سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 43070
سلامت نیوز : در شرایطی كه دنیای ما بیش از پیش به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌رود یكی از مهمترین موضوعات مورد بحث از سوی پزشكان و كارشناسان بهداشت عمومی، اهمیت حفاظت و مراقبت از چشم‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سایت تخصصی ماش‌ایبل در مقاله جدیدی چند توصیه مهم و كاربردی را برای محافظت بهتر از چشم‌ها و بهبود سلامت این عضو حیاتی و در عین حال حساس، ارائه كرده است.

در این مقاله تاكید شده است كه برای تقویت بینایی باید همواره از مواد غذایی مناسب و حاوی ویتامین‌های مختلف به ویژه ویتامین آ استفاده كنید. این ویتامین در منابع گیاهی به صورت پیش ویتامین به شكل انواع كاروتن‌ها به ویژه بتاكاروتن و در منابع حیوانی به شكل «رتینول فعال» یافت می‌شود.

بهترین منابع حیوانی این ویتامین شامل جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر پرچرب، كره، روغن كبد ماهی و ماهی‌های كوچك كیلكا هستند. همچنین بهترین منابع گیاهی ویتامین آ شامل سبزی‌هایی با برگ سبز تیره مانند اسفناج، كاهو، سبزی‌های زرد مثل هویج و كدو حلوایی، میوه‌های زرد و نارنجی نظیر زردآلو، خرمالو، نارنگی و طالبی، موز، خربزه وانواع مركبات هستند.

به گفته كارشناسان، علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای خواب و استراحت كافی نیز در مراقبت از چشم‌ها بسیار موثر است.

چشم‌پزشكان همچنین تاكید می كنند چشم‌ها را از تماس زیاد با اشعه ماوراء بنفش با استفاده از عینك‌های استاندارد و مناسب محافظت كنید. در فضایی با نور كافی و مناسب كار كنید. نور كم یا خیره كننده باعث می‌شود كه چشم با دشواری بیشتری كار كرده و در نتیجه فشار بیشتری به آن وارد شود. در این حالت چشم زودتر و بیشتر خسته می‌شود. نور خوب نوری است كه دارای روشنایی كافی بوده، خیره كننده نباشد و بطور یكسان در فضا پخش شود.

همچنین هنگام مطالعه از یك منبع نور كافی استفاده كنید. افرادی كه در رختخواب به حالت نیمه نشسته و یا خوابیده و در حالی كه كتاب را مقابل چشم گرفته‌اند، مطالعه می‌كنند، می‌بایست نور لازم جهت مطالعه را طوری تنظیم نمایند كه نور از بالای تخت و یا از چراغ كنار تخت كه كمی عقب‌تر از آن قرار گرفته است به كتاب بتابد. هیچگاه نور نباید بطور مستقیم و از روبرو به چشم بتابد. همچنین پس از مطالعه مداوم مثلا حدود یك ساعت و نیم، مدتی چشمان خود را بسته و یا به دیوار سفید و اشیاء دور نگاه كنید و یا چشمان خود را برای مدت كوتاهی به فعالیت دیگری مشغول كنید تا خستگی آن رفع شود. این توصیه برای رانندگان اتومبیل نیز مفید است.

در ادامه این مقاله آمده است: از آنجایی كه چشم‌ها به آسانی آلوده می‌شوند باید اطراف چشم و پلك‌ها را به دفعات شسته و با حوله نرم خشك كنید. همچنین اگر هر گونه جسم خارجی وارد چشم یا داخل پلك شد باید با گوشه یك دستمال تمیز و با احتیاط فراوان آن را بیرون آورید. در این حالت از مالیدن چشم خودداری كنید. علاوه بر این، چشم طبیعی و سالم احتیاج به درمان ندارد لذا از به كار بردن هر گونه دارو و یا محلول‌های شستشوی چشم بدون دستور پزشك خودداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha