سلامت نیوز: با اجباری شدن آزمایش اعتیاد به شیشه برای ازدواج و استخدام توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، انجام این آزمایش برای ۸۰ درصد از زوج ها و افراد متقاضی استخدام در سراسر کشور اجرا شد. غلامی رئیس آزمایشگاه های بهداشتی کشور در گفت وگو با خراسان اظهار داشت درحال حاضر آزمایش اعتیاد به شیشه در ۸۰ درصد از موارد مراجعه انجام می شود و ۲۰ درصد باقی مانده نیز که مربوط به تعداد معدودی دانشگاه علوم پزشکی است به دلیل کمبود اعتبارات انجام نمی شود.

گرانی کیت های آزمایش شیشه دلیل اجرا نشدن طرح در سراسر کشور

این مسئول وزارت بهداشت گرانی کیت های انجام آزمایش شیشه را علت اجرا نشدن طرح در تمامی آزمایشگاه های دولتی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت با اعطای امتیاز واردات کیت ها به چند شرکت وارد کننده و رقابتی کردن فضا از قیمت ها کاسته و تا پایان سال آزمایش اعتیاد به شیشه در تمامی آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی اجرایی خواهد شد. غلامی با تاکید بر این که آزمایش مذکور به دلیل دو مرحله ای بودن از دقت بالایی برخوردار است، گفت: آزمایش در دو مرحله غربالگری و کروماتوگرافی انجام می شود و به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار است، اما مردم و خانواده  ها باید در نظر داشته باشند که منفی بودن هر آزمایش مربوط به اعتیادی به معنی عدم اعتیاد فرد نیست.

آزمایش اعتیاد قرص های اکستازی و حشیش اجباری می شود

رئیس آزمایشگاه های بهداشتی کشور با اشاره به اجباری بودن آزمایش اعتیاد به تریاک، مرفین و هروئین برای ازدواج و استخدام افزود: با پی گیری های ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری وزارت بهداشت آزمایش شیشه نیز به لیست آزمایشات اجباری اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد براساس تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت با تهیه زیرساخت های لازم آزمایشگاهی انجام آزمایش اعتیاد به قرص های اکستازی و مخدر حشیش را نیز تا پایان امسال اجباری خواهد کرد.

نیاز به اجباری شدن آزمایش ایدز نیست

رئیس آزمایشگاه های بهداشتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا انجام آزمایش ایدز پیش از ازدواج در برنامه های وزارت بهداشت و آزمایشگاه های مادر قرار خواهد گرفت یا خیر نیز گفت: براساس پروتکل ابلاغی از سوی سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت، با توجه به پایین بودن آمار مبتلایان به ایدز در کشورمان توصیه ای به بیماریابی از سطح جامعه نشده است و وزارت بهداشت تنها در هنگامی اقدام به بیماریابی از سطح جامعه خواهد کرد که تعداد مبتلایان به مرز هشدار برسد و سازمان بهداشت جهانی به این کار توصیه کند. در حال حاضر نیازی به این کار نیست. غلامی همچنین با اشاره به انجام کارهای تحقیقاتی و انجام آزمایش های مختلف بر روی افراد شاغل در مشاغل مختلف جامعه گفت: آزمایشگاه های بهداشتی کشور با همکاری مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت اقدام به نمونه گیری از بین افراد شاغل در محیط های مختلف کاری می کند و بسته به نوع کار و یا ارتباط داشتن با مواد شیمیایی مختلف این آزمایشات را انجام می دهد تا برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از بیماری های ناشی از شغل در وزارت بهداشت صورت گیرد. «حسین غلامی» به ایرنا گفت: انجام آزمایش شیشه همچنین در همه امور ازجمله هنگام استخدام که لازم به انجام آزمایش اعتیاد باشد اجباری است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح از مهرماه امسال اجباری شده بود اما به دلیل نبود امکانات، اجرای آن در برخی آزمایشگاه های کشور میسر نشد. غلامی با بیان این که اکنون اغلب آزمایشگاه های مجهز و دارای شرایط، انجام این آزمایش ها را آغاز کرده اند، ادامه داد: کیت های تشخیصی این آزمایش ها به دلیل کم بودن شرکت های تولید کننده، بسیار گران بود، اما اکنون تعداد شرکت های تولید کننده اینگونه کیت ها، بیشتر شده است. رئیس اداره مدیریت آزمایشگاه های بهداشتی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد هزینه انجام آزمایش مرفین تقریبا ۵۰ هزار تومان و هزینه آزمایش شیشه سه برابر آن است که درصورت رقابتی شدن بازار تولید کیت های تشخیصی، هزینه ها نیز کاهش می یابد. غلامی تاکید کرد همه آزمایشگاه های واجد شرایط کشور تا پایان امسال می توانند آزمایش اعتیاد شیشه را انجام دهند. شایان ذکر است چندی قبل وزیر بهداشت نیز از اجرایی شدن طرح آزمایش شیشه برای زوج های جوان خبر داده بود و اجرای سراسری را مستلزم آماده سازی زیرساخت ها ذکر کرده بود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منصور ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    2 0
    سلام برای آزمایش استخدام (عدم اعتیاد)ازکیت چندکاره استفاده میکنن
  • منصور ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 1
    سلام اگرکسی یک سی سی شربت متادون خورده باشه آیابعداز24ساعت توآزمایش مورفین نشون داده میشه