شاید آرزوی خیلی‌ها باشد که غذایی بخورند که هم مزه خوبی داشته باشد وهم سیرشان کند وهم وزنشان را متعادل نگه دارد. این توقع زیادی نیست!

سلامت نیوز : شاید آرزوی خیلی‌ها باشد که غذایی بخورند که هم مزه خوبی داشته باشد وهم سیرشان کند وهم وزنشان را متعادل نگه دارد. این توقع زیادی نیست!

مواد لازم:
سینه مرغ آب‌پز                                     نصف یک عدد
تخم‌مرغ آب‌پز                                        یک عدد
سیب زمینی آب‌پز                                 یک عدد متوسط
خیار شور                                             200 گرم
کنسرو نخود فرنگی                               4 قاشق غذا خوری
هویج                                                    یک عدد متوسط
ماست چکیده کم‌چرب                           2 تا 3 قاشق غذاخوری
روغن زیتون                                           2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه                                 کمی
 
چگونه الویه رژیمی تهیه کنیم؟
* تخم‌مرغ و سیب زمینی آب‌پز را رنده کنید.
* گوشت مرغ را نیز که از قبل با کمی نمک و پیاز آب پز کرده‌اید ریش ریش کنید.
* هویج را هم که در کنار تخم‌مرغ‌ها نیم پز کرده‌اید پوست گرفته و رنده کنید.
* خیار شور را هم رنده کنید و همراه نخود فرنگی به مخلوط بیفزایید.
* در آخر ماست و فلفل و نمک و روغن زیتون را خوب به هم بزنید تا یکدست شود و به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
* بهتر است پیش از صرف بگذارید الویه 20 دقیقه بماند تا جا بیفتد.
 
یک غذای کامل
این غذا یکی از کامل‌ترین غذاهای رژیمی است که نیاز به هر چهار گروه مواد غذایی یعنی پروتئین، لبنیات، سبزیجات و کـربوهیدرات را با مقادیری متناسب با هرم غذایی به شما می‌رساند. گوشت مرغ یکی از بهترین پروتئین‌های حیوانی است که علاوه بر آن که دارای اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است به علت دارا بودن مقادیر اندک چربی برای سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون مفید است. به خصوص گوشت سینه مرغ که چربی آن به مراتب کمتر است. واقعیت آن اسـت که چربی‌های حیوانی به طور عموم دارای مقادیری کلسترول هستند. این در حالی است که روغن‌های نباتی (گیاهی) همگی فاقد کلسترول هستند. پس بر روی همه ظروف روغن نباتی (چه مایع و چه جامد) عبارت فاقد کلسترول را می‌بینید و این امری کاملاً طبیعی است.

بنابراین مصرف روغن‌های گیاهی به دلیل نداشتن کلسترول برای سلامت قلب و عروق و کاهش کلسترول خون مفید ارجحیت دارند؛ اما با این وجود روغن‌های گیاهی نیز با توجه به درصـد اشـباع آن‌ها و میزان پیوندهای ترانس آن‌ها متفاوتند. روغن‌هایی که درصد بیشتری اسیدهای چرب اشباع نشده دارند، به مراتب بهترند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و بالا رفتن چربی خون مفیدترند. در این میان روغن زیتون رتبه اول را داراست.
 
غذای رژیمی و چند کاره
شاید آرزوی خیلی‌ها باشد که غذایی بخورند که هم مزه خوبی داشته باشد وهم سیرشان کند وهم وزنشان را متعادل نگه دارد. این توقع زیادی نیست! بسیاری از غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنیم با تغییرات کمی می‌توانند چنین ویژگی‌هایی را برای شما به دست بدهند. جایگزین کردن ماست به جای سس مایونز یکی از مداخله‌هاست و این غذای فرنگی را به یک غذای بومی و در عین حال طبیعی تبدیل می‌کند که برای سلامت شما قطعاً قابل اعتمادتر است.
 
از خواص هویج بیشتر بهره بگیرید
به تازگی محققان علوم تغذیه ادعا می‌کنند که پخت هویج پیش از پوست کندن و خرد کردن آن سبب می‌شود که خواص مفید و ویتامین‌های آن بهتر حفظ شوند.
این مسئله به این علت است که پوست کندن و خرد کردن هویج پیش از پخت با افزایش سطح تماس این خوراکی مغذی با حرارت و آب جوش سبب از دست رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی با ارزش آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha