سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی اجسام پلاتینی که در بدن کار گذاشته می‌شوند باعث پوکی استخوان می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به قنل از فارس ، فرشید باقری در حاشیه کنگره بین‌المللی زانو در مورد کار گذاشتن پلاتین در زانوی افراد و اینکه چه مدت می‌توان پلاتین را در بدن نگهداری کرد گفت: در شکستگی‌ها بنا داریم که تا می‌توانیم مفصل را به شرایط آناتومیک قبل از شکستگی برگردانیم.

وی تصریح کرد: بازسازی غضروف مفصل جزء قانون اجباری ما است و اگر به هر دلیلی نتوانیم این شرایط را ایجاد کنیم و شدت حادثه طوری باشد که زانو قابل بازسازی نباشد یا باید مفصل را تعویض کنیم یا اینکه مفصل را از کار بیندازیم ولی ثبات و استحکام اندام را حفظ کنیم یعنی از دست دادن حرکت به قیمت عوض نکردن مفصل.

وی در مورد میزان کارگذاشتن پلاتین در زانو گفت: همیشه تعداد محدودی وسیله در زانو کار گذاشته می‌شود که ممکن است یک پیچ تا ۵ پیچ، سیم‌های نازک مفصلی و میله‌های خیلی باریک که ما در اصطلاح پزشکی(low profile) یعنی وسیله‌ای با حجم کم می‌نامیم که نیازی نیست این وسیله تا آخر عمر از بدن خارج شود و یا اگر جراحی ضروری پیش بیاید قابل برداشت.

باقری اذعان داشت: از طرفی برخی اجسام پلاتینی که در زانو کار گذاشته می‌شوند به دلیل heavy profile که دارند نیروهایی را که به استخوان وارد می‌شود جذب می‌کنند و اصطلاحاً از طریق فلز نیرو را به بخش بالاتر استخوان وارد می‌کنند و استخوان جسمیت خودش را از دست می‌دهد و دچار پوکی استخوان می‌شود و همین شرایط سبب می‌شود بعداً در شرایط نامناسبی با فشار بسیار کم و حتی ضربه ساده استخوان مجدداً بشکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند پلاتین‌های سنگین و با حجم زیاد را یک و نیم تا ۲ سال بعد از کار گذاشتن فرد با جراحی از بدن خود خارج کنند. البته نگهداری پلاتین با حجم سنگین برای افرادی که سنی زیادی دارند توصیه می‌شود و این وسایل به استحکام استخوان و جلوگیری از شکستن کمک می‌کند و می‌توان تا آخر عمر به آن دست نزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha