پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4318

دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت اولین تراشه ای که می تواند با سلولهای مغز گفتگو کند و جایگزین حافظه شود، شدند. این تراشه که نوعی حافظه مصنوعی است می تواند عصر جدیدی از پروتزهای زیستی مغز را آغاز کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تصور اینکه در آینده ای دور مغز انسان با تراشه ای همراه شود که تمام عملکردهای مغز مربوط به تخلیه یا تبث اطلاعات، خاطرات و احساسات را به عهده گیرد، دور از واقعیت نیست.

"تد برگر" مهندس پزشکی زیستی و مدیر لابراتوار مهندسی نورونی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس در مصاحبه با تازه ترین شماره مجله علمی نیوتن استفاده از این تراشه را آغاز عصر نامیرایی الکترونیکی نامیده است. در این عصر امکان حفظ سلول های خاکستری مغز و زنده نگه داشتن آنها به کمک یک رایانه برای همیشه فراهم می شود.

اگرچه تاکنون تصور بر این بود که این نوع زندگی در آینده ای دور ممکن می شود اما اکنون دانشمندان این لابراتوار دورنمای بسیار نزدیکی از تحقق این رویا را به تصویر کشیده اند.

در حقیقت این دانشمندان موفق به ساخت یک دیسک هویت سیلیکونی به بزرگی سه میلیمتر شده اند که با دو اتصال کننده، توانایی برقراری 25 تماس را دارد. 

این دیسک هویت، اولین تراشه ای است که می تواند وارد مغز شود و بخشی از عملکردهای آن را که حافظه است به عهده گیرد. در حال حاضر این تراشه با یک تکه کوچک از بافت مغزی موش همراه شده است و زندگی خاطرات این حیوان را که بخش حافظه خود را از دست داده است، حفظ می کند. این تراشه می تواند با سلولهای این بافت بطور کامل ارتباط داشته باشد و با استفاده از رمزهای ضربان الکتریکی که نورون ها بطور طبیعی اطلاعات خود را به کمک آنها تبادل می کنند، گفتگو کند.

"تد برگر" 56 ساله، فرزند یکی از مهندسانی است که ترانزیستور مدرن را توسعه دادند. این مهندس پزشکی زیستی همیشه یک ایده داشته است : ساخت میکروچیپی که در بافت "هیپوکمپوس" قرار داده شود.

هیپو کمپوس، فضایی از مغز است که خاطرات بلندمدت و توانایی به خاطر آوردن این خاطرات در آن شکل می گیرد.

در این خصوص برگر توضیح داد : " بطور خلاصه، حافظه مصنوعی می تواند خاطرات را ثبت و آنها را همانگونه که بطور طبیعی انجام می شود، دوباره به مغز ارسال کند. بازسازی اطلاعات قدیمی یا به خاطرسپاری اطلاعات جدید از دیگر وظایف این حافظه است. نورون های منطقه هیپوکمپوس از اولین سلولهایی هستند که در فرایند بیماری آلزایمر آسیب می بینند، بنابراین توسعه این چیپ می تواند تحولی بزرگ در درمان این بیماری ایجاد و خلاهای حافظه ای و اختلالات زبانی را جبران کند. "

این تراشه درحال حاضر می تواند جایگزین 100 نورون شود، اما برگر در حال ساخت نسخه ای جدید از این تراشه است که 100 برابر قویتر از مدل فعلی باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha