یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 43338
سلامت نیوز: دیدن صورتی پر از آثار ناشی از جای جوش، یكی از اتفاقات بسیار آزاردهنده برای آقایان و بخصوص خانم‌های جوان محسوب می‌شود.

داشتن چنین پوستی، تاثیر زیادی در كاهش اعتماد به نفس هر جوانی خواهد داشت، این اثرات روانی منفی به حدی آزاردهنده است كه بسیاری افراد حاضرند برای رفع جاهای جوش‌ها به خصوص در ناحیه صورت، تن به روش‌های سخت و پرهزینه بدهند تا شاید رویای داشتن پوستی صاف و زیبا را به واقعیت تبدیل كنند.

در حالی كه بنا به گفته متخصصان پوست نه تنها درمان جای جوش نسبی است، بلكه رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی به عمق فرورفتگی، میزان بازسازی پوست شخص و البته انتخاب درمان مناسب بستگی دارد.

دكتر سعید كشاورز، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: جای جوش اگر به معنای ایجاد فرورفتگی در پوست باشد، به هیچ وجه و در هیچ شرایطی صددرصد درمان نمی‌شود، بلكه تنها می‌توان با بهره‌گیری از یكی از روش‌های نوین درمانی، شدت و آثار منفی آن را كاهش داد.

جوش‌هایی كه آثارشان محو نمی‌شود

دكتر كشاورز نیز با تاكید بر این كه معمولا جوش‌های بزرگ و چركی آثاری از خود بر پوست به جا می‌گذارد، می‌گوید: البته باقی ماندن جای جوش به چند عامل بستگی دارد كه یكی زمینه‌های ژنتیك پوست برای ترمیم و بازسازی است كه در برخی افراد، این زمینه بسیار ضعیف است.

از سوی دیگر دست كاری زیاد و فشار دادن جوش‌های چركی به باقی ماندن جای آنها روی پوست منجر می‌شود، پس توصیه می‌شود كه در هر شرایطی از دستكاری جوش‌ها پرهیز شود.

جای جوشی كه محو می‌شود

متخصصان پوست معتقدند پیشگیری از ایجاد جای جوش بسیار ساده‌‌تر از درمان آن است، به همین دلیل در اكثر موارد، این متخصصان بر درمان طبی زودرس و طولانی جوش‌ها یعنی تا محو شدن كامل آنها تاكید می‌كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیة‌الله تاكید می‌كند: اگر جای جوشی به شكل لكه‌های قرمز روی پوست دیده شود، نیاز به درمان نداشته و پس از مدتی به خودی خود محو می شود، اما اگر جای جوش به شكل لكه‌ها قهوه‌ای باشد، با لیزر قابل درمان است. از سوی دیگر لكه‌های تیره و قهوه‌ای رنگ با لایه‌برداری یا پیلینگ‌های پوستی نیز قابل رفع است.

دكتر كشاورز می‌افزاید: درمان میكرودرم نیز نوعی از روش‌های لایه‌برداری محسوب می‌شود كه در آن از روش‌های فیزیكی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود، اما رفع جای جوش‌های عمیق بسته به قابلیت بازسازی پوست و روش درمانی انتخابی، قابلیت درمان نسبی دارد.

روش‌های درمانی متنوع

متخصصان پوست روش‌‌های مختلفی را برای درمان اسكار یا جای جوش صورت پیشنهاد می‌كنند كه عمده‌‌ترین آنها لیزر است و آثار تهاجمی كمی چون زخم و قرمزی را روی پوست به جا می‌گذارد.

البته از روش‌های درمانی دیگری چون پانچ یعنی بریدن یا برآمده كردن جای جوش نیز استفاده می‌شود كه در هر دو مورد خون‌ریزی ایجاد شده به پر شدن جای جوش تا حد قابل قبولی منجر می‌شود.

دكتر كشاورز اضافه می‌كند: استفاده از فیلرها یا پركننده‌ها كه می‌تواند از نوعی ژل یا چربی خود بدن باشد، نیز از روش‌های رایج درمان جای جوش محسوب می‌شود، اما این روش به دلیل عوارضی كه دارد، شیوه مطلوبی نیست.

تراشیدن پوست، روشی تهاجمی و موثر

این متخصص پوست با اشاره به تهاجمی بودن روشی تحت عنوان «درم ابریژن» كه با تراشیدن، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود، می‌گوید: به دنبال انجام این روش لایه زیرین پوست كه ظاهر صاف‌ و شفاف‌‌تری دارد، جایگزین لایه ناصاف و پر از اسكار قبلی می‌شود.

اما میزان قرمزی و لكه‌های ناشی از انجام این روش نه تنها تا چند ماه روی پوست می‌ماند، بلكه برای این‌كه به لكه‌های ماندگاری تبدیل نشود به مراقبت زیادی نیاز دارد.

وی ادامه می‌دهد: بعضی مواقع جوشگاه‌‌های عمیق پوست صورت را می‌توان با عمل جراحی برداشت و محل را بخیه كرد، در برخی بیماران نیز لازم است اسكارهای عمیق توسط تزریق كلاژن پر شده یا در بعضی موارد كه پیوند پوست از پشت گوش به ناحیه فرو رفته انجام ‌شود.

اما لیزرهای كم تهاجمی كه میزان التهاب و قرمزی كمی را به جا می‌گذارد، یكی از موثرترین روش‌ها برای از بین بردن جای جوش محسوب می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید محمدی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    27 5
    سلام من 25 سالمه صورتم چاله زیاد داده میخواستم بدونم با روغن زینون چاله ها پر میشه؟
    • نعمتی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      0 0
      سلام برای درمان چاله جای جوش یک سری محصولات کلاژن دار گیاهی هست میتونید استفاده کنید بهتر جواب میده و هزینش هم پایین هست