چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 43115

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: ایران از نظر رشد سرطان سینه در منطقه خاورمیانه مقام اول را داراست به گونه‌ای كه سالانه هشت در صد هزار زن در كشور ما به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سلامت نیوز : رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: ایران از نظر رشد سرطان سینه در منطقه خاورمیانه مقام اول را داراست به گونه‌ای كه سالانه هشت در صد هزار زن در كشور ما به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دكتر محمداسماعیل اكبری در حاشیه برگزاری هفتمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: 30 در صد هزار نفر از زنان ایران در سن ابتلا به سرطان سینه قرار دارند البته علت بالا بودن نرخ رشد سرطان پستان در ایران، افزایش آگاهی مردم درباره این بیماری و مراجعه به پزشكان و در دسترس بودن پزشكان در مناطق مختلف ایران است.

وی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بقای 5 ساله زنان مبتلا به سرطان پستان در اثر درمان 71 درصد است البته بر اساس برخی دیگر مطالعات مانند مطالعات مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی این میزان حتی به 84 درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینكه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی است، تصریح كرد: سالانه ده هزار مورد جدید به تعداد مبتلایان به سرطان پستان افزوده می‌شود اما تنها 8 هزار و 500 مورد ثبت می‌شود. این بیماری پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان ایرانی است كه سال به سال بر تعداد آن افزوده می‌شود.

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره دلایل افزایش زیاد ابتلا به سرطان در ایران اظهار كرد: 70 درصد از این دلایل مربوط به افزایش سن است چرا كه میزان امید به زندگی در بین زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته است به گونه‌ای كه وارد سن ابتلا به سرطان شده‌ایم. 30 درصد از دلایل ابتلا به سرطان پستان مربوط به ریسك فاكتورهاست.

وی درباره علل ابتلای زنان جوان به سرطان پستان اظهار كرد: این مورد مربوط به جوان بودن جمعیت ایران است.

اكبری تاكید كرد: استعمال سیگار، افزایش مصرف قلیان در بین زنان، مصرف چربی‌های حیوانی، پروتئین‌های نامناسب و خوردن سبزیجاتی كه سموم روی آنها باقی مانده است از جمله دلایل ابتلا به سرطان پستان است البته اشعه‌های ناشی از امواج الكترومغناطیس مانند تلفن‌های همراه نیز ممكن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد البته هنوز رابطه در معرض این امواج قرار گرفتن با ابتلا به سرطان پستان ثابت نشده است و این امواج بیشتر در زمینه دچار شدن به سرطان‌های مغز نقش دارند.

اكبری در پایان گفت: همه مبتلایان به سرطان سینه كه پس از عمل جراحی، پستان‌های آنها حفظ می‌شود نیاز به رادیوتراپی دارند. این افراد در حال حاضر باید به مدت یك ماه، روزانه تحت رادیوتراپی قرار بگیرند اما در تلاش هستیم با خرید دستگاه جدیدی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی شرایطی را فراهم كنیم كه پزشك حین عمل جراحی این كار را در یك جلسه انجام دهد و هر وقت اعتبارات لازم تامین شود این دستگاه را خریداری می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha