ممنوعیت مصرف لبنیات برای افرادی که کلیه آنها گه گاهی سنگ می سازد ، اشتباه بوده و مصرف روزانه 2 لیوان شیر برای این افراد ، مجاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس بصیری، جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری با اشاره به وابستگی ژنتیکی و ارثی سنگسازی کلیه افراد، گفت: هنوز محل دقیق ژن عامل ایجاد سنگ كلیه مشخص نشده است و باید در افرادی با کلیه سنگساز بررسی و آزمایش‌های لازم صورت تا عوامل موثر سنگ سازی در آنان مشخص شود.

وی به افرادی که گاها کلیه‌اشان سنگ‌سازی می‌كند، توصیه کرد كه مصرف مایعات روزانه متناسب با شرایط فرد و محدودیت استفاده از برخی مواد از جمله نمک برای این افراد صورت گیرد.

بصیری در خصوص میزان مصرف مایعات در این افراد، گفت: میزان مورد نیاز به مایعات در افراد مختلف به لحاظ شرایط بدنی همچون میزان تعریق متفاوت است و این میزان با مقدار دفع ادرار افراد ارتباط مستقیمی دارد به‌نحوی که این افراد باید به میزانی مایعات مصرف کنند که دفع ادرار آنان در 24 ساعت ، 5/2 لیتر باشد.

بصیری در پایان تصریح کرد: تصور ممنوعیت مصرف لبنیات برای این افراد اشتباه بوده و مصرف روزانه 2 لیوان شیر برای آنان مجاز است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha