شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 43316
سلامت نیوز: در بیشتر زندگی ها دعوا و کشمکش وجود دارد و شاید به قول قدیمی ها دعوا نمک زندگی باشد اما اگر بلد نباشید با این موقعیت ها برخورد کنید، ممکن است به بحران بخورید، پس یادگرفتن اصول دعوا برای هرفردی واجب استبیشتر ما فکر می کنیم وقتی زن و شوهری با یکدیگر اختلاف نظرهای زیادی داشته باشند، حتما خوشبخت نیستند و یک زندگی خوب را مساوی با نداشتن هیچ گونه اختلاف نظر و کشمکش می دانیم اما باید بدانید می توان اختلاف نظرها و کشمکش ها را تبدیل به وسیله ای کرد که ازدواج را محکم تر کنند نه آن که موجب آسیب آن شوند به شرط آن که بلد باشید چگونه با این موقعیت ها برخورد کنید، گاهی حتی چنین موقعیت هایی سبب می شوند از یکدیگر شناخت بیشتری به دست بیاورید و خواسته های یکدیگر را بهتر درک کنید، البته اگر هم مناسب و خوب برخورد نکنید، ممکن است به سمت یک بحران پیش بروید و چیزهایی را در رابطه خراب کنید که هیچ گاه درست نشوند.

 
● اختلاف ها را در آغوش بگیرید

نباید از اختلاف ها و کشمکش ها ترسید، وجود کشمکش و ستیز در زندگی طبیعی است. وقتی با هم تفاوت دارید یعنی می توانید از یکدیگر چیزهای جدید یاد بگیرید، گاهی اختلاف ها نشان می دهند که شما کجا احتیاج به رشد دارید، سعی کنید به دنبال علت اختلاف و کشمکش باشید نه گیر دادن به یکدیگر. زمانی می توانید دوستانه دعوا کنید که به موضوع اختلاف بچسبید، شما نباید یکدیگر را متهم کنید، همین کافی است که فقط مشکل را حل کنید و لازم نیست یک مشکل جدید یعنی جریحه دار کردن احساسات طرف مقابل را نیز به آن اضافه کنید.

● با احترام گوش دهید

بیشتر افراد وقتی احساسات عمیقی دارند، تنها کافی است کسی به آن ها گوش دهد، وقتی به کسی با احترام گوش دهید یعنی احساسات او را تصدیق می کنید و آن ها را قبول دارید و این یعنی هیچ وقت نباید به کسی بگویید که نوع احساساتش درست نیست. نظر خود را نگه دارید تا طرف مقابل کامل احساساتش را بروز دهد و بفهمد که او را درک می کنید و می فهمید چه احساسی نسبت به آن موضوع دارد حتی اگر واقعا در درون تان اینگونه نباشد.

● حالت دفاعی نگیرید


دفاع کردن از خود به هر شکلی، مثلا اگر با حرارت و عصبانیت از بی گناهی و به حق بودن خود دفاع کنید، خواه به طرف مقابل حمله کنید و وسایل را پرت کنید، می تواند دعوا را بدتر کند. به جای این که وضعیت را بدتر کنید بهتر است از طرف مقابل بخواهید بیشتر توضیح دهد، مثال بزند و همه چیز را با جزئیات بگوید، معمولا افراد مختلف برای شکایت های خود دلایل مشخصی دارند اما شما باید آن دلایل را کشف کنید. وقتی شما با کنجکاوی شکایت های طرف مقابل را گوش دهید، می توانید علت نارضایتی او را بفهمید.

● کلی نگویید

هیچ وقت از جملات کلی استفاده نکنید، جملاتی که عباراتی چون همیشه و هرگز دارند بیشتر اوقات هیچ نتیجه ای در بر نخواهند داشت، در حقیقت هیچ گاه هم درست نیستند. وقتی همسرتان در حال شکایت از موضوع خاصی است از او بخواهید به جای استفاده از عبارت های کلی و بغض آلود، مثال های مشخص بزند تا شما بتوانید دقیقا بفهمید او درباره چه موضوعی صحبت می کند، شما هم وقتی شکایتی دارید، بهترین کار این است که با زدن مثال های فراوان علت شکایت تان را روشن کنید.

در دعواها همیشه بخش هایی وجود دارد که هر۲ طرف با هم موافق هستند. سعی کنید این بخش ها را که با هم هم نظر هستید پیدا کنید، حتی اگر توافق دارید که مشکلی وجود دارد، تا به این مرحله توافق نرسید نمی توانید راه حلی مناسب پیدا کنید.

● پیشنهاد بدهید

همه دعواها زمانی تمام می شوند که ۲طرف بخواهند با همکاری هم مسئله را حل کنند. مودبانه از همسرتان بخواهید پیشنهاد خود را برای حل مشکل مطرح کند، هنگامی که او نظرش را می گوید بادقت گوش دهید تا احترام خود را نشان دهید. بعد از شنیدن نظرات او، پیشنهاد های تان را مطرح کنید تا بفهمد این موضوع برای شما هم مهم است و شما نیز می خواهید بهترین راه حل را پیدا کنید.

● فقط یک کم کوتاه بیایید

بیشتر اوقات اگر فقط کمی کوتاه بیایید وضعیت کاملا تغییر می کند، چون وقتی طرف مقابل می بیند که شما از مواضع تان کمی پایین آمده اید او نیز سعی می کند کمی کوتاه بیاید.سازش ها و کوتاه آمدن های کوچک می تواند تفاهم های بزرگ به همراه بیاورد و رابطه را متحول کند. البته باید بدانید تفاهم و توافق به این معنا نیست که همه چیز زندگی ۵۰ ۵۰ است. گاهی مثلا ۶۰ به ۴۰ به نفع شماست و ۸۰ به ۲۰ به نفع طرف مقابل، مهم این نیست که حتما هر ۲ طرف به یک میزان در توافق شرکت داشته باشید بنا به شرایط ممکن است هرکدام از طرفین سهمی بیشتر یا کمتر داشته باشند و مهم این است که بتوانید مشکل را با هم حل کنید.

● دعوا را قیچی کنید

راه های زیادی برای قطع دعوا وجود دارد؛ یکی از آن ها، دور شدن از فضای متشنج است و این کار به آرام شدن فضا کمک می کند. راه دیگر این است که هنگام دعوا آشکارا بگویید از چه چیزی ناراحت هستید تا بتوانید زودتر طرف مقابل را قانع و دعوا را ختم کنید. می توانید بگویید که بحث را بعدا دنبال می کنید تا کمی آرام تر شوید. عوض کردن موضوع هم گاهی می تواند کمک کننده باشد و عصبانیت هر ۲طرف را فرو بنشاند. عذرخواهی نیز یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن، دعوا را به طور موقت خاتمه و اگر لازم بود بعدا دوباره آن را ادامه داد. در دعوای خانوادگی، نباید همیشه فکر کنید که حق با شماست. اصرار بر یک رفتار، معمولا نتیجه خوبی ندارد.

● از جادوی کلمات استفاده کنید


اگر یاد بگیرید که با حمله زبانی شریک زندگی تان را مورد هدف قرار ندهید، به احتمال زیاد می توانید از همسرتان بخواهید از زاویه دید شما به قضیه نگاه کند. بهتر است لحن صحبت های تان را تغییر دهید و از جادوی کلمات استفاده کنید. می توانید یک درخواست تند و خشونت آمیز را با جملات نرم تر طوری تغییر دهید که روی شنونده تاثیر بیشتری داشته باشد و بدین ترتیب از جدال های همیشگی پیشگیری کنید. یک مثال می زنیم، فرض کنید شما و همسرتان جایی باهم قرار داشته اید اما او دیر آمده، شما را مدتی در خیابان معطل کرده و بعد هم دیر به مهمانی رسیده اید. شما از این کارش ناراحت و کمی هم عصبانی هستید. به جای این که بگویید: «تو واقعا آدم بی ملاحظه ای هستی.» این جمله را به کار ببرید:« اگر کمی زودتر می آمدی من احساس آرامش بیشتری داشتم و شب بهتری را با هم می گذراندیم. می توانم روی قرار بعدی که با تو دارم این طور حساب کنم؟» در این صورت همسر شما برای این که به درخواست تان پاسخ دهد تمایل بیشتری دارد چون احساس نمی کند که مورد حمله و فشار قرار گرفته و در مقام دفاع از خودش برنمی آید.

● وقت مناسب دعوا را بدانید

نسبت به زمانی که همسر شما خلق وخوی مناسبی ندارد، حساس باشید. آیا شوهر شما صبح ها عجله دارد و آشفته است؟ در این صورت وقتی او از خواب بیدار می شود بحث موضوعات مهم را پیش نکشید؛ به ویژه اگر موضوع به گونه ای است که یک مکالمه طولانی را می طلبد. به جای این کار زمانی را انتخاب کنید که به نظر می رسد آرامش او بیشتر است و آمادگی شنیدن صحبت های شما را دارد. پیدا کردن زمان مناسب برای حرف زدن به این معنا نیست که همواره از صحبت کردن هراس دارید بلکه به سادگی نشان می دهد اگر همسرتان در وضعیت ذهنی مناسبی نباشد شاید به سرعت با شما مخالفت کند درصورتی که اگر موضوع را در یک وقت عادی مطرح کنید، نظر شما را می پذیرد. به شما پیشنهاد می کنیم هیچ گاه یک دعوا را طولانی نکنید، حتی می توانید با هم قرار بگذارید تا زمانی که مشکل حل نشده است نخوابید. باید بدانید و از قبل با هم توافق کنید که رابطه شما خیلی مهم تر از تمایل تان به دعوا و بحث است، البته شاید گاهی مجبور شوید تا دیروقت بیدار بمانید تا با هم به تفاهم برسید. البته زمان هایی هم پیش می آید که یکی از شما یا هردو به توافق می رسید که موضوع آنقدر مهم نیست که بخواهید به خاطر آن بیدار بمانید یا فکر می کنید الان خیلی عصبانی هستید و بهتر است زمانی دیگر با هم صحبت کنید. این جور مواقع راحت بروید، بخوابید.

منبع: ایران ویج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha