كلاس‌های آموزش قبل از ازدواج بر اساس محتوای كتاب و فیلم استاندارد شده و مدون در دو استان تهران و قزوین اجباری شد و این برنامه تا آخر امسال كشوری می‌شود.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با فارس‌ افزود: شركت در كلاس‌های آموزش قبل از ازدواج برای همه افراد در دو استان تهران و قزوین اجباری شد و از این پس همه زوج‌هایی كه برای آزمایش‌های قبل از ازدواج به مراكز مشاوره معرفی می‌شوند، موظف به شركت در این كلاس‌ها هستند.
وی افزود: آموزش قبل از ازدواج تاكنون به صورت به یك موضوع داوطلبانه در كشور مطرح بود و در هر مركز مشاوره‌ای یكسری مباحث به صورت سلیقه‌ای ارائه می‌شد اما در طرح جدید مباحث به صورت آموزش‌های استاندارد و پس از نیازسنجی كه از زوج‌های جوان شد بر اساس كتاب و فیلم مدون ارائه می‌شود.
وی گفت: محتوای طراحی شده بر اساس نیازسنجی انجام شده و در سه مقوله روش‌های پیش‌گیری از بارداری، روابط عاطفی و اجتماعی زوج‌ها و روابط زناشویی، آموزش‌هایی را در اختیار متقاضیان ازدواج قرار می‌دهد، البته فیلم‌های آموزشی در اختیار زوج‌ها قرار نمی‌گیرد و فقط در محیط كلاس ارائه می‌شود اما كتاب‌ها كه توسط استادان تدوین كننده همان فیلم طراحی شده است و متن ساده‌ای دارد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
اسلامی افزود: این طرح فعلاً در مرحله پایلوت است و فقط در محدوده دو دانشگاه علوم پزشكی تهران و قزوین اجرا می‌شود و از سال آینده پس از ارزیابی آن به صورت یك طرح ملی در سراسر كشور و توسط 41 دانشگاه علوم پزشكی اجرا می‌شود.
رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: در زمان حاضر 60 درصد خانواده‌ها از روش‌های مدرن پیش‌گیری از بارداری استفاده می‌كنند.
به گفته وی در زمان حاضر 4 نوع قرص ضد بارداری، دو روش بستن لوله در آقایان و خانم‌ها، استفاده از كاندوم، IUD و روش جدید كاشتن كپسول زیر بازو كه فعلاً در دو استان كرمان و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود، روش‌های مدرن پیش‌گیری از بارداری هستند كه در كشور ما كاربردی شده است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha