شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 43232

پیاده روی و دویدن، نه تنها به سلامت فیزیکی کمک می‌کنند بلکه تاثیرات شگرفی بر حافظه دارند.

سلامت نیوز: شکی در این نیست که ورزش کردن برای سلامت خوب است اما از میان ورزش‌ها شاید پیاده‌روی و دویدن بهترین باشد. این ورزش‌ها، نه تنها به سلامت فیزیکی کمک می‌کنند بلکه تاثیرات شگرفی بر حافظه دارند.

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کمبریج دویدن سبب بهبود حافظه شده و چون به اکسیژن‌رسانی بیشتر به مغز کمک می‌کند در شکل‌گیری صدها هزار سلول جدید حافظه هم دخیل است. انجام مرتب این ورزش چند مرتبه در هفته می‌تواند سبب رسیدن مغز به نهایت قابلیت خود شود.

پیش از این گروهی از محققان آلمانی، با بررسی توانایی‌های مغزی چندین دونده در طی چند هفته متوجه شده بودند که قدرت تمرکز و حافظه تصویری در آنها بسیار بالا رفته است.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق باید دو جلسه در هفته را به دویدن اختصاص می‌دادند و پس از آن تست‌های مشکلی را انجام می‌دادند. محققان متوجه شدند درحالی که حافظه این دوندگان در بخش اعداد و ارقام چندان تغییری نداشت، توانایی آنها در به یاد آوردن تصاویر و اشکال و همچنین انجام دادن امور بصری مانند خواندن نقشه یا ساختن چیزی از روی راهنمای مصور، به طور اساسی بهبود یافته بود.

آنها هر گروه از دوندگان را به چند زیر گروه تقسیم کردند و تنها یکی از این زیر گروه‌ها به دویدن ادامه داد، اعضایی که به دویدن ادامه نداده بودند، در انجام تست‌ها به طور مشخصی دچار کاهش دقت و صحت عمل شدند. نکته جالب‌تر اینکه ورزش در هوای آزاد در تقویت حافظه بیش از ورزش در سالن کمک می‌کند.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha