سختی کار می شود به این منظور بسیاری از پرستاران برای تامین زندگی خود و با توجه به فشار مسائل اقتصادی، تمایل به حضور در این بخش‌ها و همچنین فعالیت طولانی مدت دارند.
برخی از پرستاران برای خروج از بخشهای سرطانی مقاومت می‌کنند

مدیر انستیتو کانسر بیمارستان امام افزود: با توجه به مخاطرات موجود سعی بر انتقال نیروهای شاغل از بخش‌های سرطانی است اما با درنظر گرفتن مشکلات اقتصادی در زندگی این افراد، مقاومتهایی مبنی بر عدم خروج از این بخش‌ها همواره دیده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به فرهنگ ضعیف پیشگیری در نظام سلامت کشور گفت: در مباحث مرتبط با سلامت، پشگیری بسیار سخت، اما مهم است و نمونه آن رامی توان در مقاومتهای پرستاران و کادر درمانی بخشهای سرطانی دید و از این رو فرهنگ پیشگیری در کشور ما ضعیف است.

۸سال فعالیت در بخشهای سرطانی باید به ۲سال در ایران کاهش یابد
دبیرکل خانه پرستار از عدم رعایت استانداردهای جهانی در ایران خبر داد و گفت: سهمیه روزانه پرستاران شاغل در بخشهای سرطانی، بین ۱۲تا۱۵بیمار برای هر پرستار است که این مسئله از عدم رعایت استانداردهای جهانی حکایت می‌کند، علاوه بر این با وجود فشارکاری در ایران ۸سال فعالیت مجاز در این بخش‌ها باید به ۲سال کاهش یابد.

دکتر شریفی مقدم مسئله استاندارد سهمیه تعداد مراقبت از بیماران شیمی درمانی برای هر پرستار را امری مهم و حیاتی دانست و گفت: پرستاران بخشهای سرطانی مسئولیت انجام شیمی درمانی را بر عهده دارند و بر اساس استانداردهای جهانی، تعداد شیمی درمانی‌های روزانه و همچنین سنوات حضور یک پرستار در این بخش‌ها بسیار مهم است.

وی با اشاره به ناهماهنگی بین تعداد پرستاران و بیماران اظهار داشت: در بخشهای سرطانی که بالغ بر ۲۵تخت وجود دارد تنها دوپرستار مشغول به کارهستند و برخلاف استانداردهای جهانی که هر پرستار می‌تواند ۳یا۴بیمار را شیمی درمانی کند، سهمیه روزانه در ایران حدود ۱۲تا ۱۵بیمار برای هر نفر است.

شریفی مقدم در خصوص عوارض تهدید کننده برای کادر درمانی شاغل دربخشهای سرطانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب پرستاران را همکاران زن تشکیل می‌دهند عمده عوارض برای این افراد را می‌توان تهدید به سقط جنین، ابتلا به سرطان سینه و عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی دانست و با افزایش سهمیه روزانه تعداد بیمار برای هر پرستار، مخاطرات این عوارض نیز بیشتر می‌شوند.

وی ادامه داد: استانداردهای جهانی برای فعالیت در بخشهای سرطانی هشت سال اعلام شده است که رعایت این استاندارد منوط به پایبندی به اصول استاندارد در همه جوانب و رعایت کلی آن است و با توجه به اینکه در کشور ما استاندارد و ایمنی به طور عام فراگیر نیست و فشار کاری سنگینی بر روی پرستاران شاغل در بخشهای سرطانی وجود دارد، هشت سال باید به دو سال کاهش پیداکند.

معادل سختی کار پرستاران زیر ۱۰۰هزار تومان محسوب می‌شود
شریفی مقدم با بیان این نکته که اغلب پرستاران تمایلی برای حضور دراین بخش‌ها را ندارند گفت: سختی کار در پرستاران بسیار کم است و زیر صد هزار تومان برایشان محسوب می‌شود و تمایل به حضور در بخشهای سرطانی، روانپزشکی و سوختگی از سایر بخش‌ها بسیار پایین است.

اضافه کردن هر تخت به بیمارستان به منزله یک قبر برای بیمار است!
دبیرکل خانه پرستار با اشاره به مشکل کمبود نیرو درحیطه پرستاری خاطر نشان کرد: با پذیرش بخشنامه انتقال نیرو به شهرستان‌ها مشکل کمبود پرستار در کلان شهر‌ها افزایش می‌یابد و در صورت اضافه شدن ۳۵هزار تخت به بیمارستان‌ها باید سال آینده حدود ۴۰هزار پرستار جذب کنیم و با وضع فعلی هر تخت اضافی به منزله یک قبر محسوب می‌شود.
بخشی از تعداد مرگ و میر بیماران به مسائل مدیریتی بازمیگردد

شریفی مقدم بودجه و مشکلات مدیریتی را از معضلات فعلی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات بحث‌های سلامت به بودجه باز می‌گرددو بخشی از تعداد مرگ و مر بیماران را م یتوان به پای ضعفهای مدیریتی نوشت چرا که بیشتر رییس بیمارستان‌ها از علم مدیریتی بی‌بهره هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha