سلامت نیوز : معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی گفت: 30 درصد آسیب‌های نخاعی به دلیل نقل و انتقال نامناسب پس از حادثه ایجاد می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، هوشنگ صابری اظهار داشت: چیزی که الان در دنیا تب آن خیلی داغ است کاربرد راهنماهای بالینی (گاید لاین‌ها) در درمان بیماران ضایعات نخاعی است. وزارت بهداشت در کشور بر آن است تا خدمات پایه بالینی به بیماران ضایعات نخاعی را در محل ارائه کند.

وی ادامه داد: این خدمات بسیار ارزشمند و ساده است مانند ارائه مشاوره یا دادن تجهیزات که می‌تواند در دو عنصر اصلی پیشگیری از عوارض و استقلال این بیماران نقش داشته باشد.

معاون پژوهشی مرکز ضایعات نخاعی با اشاره به دلایل بروز ضایعات نخاعی گفت: زمانی به خاطر جنگ، ضایعات نخاعی در کشور زیاد

شیوع داشت دقیقاً اتفاقی که بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا افتاد و تا 20 - 30 سال پس از جنگ ضایعه نخاعی مرگ و میر فراوانی داشت.

این جراح مغز و اعصاب افزود: اما امروزه با وجود وسایل نقلیه پر سرعت و ساختمان‌ و ابنیه‌های با ارتفاع زیاد و ورزش‌هایی مانند موتور سواری و ماشین سواری الگوی جدیدی از مکانیسم آسیب نخاعی را ایجاد شده است که 100سال پیش نبود.

وی ادامه داد: سقوط از ارتفاع 10 متری که 100سال پیش این ساختمان‌ها اصلا وجود نداشتند مسئله جدیدی است. آن زمان وسیله جابه‌جایی اسب بود که نهایت سرعت آن 20 تا 30 کیلومتر بود ولی الان وسیله نقلیه‌ای داریم که بیش از 200 کیلومتر سرعت دارد بنابراین ما با یک اپیدمی مواجهیم و شیوع این بیماری (ضایعه نخاعی) به صورت انفجاری در حال ازدیاد است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران بیشترین قربانیان این ضایعه را جوانهای فعال عنوان کرد و افزود: معمولاً حادثه در حین کار یا رانندگی برای این قشر اتفاق می‌افتد و معمولاً این افراد در خانواده نقش کلیدی داشته و معمولان نان آور خانواده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از این افراد را با دادن امکانات ساده می‌توان به اجتماع برگرداند و از امکانات و توانمندی‌های آنها در اجتماع استفاده کرد.

معاون پژوهشی مرکز ضایعات نخاعی علوم پزشکی تهران گفت: در تدوین گاید لاین بیماران ضایعات نخاعی با نکات مختلفی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: یکی از ابتدایی‌ترین نکات این است که بیمار هنگام انتقال از محل حادثه آسیب بیشتری نبیند چرا که 30 درصد آسیب‌های نخاعی به دلیل نقل و انتقال نامناسب ایجاد می‌شود زیرا تعداد افراد کافی و کاردان هنگام نقل و انتقال حضور ندارند یا از تخت‌های مناسب و گردنبند ممکن است برای فرد استفاده نشود وسایلی که قیمت چندانی ندارند و بارها قابل استفاده‌اند.

صابر ادامه داد: در فاز مزمن زخم‌های فشاری یا زخم بستر مطرح است به وجود آید که نشانگر آن است که بیمار ضایعه نخاعی فعالیت کافی ندارد، مشغول به کار نیست و در خانواده جابه‌جایی او مناسب و مرتب انجام نمی‌شود و نشان دهنده خیلی چیزهاست.

وی با اشاره به آمار بیماران ضایعات نخاعی در کشور گفت: بروز موارد جدید 50 در میلیون است و بیماران از قبل تعدادشان یک در هزار تا 5 در 10 هزار متفاوت است و بر اساس بررسی تخمینی است یعنی آمارگیری در مراکز شهر که این بیماران کمتر حضور دارند صورت گرفته و شاید بتوان گفت در حاشیه شهرها آمار بیش از این باشد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مزایای ایجاد راهنمایی‌های بالینی اشاره کرد و گفت: اگر این راهنماها را تدوین کنیم در بیماران ضایعه نخاعی یک آرامش نسبی به وجود می‌آید و از هزینه‌های زیاد درمان جلوگیری می‌شود. تحقیقات در کشورها نشان می‌دهد هزینه درمان عوارض بسیار بیشتر از هزینه پیشگیری است.

این جراح مغز و اعصاب گفت: 90 نفر مشغول تدوین راهنمای خدمات بالینی بیماران ضایعات نخاعی هستند که با کامل شدن این راهنما، این طرح در چند استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود تا ایرادات آن در کل کشور به اجرا در آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha