سلامت نیوز : پژوهشگران ژاپنی در تازه ترین تحقیقات خود گام نوید بخشی را برای دستیابی به درمان بیماری پارکینسون برداشتند.
 
به گزارش فارس، شبکه تلویزیونی "NHK" ژاپن امروز اعلام کرد: گروهی از پژوهشگران ژاپنی توانستند در تحقیقات خود با پیوند سلولهای عصبی تولید شده از سلولهای بنیادین انسان به مغز میمونهای مبتلا به پارکینسون، وضعیت آنها را بهبود بخشند.

این اولین موفقیت از نوع خود است که در آن از سلولهای بنیادین جنینی انسان برای بهبود وضعیت حیوانات مبتلا به پارکینسون استفاده شده است.

پروفسور جان تاکاهاشی و تیم تحقیقات وی در انستیتوی علوم پزشکی دانشگاه توکیو در آزمایشات خود سلولهای عصبی تولید شده از سلولهای بنیادین جنینی انسان را به مغز چهار میمون مبتلا به پارکینسون پیوند زدند.

این میمونها قادر به حرکت نبود اما بعد از گذشت سه ماه از عملیات پیوند توانستند راه بروند و همچنین لرزش آنها متوقف شد و شدت بسیاری از علائم دیگر پارکینسون کاهش یافت.

وی تصریح کرد: سلولهای میمون پیوند خورده با سلولهای بنیادین جنینی انسان به هیچ وجه تبدیل به تومور نشدند.

پژوهشگران تاکید کردند که این موفقیت آنها گامی به جلو برای دستیابی به درمان بیماری پارکینسون در انسان به شمار می رود.

بیماری پارکینسون یا فلج رعشه‌ای اختلال مغزی است که موجب لرزش، سفتی و ضعف عضلات می‌شود.

علائم زودرس بیماری پارکینسون سفتی عضلات، خستگی زودرس نسبت به حالت معمول و رعشه است که به طور معمول با لرزش خفیف در یک دست، بازو و یا پا شروع می‌شود.

این لرزش زمانی که بدن در حال استراحت است تشدید می‌شود، اما عموما وقتی که بدن در حال انجام فعالیت است، متوقف می‌گردد؛ به عنوان مثال زمانی که دو انگشت شست و سبابه به هم مالیده می‌شود، لرزش وجود ندارد.

با پیشرفت بیماری علائمی مانند ریزش آب دهان، کاهش اشتها ، سفتی عضلات در طرفین بدن، ضعف، لرزش ماهیچه‌ها، سخت ایستادن، حرکت آهسته، بی قراری، قدم‌های نامتعادل، لرزش مداوم دست‌ها و سر و به سختی خم شدن بروز می‌کند.

در مراحل بعدی بیماری، شخص توانایی کنترل حرکات خود را از دست می‌دهد، فعالیت‌ها به سختی صورت می‌گیرد و به تدریج قوه ادراک نیز تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرد.

حدود یک سوم از افراد مبتلا به پارکینسون از افسردگی رنج می‌برند. معمولاً این بیماری حدود ده سال ادامه دارد و سرانجام به مرگ منجر می‌شود که علت به‌طور عمده عفونت و یا پنومونی ناشی از آسپیراسیون است. شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha