چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
سلامت نیوز : كارشناس مسوول واحد دیالیزاداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی گفت: اكنون میزان رشد بیماری دیالیزدركشور13درصد است كه مسوولان وسیاست گذاران باید برای بهبود وضعیت این بیماران كمك كنند..

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دكتر حمید رجلانی چهارشنبه درحاشیه همایش مسوولان بیماری های خاص دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور در بوشهر ، اظهارداشت:اكنون بیش از 445 بخش دیالیز فعال در زمینه دیالیز خونی و49 بخش دیالیز فعال در زمینه دیالیزصفاقی در كشور وجود دارد.

وی اضافه كرد:حدود22 هزار بیمار دیالیزی به طور كلی در كشور از بخش های دیالیز خدمت می گیرند و یك دیالیز خوب حداقل باید سه بار در هفته انجام بگیرد.

رجلانی ادامه داد: اكنون بیش از چهارهزار و600 دستگاه دیالیز به صورت فعال دربخش های دیالیز كشوروجود دارد كه به افراد مربوط خدمات رسانی می كنند.

وی گفت: هزینه های مستقیم درمانی یك بیمار دیالیزی نزدیك به 150 میلیون ریال در سال است كه توسط دولت و سازمان های بیمه گر پرداخت می شود و بیمار هیچگونه هزینه ای را پرداخت نمی كند.

رجلانی اظهارداشت: حدود شش سال قبل در كشورطرحی با عنوان پیشگیری از بروز بیماری نارسایی كلیه در چهار استان زنجان، اصفهان، سمنان و شهركرد به صورت آزمایشی اجرا و نتایج آن امسال به دست می آید.

وی اضافه كرد: نتایج به دست آمده از این طرح قابل تعمیم به سایر استان ها در سطح كشور خواهد بود كه نقش مهمی برای جلوگیری از بروزبیشتر نارسایی های كلیه در كشور خواهد داشت.

رجلانی افزود: بیماران دیالیز اغلب در گروه سنی بالای 50 سال قرار دارند كه حدود 50 درصد این افراد دارای زمینه بیماری دیابت و فشار خون هستند و كنترل این بیماری ها می تواند در كنترل نارسایی كلیه موثر باشد.

وی گفت: برنامه ریزی در زمینه تامین دارو، جابجایی دستگاه های فرسوده دیالیز و ایجاد امكانات مورد نیاز این گروه از بیماران خاص همواره در اولویت برنامه ها قرار دارد و امید است با برنامه ریزی های مورد نیاز بتوانیم در ارایه خدمات به این گروه و كاهش این بیماری در كشور اقدامات موثری انجام دهیم.

همایش مسوولان بیماری های خاص دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور از روز سه شنبه در بوشهر آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha