چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 43141
سلامت نیوز: بسیاری از مردم تصور می كنند كه مصرف ویتامین ث به صورت میوه یا دارو تنها در فصل زمستان مفید است در حالی كه مصرف این ویتامین تأثیر بسزایی در حفاظت از بدن در برابر مشكلات سیستم دفاعی، بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های دوران جنینی و بارداری، مشكلات بینایی، سرطان، سكته مغزی و حتی چروك پوست دارد.

ویتامین ث بسیار بیشتر از سایر ویتامین ها توجه پزشكان و مردم عادی را به خود جلب كرده است و البته این میزان توجه بی علت نیست. هرچه محققان بیشتر خواص این ویتامین را مطالعه می كنند، بیشتر به نقش مهم آن در حفظ سلامتی پی می برند. البته مقدار پیشنهادی پزشكان برای مصرف ویتامین ث بیشتر از حدی است كه یك انسان عادی از طریق رژیم غذایی روزانه اش دریافت می كند.مصرف 400 میلی گرم ویتامین ث در روز بسیار مناسب است. برای تأمین این میزان باید روزانه به مقدار كافی میوه و سبزیجات بخورید. بسیاری از مردم به علت آن كه نمی توانند این میزان را از طریق رژیم غذایی تأمین كنند به مصرف قرص های مكمل غذایی این ویتامین روی می آورند.

هرچند مصرف این قرص ها هیچ تأثیر منفی روی بدن ندارند (به جز برخی از آنها كه به علت خاصیت اسیدی، معده را ناراحت می كنند) اما پزشكان توصیه می كنند كه این میزان از طریق مصرف كافی میوه ها و سبزیجات تأمین شود، زیرا در این صورت بدن سایر ویتامین ها و مواد معدنی را كه برای حفظ سلامتی مفید هستند دریافت می كند.

براساس تحقیقات ویتامین ث می تواند در حوزه های زیر تأثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد تحقیقات نشان داده است كه مصرف ویتامین ث برای افرادی كه سیستم ایمنی بدن آنها به علت استرس و فشار روانی زیاد، ضعیف شده است، اثر مثبتی دارد. ویتامین ث ماده غذایی است كه نسبت به تغییرات بدن در شرایط پراسترس بسیار حساس است.از آن جایی كه ویتامین ث در بدن افراد سیگاری و چاق بشدت تحلیل می رود، می توان گفت میزان این ویتامین درخون یكی از شاخصه های سلامت كلی افراد است.

برخلاف تصور عموم، ویتامین ث یك درمان برای سرماخوردگی های معمولی نیست اما مصرف آن در هنگام سرماخوردگی موجب می شود این بیماری پیشرفت نكند و به موارد پیچیده تر مانند ذات الریه و عفونت های ریوی تبدیل نشود.

محققان به تازگی دریافته اند افرادی كه میزان ویتامین ث خون بالایی دارند 35درصد كمتر از افرادی كه این ویتامین را به اندازه كافی مصرف نمی كنند، در معرض خطر سكته مغزی قرار دارند.

علت این امر هنوز به طور كامل مشخص نشده است. میزان ویتامین ث موجود در خون افرادی كه میوه و سبزیجات زیادی را در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده اند، بسیار بالا است. این افراد به علت تغذیه مناسب، انواع ویتامین ها، فیبر و موادمعدنی را به اندازه كافی دریافت می كنند و در نتیجه از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

ویتامین ث هم بر سلول های درون و هم بر سلول های بیرون بدن تاثیر می گذارد. برای بررسی رابطه بین تغذیه و پیری پوست، در مركز درمانی میشیگان تحقیقاتی بر روی 7 هزار زن 30 تا 50 ساله انجام شده و نتایج آن نشان داده است هرچه میزان ویتامین ث مصرفی در افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به خشكی پوست و چین و چروك صورت كمتر خواهد بود. همچنین ویتامین ث در كاهش التهابات و كاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری دارد.

به طوركلی وجود ویتامین ث یا اسید اسكوربیك، برای رشد، توسعه و ترمیم همه بافت های بدن ضروری است. همچنین این ویتامین در بسیاری از فعالیت های بدن از جمله جذب آهن، سیستم دفاعی بدن، ترمیم زخم ها و حفظ و نگهداری از غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش مهمی دارد.ویتامین ث یك آنتی اكسیدان است و می تواند بدن را در برابر آسیب های ناشی از مولكول های مضری به نام رادیكال های آزاد (مانند مولكول های موادشیمیایی سمی و دود سیگار و غیره) حفظ كند. رادیكال های آزاد می توانند موجب بروز امراضی چون سرطان، بیماری های قلبی و درد مفاصل شوند.

اگر این ویتامین را همراه با آهن مصرف كنید، موجب جذب بهتر آهن می شود. در موارد حاد كمبود ویتامین ث موجب بروز بیماری اسكوربوت می شود كه نشانه های آن شامل ضعف، كم خونی، كبودی، خونریزی زیاد در زخم های كوچك و شل شدن لثه ها هستند.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha