رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته است که «آمار طلاق در سه سال گذشته با روند رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و قطعا مسئولان باید به این مسئله توجه داشته باشند.» کارشناسان خانواده و سلامت جنسی می‌گویند که علت ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها در ایران مشکلات جنسی است.

سلامت نیوز: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته است که «آمار طلاق در سه سال گذشته با روند رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و قطعا مسئولان باید به این مسئله توجه داشته باشند.» کارشناسان خانواده و سلامت جنسی می‌گویند که علت ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها در ایران مشکلات جنسی است.

زنگ خطر! طلاق در چهار سال گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته است، اما هنوز حرف زدن از مهم‌ترین علت طلاق یعنی روابط جنسی زو‌ج‌ها تابو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال در ده ماهه امسال 117 هزار و 847 واقعه طلاق در کشور ثبت شده است. اگر این آمار با آمار طلاق سال‌های گذشته مقایسه شود به وضوح می‌توان روند رو به رشد طلاق در جامعه ایران را حس کرد، رشدی که گویی هیچ چیز از جمله هشدارهای مکرر کارشناسان و مسئولان مانع آن نشده است.

درباره این آمار رو به رشد همین بس که چندی پیش یکی از مسئولان دادگستری از وجود ١٢ هزار پرونده طلاق توافقی طی یک ماه در سراسر کشور خبر دارد و گفت که این نوع طلاق، ‏دومین موضوع پرونده‌های مدنی است. اوضاع بدتر هم می شود وقتی که به این آمار رو به رشد،‏ آمار طلاق عاطفی هم اضافه شود.

اوضاع آن قدر خراب است که یک استاد دانشگاه معتقد است که اگر کشور ما یک گام دیگر در حوزه طلاق بردارد، بر سکوی چهارم آمار طلاق در دنیا خواهد ایستاد.

براساس آمارهای ثبت احوال در 9 ماهه سال 1390 ، 104 هزار و 992 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصــد افـزایش داشته است. مدتی قبل هم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته بود که «آمار طلاق در سه سال گذشته با روند رشد 14 درصدی مواجه بوده و قطعا مسئولان باید به این مسئله توجه داشته باشند.»




مهم‌ترین عامل طلاق و تابوهای بازدارنده
آمار و علائم طلاق نشان می‌دهد که جامعه ایران با یک آسیب جدی احتماعی روبرو است. کارشناسان مسائل اجتماعی هم کمابیش به این موضوع می‌پردازند و دلایلی برای آن ذکر می‌کنند.
بسیاری از کارشناسان به دلایلی چون شناخت ناکافی زوج‌ها از یکدیگر، دخالت خانواده‌ها، توقعات نامعقول دو طرف از هم، عدم وفاداری، اعتیاد، مشکلات عاطفی، مشکلات اقتصادی، مهریه‌های سنگین، کوتاه بودن مدت آشنایی، تفاوت راه‌های آشنایی دو طرف، خشونت علیه زنان و فرهنگ مردسالاری و از همه بیشتر عدم مهارت در روابط جنسی را به عنوان عوامل مهم افزایش آمار طلاق معرفی می‌کنند.

از این موارد فقر و بیکاری و مهریه‌های سنگین در دسته علل اقتصادی طلاق قرار می‌گیرد. ازدواج بدون شناخت و مطالعه قبلی، خشونت علیه زنان و فرهنگ مردسالاری را می‌توان جز علل فرهنگی طلاق محسوب کرد. اعتیاد، خیانت به همسر و عدم مهارت در روابط جنسی نیز در شاخه علل اجتماعی طلاق جای می‌گیرد.

از میان این دلایل مهارت نداشتن در ارتباط جنسی قربانی زیادی می‌گیرد، اما به دلایل مختلف از جمله تابو بودن اظهارنظر عمومی درباره مسائل جنسی، کمتر به آن پرداخته می‌شود. کارشناسان خانواده و سلامت می‌گویند که علت 30 تا 40 درصد طلاق‌ها در ایران مشکلات جنسی است. در بررسی علل و عوامل طلاق در ایران، مشکلات جنسی مسکوت مانده است، در حالی که حقیقت آن است که بیشتر طلاق‌ها ناشی از ناآگاهی‌های جنسی است.

طبق برخی اظهارنظرهای 25 تا 40 درصد مردان و زنان ایرانی از اختلالات و ضعف جنسی رنج می‌برند. اختلال توانایی جنسی به عنوان یکی از بیماری‌های شایع جوامع بشری است و در جامعه ایران معمولا به علت شرم و حیا از دید بیماران پنهان و امکان معالجه و درمان آن فراهم نمی‌شود.

کارد بر استخوان و انفعال مسئولان

پیامدهای مخرب طلاق تا حدودی مسئولان را هوشیار کرده است، مسئولانی که متأسفانه به همه چیز از زاویه طرح و لایحه‌های ضربتی نگاه می‌کنند. در این میان دولت هم خطر این بحران را احساس کرده است.

مدتی قبل رئیس مرکز امور زنان و خانواده از تقدیم برنامه‌های ستاد پیشگیری از طلاق برای تصویب به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفته بود در این لایحه وظایفی برای دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ثبت احوال، قوه قضاییه، صدا و سیما برای جلوگیری از طلاق تعریف شده است.

مجلس هم نگران است. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با ابراز نگرانی از رواج طلاق در جامعه می‌گوید: در صورت عدم توجه مسئولان به افزایش معضل طلاق، در آینده نزدیک باید منتظر بروز بحران‌های اجتماعی در سطح جامعه باشیم. یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز تنها راه کاهش آمار طلاق در جامعه را فرهنگ‌سازی و توسعه سطح معیشتی مردم می‌داند و...
از این دست اظهارنظرهای مسئولان کم نیست. این اظهارنظرها فقط نشان می‌دهد که کارد به استخوان رسیده و مسئولان هم این را متوجه شده‌اند وگرنه در عمل هیچ اقدام مثبت و رو به جلویی دیده نمی‌شود و موریانه طلاق در حال خوردن پایه نهاد خانواده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha