سلامت نیوز : داروی ام اس با نام کوپامر و اسم تخصصی گلای‌ترامر استات(gelayteramer estat) نوزده سال است که در دنیا و تحت انحصار شرکت اسرائیلی توا و با نام اختصاصی کپاکسون مصرف می‌شد اما با توجه به برخی از مناسبات، ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی از این دارو محروم بودند و در برخی از موارد این دارو به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که سرانجام پس از طی پروسه‌ای پای این داروی پر مصرف نیز به بازار تولیدات داخلی کشور باز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ، دکتر امیر حکمت، مدیر بازاریابی و فروش شرک زهراوی با اشاره به انحصار ۱۹ساله این دارو توسط یک شرکت اسرائیلی، گفت: داروی کوپامر حدود ۱۹ سال است که توسط یک شرکت اسرائیلی ساخته می‌شد و سرانجام ایران طی پروسه‌ای به این انحصار پایان داد.

وی در خصوص مراحل ساخت این دارو در ایران به عنوان دومین شرکتی که انحصار ساخت داروی کوپامر را در دست دارد، اظهار داشت: با همکاری شرکت تحقیقاتی کانادایی و همچنین شرکت دارویی توفیق دارو در ایران به مدت سه سال تحقیقات آزمایشگاهی روی این دارو انجام شد که در مرحله آخرتولید این دارو به صورت سرنگ‌های از پیش آماده در اختیار شرکت داروسازی زهراوی قرار گرقت.

دکتر حکمت، کوپامر را پر مصرف‌ترین داروی ضد‌ ام. اس دانست و گفت: این دارو بیست وچهارمین داروی پر فروش امریکا و پرمصرف‌ترین داروی ام. اس است که یک میلیون نفر از مبتلایان به‌ ام.اس در دنیا مصرف کننده آن هستند.

وی در ادامه افزود: مطالعات بالینی ویژه‌ای روی این دارو در ایران صورت نگرفته است اما مطالعات تحقیقاتی به جهت تعیین پتانسیل دارو و مقایسه با نمونه خارجی صورت گرفته است.

حکمت در خصوص عوارض احتمالی این دارو گفت: همه داروهای ام اس از عوارض طبیعی دارو بی‌بهره نیستند و این در حالی است که داروی کوپامر نسبت به سایر داروهای مصرفی بیماران‌ ام. اس از عوارض کمتری برخوردار است.

۳۵هزار تومان، قیمت هر آمپول کوپامر
این داروساز همچنین افزود: این دارو در تمام مراحل درمان‌ ام. اس موثر عمل کرده و به عنوان داروی سرکوب گر از پیشرفت‌ ام اس جلوگیری خواهد کرد.

وی زمان ورود این دارو به بازار مصرفی کشور را هفته آینده دانست و اظهار داشت: داروی کوپامر دارای تاییدیه وزارت بهداشت است و از هفته آینده با قیمت ۳۵هزار تومان برای هر آمپول و داخل جعبه‌های ۲۸تایی روانه بازار دارویی کشور خواهد شد.

۲۰۰۰بیمارمبتلا به‌ام اس از این دارو استفاده می‌کنند
این داروساز با بیان آمار مبتلایان به‌ام اس در کشور گفت: بین ۳۰تا ۴۰هزار نفر در ایران مبتلا به بیماری‌ام اس هستند که تا کنون ۱۷هزار نفر آنان ثبت شده‌اند و طبق پیش بینی‌ها حدود ۲۰۰۰نفر از این دارو استفاده خواهند کرد.

مدیر بازاریابی شرکت زهراوی بیماری‌ ام اس را یک بیماری آسیب زا برای جامعه توصیف کرد و خاطر نشان کرد: بیماری‌ام اس با توجه به ایجاد مشکلات تحرکی دربیماران مبتلا، آسیب‌های زیادی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت و تولیدات دارویی از این قبیل منجر به کاهش این مسائل و همچنین خسارات مالی ناشی از این بیماری خواهد شد.

یک میلیون هزینه ماهانه استفاده از کوپامر
وی با بیان مصرف روزانه این دارو توسط بیماران، نیاز به بیمه شدن آن را امری مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به مصرف روزانه و قیمت ۳۵هزار تومانی هر آمپول امیدواریم این دارو نیز همچون سایر داروهای بیماران‌ام اس تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارزش تولید این دارو علاوه بر خارج کردن انحصار تکنولوژی اسرائیل، جلوگیری از خروج ارز و دسترسی آسان به این دارو را نیز در پی دارد و در گام بعدی و با توجه به محروم بودن سایر کشورهای مسلمان، صادرات این دارو نیز در آینده‌ای نزدیک اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha