چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 43121

قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه عامل 90 درصد آلودگی هوای کشور از بیرون مرزهاست، گفت: عراق در بحث آلودگی هوا و بیابان‌زدایی هیچ همکاری‌ای ندارد و ظاهرا این مساله برای آنها در اولویت نیست.

سلامت نیوز : قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه عامل 90 درصد آلودگی هوای کشور از بیرون مرزهاست، گفت: عراق در بحث آلودگی هوا و بیابان‌زدایی هیچ همکاری‌ای ندارد و ظاهرا این مساله برای آنها در اولویت نیست.

علیمحمد شاعری دیروز در نشستی خبری با تاکید بر سهل‌انگاری کشور عراق در بحث آلودگی هوا بیان کرد: طرح جامع مقابله با گرد و غبار عراق در یک‌میلیون هکتار را به وزارت محیط‌زیست عراق ارائه کرده‌ایم ولی متاسفانه عراق تا به حال گام جدی در این زمینه برنداشته است اما از طریق وزارت امور خارجه و مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم تا این طرح اجرایی شود.


30هكتار مالچ‌پاشی در خوزستان


وی در پاسخ به «وطن امروز» درباره چگونگی مقابله با پدیده گرد و غبار مناطق کشور بویژه شهرهای جنوب اظهار کرد: منشأ داخلی گرد و غبار را با همکاری وزارت نفت و جنگل‌ها دنبال می‌کنیم، همچنین تا به حال در 15 هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی در استان خوزستان انجام گرفته و تا پایان سال 30 هزار هکتار در اطراف اهواز و خوزستان مالچ‌پاشی می‌شود و بنا داریم تا پایان برنامه 5 ساله 200 هزار هکتار از اراضی مالچ‌پاشی شود. شاعری افزود: طرح مقابله با گرد و غبار و بیابان‌زدایی را سالانه در سطح یکصد هزار هکتار به سازمان جنگل‌ها داده‌ایم و قرار است امسال تا پایان سال مالی یکصد هزار هکتار بیابان‌زدایی انجام شود. وی درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای بیابان‌زدایی تاکید کرد: وزارت نفت موظف شد 470 میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد که

20 میلیارد تومان این مبلغ را تامین اعتبار کرده است.


مرجع اعلام آلودگی هوا محیط‌زیست است


قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به «وطن امروز» درباره اینکه مردم به کدام‌یک از آمارها که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و محیط‌زیست که همیشه هم متناقض است اعتماد کنند، گفت: مرجع اعلام وضعیت آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست است ولی به هر حال شرکت کنترل کیفیت هوا برای اعلام آلودگی 5 شاخص را اعلام نمی‌کند و فقط شاخص ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون را اعلام کرده و این آمار هم همیشه شائبه ایجاد می‌کند. شاعری با بیان اینکه در تهران 6 شاخص آلودگی هوا به صورت لحظه‌ای بررسی می‌شود، یادآور شد: پارامترهای مونوکسیدکربن،

اکسید گوگرد و اوزن همه روزهای سال از ابتدای سال جاری شرایط سالم و پاک داشته‌اند و درباره پارامتر No2، 4 روز ناسالم داشته‌ایم و بقیه روزها سالم و پاک بوده است.


عرضه موتوسیکلت‌ها با استاندارد یورو3


معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به تاثیر زیاد موتوسیکلت‌ها در آلودگی هوا بویژه شهر تهران عنوان کرد: توافق شده از نیمه دوم سال 91 موتوسیکلت‌ها با استاندارد یورو 3 عرضه شوند. شاعری با بیان اینکه باید از سال 91 واردات خودرو با استاندارد یورو 5 انجام شود، گفت: در این‌باره برای شماره‌گذاری خودروها با نیروی انتظامی و پلیس راهور هماهنگی انجام شده است.


راه‌اندازی 16 خط زباله‌سوز تا 3ماه آینده


قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: 16 خط زباله‌سوز تا 3 ‌ماه آینده در استان‌های شمالی و استان اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید. شاعری ادامه داد: همه پسماندهای بیمارستان‌های استان تهران تا پایان سال جاری و پسماندهای 867 بیمارستان کشور تا پایان سال 91 به صورت مناسب امحا می‌شوند و این بیمارستان‌ها مجهز به سیستم‌های امحا و دفع مناسب پسماند خواهد شد، چون در گذشته

55 درصد از پسماندها به صورت بهداشتی و 45 درصد به شیوه غیر‌بهداشتی دفع می‌شدند اما با این مصوبات به طور مثال روغن اسکارل و لامپ‌های با منشأ جیوه باید تا سال 91 دفع شود. وی با بیان اینکه امسال آزمایشگاه‌های معتمد را افزایش دادیم، عنوان کرد: در استانداردهای محیط‌زیست در بخش آب و خاک و هوا یکصد مورد استاندارد ایجاد کرده‌ایم که بزودی آن را به تمام وزارتخانه‌ها اعلام خواهیم کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha