سلامت نیوز : با توجه به رشد جمعیت به سمت سالمندی و شیوع بیماری های مزمن، کشور در آینده ای نزدیک با بیماری های مزمن دست به گریبان خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دکتر معصومه صفاری، کارشناس مسئول سلامت سالمندان و میانسالان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص مطالعه برای تعیین بیماری های مزمن افزود: رشد روز افزون جمعیت سالمندی و جایگزین انفجار جمعیت نوزادی با جمعیت سالمندی در دو سه دهه آینده موجب تغییر نمودار جمعیتی از شکل هرمی کنونی به استوانه ای خواهد شد چراکه از هر 5 نفر یک نفر سالمند خواهد بود و این امر اهمیت پرداختن به شیوع سالمندی را در جوامع در حال توسعه دوچندان خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 7/2 درصد از جمعیت کشور و 7/3 درصد از جمعیت استان فارس را سالمند تشکیل می دهند که این مطالعه با هدف شیوع بیماری های مزمن در مردان سالمند استان فارس انجام شد.

شعاری با بیان اینکه مطالعه روی 7402 سالمند با میانگین سنی 70/6 انجام شد اظهار داشت: از این تعداد 7/4 درصد مبتلا به سکته قلبی و آنژین صدری، 1/8 درصد مبتلا به سکته مغزی، 26/6 درصد مبتلا به بیماری پرفشاری خون، 29/8 درصد مبتلا به دیابت، 39/3 درصد اختلالات چربی خون، 16/7 درصد سابقه اختلالات دستگاه ادراری، 14/5 درصد اختلالات روانی و حافظه و 7/5 درصد سابقه بیماری پوکی استخوان داشتند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراوانی بیماری های مزمن به ویژه بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون و دیابت در سالمندان بایستی غربالگری و پایش این بیماری ها مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر افزایش روز افزون جمعیت سالمندان، ضرورت تشکیل مراکز دولتی تخصصی جهت پایش مداوم وضعیت سالمندان و ارزیابی مشکلات آنان در راستای بهبود کیفیت زندگی سالمندان ضروری می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha